__Erik__ schreef:
Gewoon om te leren: hoe heb je nu die sluitertijd van 25s bepaald? Zelf geprobeerd? Of de camera zelf laten bepalen? Of?
Als ik ooit overdag plaatjes heb leren maken, wil ik dit ook wel een keer gaan proberen

het was al aardig donker. dus als het vrij donker is, en ik toch al besloten heb om de boel op statief te zetten (want ik weet dat de belichting vrij lang zal zijn) kan ik de boel gewoon op F/8 laten staan.. draadontspanner had ik ook bij me, maar was in dit geval niet nodig..heb eerst scherpgestelt,(kon nog met Af, want er was nog licht genoeg, maar soms is handmatig scherpstellen nodig) lichtmeting gedaan, en de camera gaf op AV-standje een belichtingstijd van 25 sec. aan.. dat was net kort genoeg, om nog op Av stand te kunnen belichten, want de max. belichtingstijd op Av is 30 sec..(op Tv trouwens ook) heb de zelfonstpanner op 10 sec. gezet, maar had ook de draadontspanner kunnen gebruiken. zo zelfs nog beter geweest zijn, want als ik op de afdruknop druk, krijg je ook wat vibraties, maar aangezien de vertraging 10 sec. was, had ik het idee dat het wel mee zou vallen..
als het nou
nog donkerder was geweest, dan had ik gekozen voor een handmatige instelling op M-stand.. zodra de belichting langer zal duren dan 30 sec., dan gaat alles op manueel, en dan op BULB.. de sluitertijd is dan eigenlijk onbeperkt, zolang je de draadontspanner ingedrukt houdt..is dan wel ff uitproberen, trial and error, wanneer je de draadontspanner weer loslaat, en dat zodoende de belichtingstijd afgebroken wordt, en de spiegel weer terugklapt..nsderhand kijk ik even op het display, hoe de belichting eruit ziet, mbv het histogram wat ook oproepbaar is, en dan kijk ik wat en hoe.. soms pas ik de belichting wat aan, belicht iets korter of langer, net zolang tot het goed is..belichtingscompensatie werkt alleen in AV of TV stand, in M-stand is het niet meer nodig, want je bepaalt dan alles toch zelf..(en je kunt ook nog vele klooien met diverse lichtmetingen en zo..

)