@momentum; bedankt voor je reactie en thx voor die ingeving!! Zo had ik het zelf nog niet gezien, cool! Ik heb de volgorde in m'n tekst voor de presentatie (van het weekend heb ik nog een "echte" expositie met cursisten) meteen even aangepast.
@henry; thx voor je reactie, ja klopt, deze heeft me ook een tijdje doen twijfelen. Deze handen hebben lichte reumatische aandoening. Haar duim maakt het verkrampt. Toch heb ik wel voor deze handen gekozen, het idee was dat ik vanwege mijn boodschap ook 3 verschillende mensen; vrouw, man en oudere persoon in beeld wilde brengen (in eerste instantie wilde ik eigenlijk een kleuren versie met daarin blanke, gekleurd en donkere handen in om dit weer te geven maar omdat ik toch had bedacht dat tegenover de meeste cursisten die niet met de definitie van 'kleur bekennen' maar helemaal met kleur gingen werken, dat ik het wel cool vond om juist geen letterlijke nadrukkelijke kleur te hebben. Maar ik vind vooral dat de eenheid die ik omschrijf in de tekst meer voelbaar is op deze manier, ik vind het zelf iig wel benadrukt op deze manier.)
Maar goed ik dwaal af sorry :p, iig vond ik dat ik toch voor deze moest gaan omdat het wel het oude in de handen symboliseert.
Heel verhaal sorry hahaha Maar thx!
@fotar:
Om niet een te lang verhaal van te maken (maar ja nu ik dan toch bezig ben

) heb ik er niet bij gezegd dat het vierkante me bij het inlijsten nog niet ingegeven was, maar desondanks heb ik alsnog gewerkt door het kijken naar de lijst.
Om heel eerlijk te zijn zou die mogelijkheid van alleen passepartout laten maken, niet eens in me op gekomen zijn. Ik heb alleen aan het geheel gedacht en dat werd me te duur, ik had daar op dat moment het geld niet voor en dit heb ik gevonden en daar moest ik het mee doen zo had ik gedacht. Eentje waar ik overigens zeker niet ontevreden en rouwig over ben, maar dat is dan weer een ander verhaal

.
De optie van vierkant kwam me pas binnen vallen en toen hing de lijst al, maar ik was gelijkertijd ook niet overtuigd van in vierkant en ik vond en vind mijn resultaat nog steeds mooi.
Het proces in die zin is ook niet helemaal gelijk op gegaan zeg maar en merk ook dat in zo’n proces dat ik het heel lastig vind op gegeven moment om objectief te kijken naar m’n eigen werk (in hoeverre objectiviteit al mogelijk is bij eigen werk). Alleen al de handen krijgen zoals ik wou (of zou ik het toch zo en zo gaan doen etc

) en de belichting….pffff…nou ik kon op gegeven moment geen handen meer zien zal ik maar zeggen.
Ik heb anderen naar m’n werk laten kijken omdat ik het niet meer goed kon overzien en geen heeft me op de mogelijkheid op vierkant gewezen. Niet dat ik het buiten mezelf wil leggen, maar meer om aan te geven hoe het proces is gegaan.
Maar goed, ik snap je reactie en wat dat aangaat heb je wel gelijk.