wat bedoel je precies met oculair, en de volgende vraag die ik mijzelf stel,is, wat dat te doen heeft met lenswissels?
ik weet wel, dat in sommige gevallen de sensor scheef kan gaan zitten bij de sony alpha´s, daar deze ahw ´zwevend´ opgehangen is, teneinde de steadyshot te kunnen laten werken. de sensor trilt dan wat, om de beweging van je hand te kunnen compenseren, en soms gaat die sensor scheef in zijn ophanging zitten, maar dat zou je dan ook op de foto moeten zien, en volgens mij gaat het hier om iets anders?

(heb hetzelfde probleem met mijn vorige a200 gehad, en er zijn ook gevallen bekend bij de a700 en a390. nu is de a390 veel nieuwer, dus mss is het idd het beste om eea te laten nakijken, of herstellen. voor de mijne was het de moeite niet meer, dus ik heb een andere gekocht. vreemde is, dat ik er van sony nog nooit iets officieels over gehoord heb, dat dit probleem zou kunnen bestaan, maar op diverse fotofora of sony users-sites wordt er wel af en toe melding van gemaakt..)
mss een idee om eens een foto te maken en te laten zien, wel zorgen dat je je middelste af-punt precies in het midden van je onderwerp richt,afdrukken en dan kijken of je afwijkingen ziet. als je onderwerp niet precies gecentreerd staat, dan is het vermoedelijk die al eerder genoemde sensor die uit het lood staat.