wilcovand schreef:
Vindt hem erg leuk.. Voor mij heeft het zand wel wat speels in het portret!
Kan je mij vertellen welke bewerkingen je hebt uitgevoerd? Zou graag een soortgelijk effect willen leren toepassen!
Een beetje late reactie van mijn kant maar ik zal hem toch nog even beantwoorden.
Bedankt voor je compliment, ik vind het zand ook niet zo'n groot probleem en het kado is in ieder geval goed ontvangen... juist die bek vol zand was voor de eigenaar zo typisch haar hond en dat was voor mij precies de bedoeling.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, je werkt veel met overlay, burn/dodge en er komt zelfs een beetje schilderen bij kijken om er weer iets van te maken. De beste tip die ik je kan geven is een beetje door tutorials op internet neuzen, een wacom tablet kopen en gewoon een beetje gaan rommelen. Als je iets er uit wilt laten springen dan is het de kunst om de schaduwen in een overlay laag met zwart (op heel transparant) steeds een beetje donkerder te maken en de lichte punten op de zelfde manier (maar dan met wit) steeds een beetje lichter. Wazige randjes kun je op die manier in overlay ook een beetje verscherpen.
Ik doe meestal ook maar wat trouwens, ik denk dat gewoon een beetje rommelen en op die manier steeds een beetje beter worden gewoon de beste manier is om het onder de knie te krijgen. Ik hoop dat dit in ieder geval een klein beetje helpt

.