Met verscherpen verscherp je ook de ruis! voor dat je verscherpt zou ik een ruisfilter er over heen gooien maar oppassen dat je niet de details verliest. Je kan ook in lagen werken waar je vogel in dit geval weer weggumt en zo alleen de achtergrond ruisvrijmaakt. denk dat dat je bedoeling is...
De vraag is of wat je ziet ruis is of verkleiningsartefact.
Je bestandsgrootte is iets van 37,2 kB.
En dat is klein. Normaal iets van 300kB hier.
Welke techniek gebruik je om te verscherpen en welke instellingen heb je daarbij gebruikt.
Grt Frans
Mijn ervaring is dat "klooien om te verscherpen" omdat de foto niet scherp is, meestal niet lekker eruit ziet (photoshop.)
Een goede scherpe foto verscherpen is beter, maar inderdaad word dan nog de ruis ook verscherpt.
Het is een lapmiddel, naar mijn idee.
Ook de ruis onderdrukken in fotoshop, daarbij gaat scherpte verloren.
Ik heb vaak lopen klooien met verscherpen, gaussiaans vervagen enzovoorts. Het beste is klooien met een goede scherpe foto. Een wazige foto proberen op te helderen geeft rommel.(is mijn ervaring).
-Selectielasso (veelhoeklasso)
-met muisklikken langs de vogel gaan en lus sluiten en klikken (of dubbelklikken).
-dan is de vogel geselecteerd en gelden alle effecten die je aanklikt voor de slectie binnen dat vlakje.
-Wil je dan de omgeving wazig maken, dan staat er ergens bovenin je keuzebalkjes "selectie omkeren".