sjinouck schreef:
.....toch zijn primes een hele goede leerschool, je wordt je bewuster van de compo..(iets waar ik nog met grote regelmaat ook last van heb, compositie is een van de moeilijkste dingen die er zijn..)
En dat was nou precies de reden dat ik hem had meegenomen

Ik probeer uit elk commentaar op mijn foto's mijn leerpunten te pakken.
Zoals die hoogspanningsmast. Ze staan er, als ik daar ga wandelen beschouw ik ze met een mengeling van ergernis en acceptatie. Dit is een landschap waar de mens een duidelijke hand in heeft, zelfs nu het een soort vrij natuur/wandelgebied is gemaakt, want zelfs dat is bedacht en wordt vormgegeven door mensen. Van mij mag je dat soort dingen best zien. Een heel andere hoek kiezen voor het fotograferen van de baggerschuit had ook gekund, maar ik werd op dat moment getroffen door het silhouet en de weerspiegeling. Evengoed iets om een volgende keer nog eens kritisch naar te kijken.
Ik heb nu deze prime lens meegenomen. Zelfs op mijn compact zat nog een vrij grote zoom waar ik dan ook dankbaar gebruik maakte, maar dit is weer anders werken. In zekere zin 'back to the basics' met het verschil dat ik nu kan uitproberen wat verschillende diafragma's doen.
Misschien kan ik de volgende keer proberen of een landschap met deze lens beter werkt met het diafragma op 9, 10 of 11 en wanneer ik dan echt het punt bereik dat ik het uit de hand niet meer scherp schiet. Dat is voor mij een belangrijk punt want ik ga wandelen en maak daarbij foto's. Wandelen naar een doel om daar aangekomen foto's te maken is een andere insteek. Ook goed, maar niet de mijne op dit moment.