Het is 20 jul 2025 14:12

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Op stap met de 50mm f1.8
 Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 14:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vanochtend op stap in de uiterwaarden van Groessen/Loo met alleen de 50mm f1.8 op mijn camera geschroefd.

Fotografie

f1.

Fotografie

f2

Fotografie

Foto's zijn opgeslagen in gewenste formaat, even door de noise reduction en contrast en scherpte een klein tikje gegeven. Geen crops/veranderingen in de uitsnede.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Els

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 15:46 
Lid
Fotografie

De eerste twee had ik ook nog even rechtgezet als ik jou was.

In de eerste is een mooie sfeer, alleen mis ik een 'blikvanger'. de boot is te onopvallend, die geeft me geen rustpunt in de foot.
Twee vind ik op het onderwerp wat te donker.
Laatste vind ik mooi van kleur, maar het onderwerp ook wat saai. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 17:06 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Plaatje 2 en 3 vind ik te onrustig. Teveel blikvangers c.q. geen goede blikvanger...
In 1 zie je door de mist bijna niet de hoogspanningsmasten. Hier voortaal wel even op letten, want in 2 vind ik dit de foto er niet mooier op maken.

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 18:08 
Lid
Fotografie

Ik ga met Gemini mee.

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:05 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:

Die kreet komt hier wel vaker voorbij maar hoe doe ik dat? Welk bewerkingsprogramma gebruiken jullie daarvoor?

Els

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:08 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Plaatje 2 en 3 vind ik te onrustig. Teveel blikvangers c.q. geen goede blikvanger...
In 1 zie je door de mist bijna niet de hoogspanningsmasten. Hier voortaal wel even op letten, want in 2 vind ik dit de foto er niet mooier op maken.

Tja, die masten staan daar nu eenmaal. Het is erg lastig ze te ontwijken, voor mij hoort het ook een beetje bij die omgeving - en mogen ze daarom ook op mijn foto - maar ik kan me voorstellen dat een ander ze storend vindt.

Els

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:18 
Lid
Fotografie

Els
Citaat:
Die kreet komt hier wel vaker voorbij maar hoe doe ik dat? Welk bewerkingsprogramma gebruiken jullie daarvoor?

In Photoshop CS (Element weet ik niet maar denk ik ook) gebruik ik altijd bij de gereedschappen de liniaal. Daarna "straighten" (ofwel rechtzetten) en klaar is Els.

PS Op YouTube vindt je vast tutorials voor jou fotoprogramma.

Groet, Arno

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 19:20 
Lid
Fotografie

Volgens mij doet ieder foto bewerkings programma ondersteuning voor het rechtzetten.

klinkt flauw deze, maar hij werkt wel. kijk eens bij F1 of de handleiding.

Ik zie dat het er sinds 2005 in de DPP software zit die jij gebruikt.

http://tinyurl.com/3vxo4lf

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 23:48 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:

In de eerste is een mooie sfeer, alleen mis ik een 'blikvanger'. de boot is te onopvallend, die geeft me geen rustpunt in de foot.
Twee vind ik op het onderwerp wat te donker.
Laatste vind ik mooi van kleur, maar het onderwerp ook wat saai. :)

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 23:56 
Lid
Fotografie

Onthecountof23 schreef:
Tja, die masten staan daar nu eenmaal. Het is erg lastig ze te ontwijken, voor mij hoort het ook een beetje bij die omgeving - en mogen ze daarom ook op mijn foto - maar ik kan me voorstellen dat een ander ze storend vindt.

Ik neem aan dat je foto's probeert te maken die ook anderen aanspreken.
Gaat er dus niet om dat die masten daar nu eenmaal staan, of dat de lucht echt bruin was, of dat de achtergrond/omgeving nu eenmaal druk was.
Het gaat erom een mooie/goede/aansprekende foto te maken. Niet elke plek/situatie leent zich voor een mooie foto.

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 00:49 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Onthecountof23 schreef:

Ik neem aan dat je foto's probeert te maken die ook anderen aanspreken.
Gaat er dus niet om dat die masten daar nu eenmaal staan, of dat de lucht echt bruin was, of dat de achtergrond/omgeving nu eenmaal druk was.
Het gaat erom een mooie/goede/aansprekende foto te maken. Niet elke plek/situatie leent zich voor een mooie foto.

ik volg..

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 12:20 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik zie dat het er sinds 2005 in de DPP software zit die jij gebruikt.

http://tinyurl.com/3vxo4lf

'K heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden, maar ik zoek stug door. Misschien dat het met de download in dat linkje wel lukt, moet ik nog even op studeren.

In elk geval bedankt!

Els

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 12:59 
Lid
Fotografie

met een 50mm is het trouwens ook niet altijd even makkelijk om de juiste compo te vinden, als je bv een zoom gewend bent..zaak is dus om zelf meer heen en weer te lopen, teneinde de juiste compo te vinden..op een crop-camera, is het zelfs nog wat moeilijker, want je houdt vrij weinig field of view over.

met primes is het altijd ff wennen, en ik denk dat je er uiteindelijk met deze 50mm meer uit kunt halen, dan nu in deze serie.

minimale scherpstelafstand van deze 50mm 1.8 is ook vrij groot, in tegenstelling tot andere 50mm´s van andere merken. dat zie je vooral terug in de laatste plaat. je zat er eigenlijk gewoon te dicht op.

1e plaat had ik zelf het diafragma wat meer dichtgeknepen, en zoals al eerder gezegd is, iets meer tijd nemen voor je compo. zeker met een prime is dat moeilijker dan met een groothoekzoom, waarbij je met een draai aan de zoomring wat makkelijker meer of minder in beeld kunt krijgen.

toch zijn primes een hele goede leerschool, je wordt je bewuster van de compo..(iets waar ik nog met grote regelmaat ook last van heb, compositie is een van de moeilijkste dingen die er zijn..)

Op stap met de 50mm f1.8
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 18:21 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
.....toch zijn primes een hele goede leerschool, je wordt je bewuster van de compo..(iets waar ik nog met grote regelmaat ook last van heb, compositie is een van de moeilijkste dingen die er zijn..)

En dat was nou precies de reden dat ik hem had meegenomen :) Ik probeer uit elk commentaar op mijn foto's mijn leerpunten te pakken.
Zoals die hoogspanningsmast. Ze staan er, als ik daar ga wandelen beschouw ik ze met een mengeling van ergernis en acceptatie. Dit is een landschap waar de mens een duidelijke hand in heeft, zelfs nu het een soort vrij natuur/wandelgebied is gemaakt, want zelfs dat is bedacht en wordt vormgegeven door mensen. Van mij mag je dat soort dingen best zien. Een heel andere hoek kiezen voor het fotograferen van de baggerschuit had ook gekund, maar ik werd op dat moment getroffen door het silhouet en de weerspiegeling. Evengoed iets om een volgende keer nog eens kritisch naar te kijken.

Ik heb nu deze prime lens meegenomen. Zelfs op mijn compact zat nog een vrij grote zoom waar ik dan ook dankbaar gebruik maakte, maar dit is weer anders werken. In zekere zin 'back to the basics' met het verschil dat ik nu kan uitproberen wat verschillende diafragma's doen.
Misschien kan ik de volgende keer proberen of een landschap met deze lens beter werkt met het diafragma op 9, 10 of 11 en wanneer ik dan echt het punt bereik dat ik het uit de hand niet meer scherp schiet. Dat is voor mij een belangrijk punt want ik ga wandelen en maak daarbij foto's. Wandelen naar een doel om daar aangekomen foto's te maken is een andere insteek. Ook goed, maar niet de mijne op dit moment.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp