Het is 22 jul 2025 19:05

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Inkleuren van oude zwart-wit foto's
 Inkleuren van oude zwart-wit foto's
BerichtGeplaatst: 22 sep 2011 18:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
1)
Fotografie

2)
Fotografie

Ik ben hier een hele tijd mee zoet geweest, maar ik heb zelf het gevoel dat ik iets opnieuw gemaakt heb dat verloren is gegaan. Toen ik deze foto van haar lieve zoon aan mijn oude moeder liet zien, samen met een stapeltje andere foto's, veerde ze niet op met de mededeling dat het er gek, onnatuurlijk, of onjuist uitzag, en het truitje had inderdaad dat kleurtje. Dat herinner ik me nog wel van ruim 50 jaar geleden.

Ik plaats deze foto omdat ik er zelf tevreden mee ben, in de hoop dat iemand anders denkt: verrek, zoiets heb ik ook nog liggen, dat zal ik eens uploaden. Of dat iemand het ook wil proberen. Of dat iemand mij aan goede tips helpt om het eindresultaat nog beter te maken.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 sep 2011 18:23 
Lid
Fotografie

Terug naar de tekentafel voor mij, is denk ik een kwestie van smaak, maar hoe hij nu is ingekleurd heeft hij voor mij geen aangename sfeer meer :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 sep 2011 18:44 
Lid
Fotografie

de sfeer is er niet meer maar technisch gezien knap gedaan. :upc

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011 19:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Absoluut knap gedaan, maar het haar en de ogen zien er toch nog wat vreemd en onnatuurlijk uit...

BerichtGeplaatst: 24 sep 2011 04:18 
Lid
Fotografie

Zelf ook eens even geprobeerd kon toch niet slapen, hij is niet af maar ik vind het te laat om verder te gaan :)

Fotografie

BerichtGeplaatst: 25 sep 2011 18:20 
Lid
Fotografie

wauw! de huid is veel mooier zo. Was dit maar mijn (niet verkleinde) origineel....
in elk geval bedankt.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2011 21:03 
Lid
Fotografie

AndreaZ schreef:
wauw! de huid is veel mooier zo. Was dit maar mijn (niet verkleinde) origineel....
in elk geval bedankt.

Dit kan je ook bij het origineel doen hoor, dan zelfs nog beter! (Ik heb hem overigens zelf niet verkleind, alleen wat bijgesneden.)

BerichtGeplaatst: 26 sep 2011 00:17 
Lid
Fotografie

Huidtint vam Savage vind ik mooier.
Wel heel kmap gedaan. Lijt me een enorme klus.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2011 12:47 
Lid
Fotografie

Ik zal voor de liefhebbers even wat tips geven, niet dat ik zo perfect ben hoor. Maar wat er naar mijn gevoel op zijn minst fout is gegaan in de voorgaande bewerkingen.

@ Mingus, de opbouw van de huid is niet verkeerd, maar je creëert wel een groot gevoel van onscherpte en dat is jammer. Je hebt het te 'zacht' gemaakt, en mis geheel de structuur in de huid. Bevat de foto geen huidstructuur en krijg je het niet voor elkaar dit zelf te creëren, kloon het dan desnoods ergens anders vandaan en probeer het er in te verwerken. Soft is niet erg de kwaliteit van de foto leent zich er voor, maar dit is té soft. Ook zijn de details allemaal minder zichtbaar geworden, verduidelijk deze in een bovenliggende laag anders krijgt het nog een softer uiterlijk. Niet alleen met de huid, maar ook de wenkbrauwen, huidplooitjes, het haar, wimpers. Het makkelijkste vind ik, versterk ze vrij sterk. En pas vervolgens met de doorzichtigheid van de laag de sterkte van de details aan. Mocht je zo het nodig vinden iets te veranderen, kan je altijd nog de sterkte van de details daar mee aanpassen, of er nog een laag overheen zetten. Vergelijk de wenkbrauwen op mijn afbeelding, of het haar, maar eens met een van de andere afbeeldingen.

De kleur is Onrealistisch omdat hij te weinig kleuren in balans bevat, dat klinkt waarschijnlijk vreemd, maar de huid bevat Heel veel kleuren. Gebruik je er te weinig, krijg je heel snel al een onrealistisch beeld, dit zal ik zo wel eens met photoshop screenshots laten zien. De basiskleur is overigens niet verkeerd, maar wel een beetje rozig. Ook heb je stukken overgeslagen, delen in de mond zijn nog gewoon zwart wit zoals de tandbasis, en hetzelfde probleem met de oogleden en een randje van het oor. Ik ben zelf niet toegekomen aan het detail kleuren van de ogen, maar ik heb de kleur wel door laten lopen zodat je geen 'vreemd' gekleurde oog leden krijgt. De lippen zijn te grauw en geven het geheel een lijk-achtige kleur, kinderen hebben vaak niet zulke donkere grijsroze lippen dan ogen ze ziek. De lipkleur lijkt nu een verdonkerde versie van de huidskleur te zijn, om de foto niet flets over te laten komen moet je dat juist vermijden. Voeg wat meer kleur toe en het zal er beter uitzien. De trui is wel mooi helder blauw.. maar komt ook een beetje onrealistisch over, daar zou wat minder verzadiging in mogen. In combinatie met het te roze gezicht, geeft het een erg onrealistisch geheel. Ook verkleurd de rand van de trui bovenaan bij het gezichtje enigszins, en is de overgang van hoofd naar trui onrealistisch donker (contrast aangepast?)

@AndreaZ, Veelal dezelfde tips als voor Mingus, hoewel jou bewerking nog minder kleurvariatie bevat, het geheel is te grauw en flets. En ook meer vreemde verkleuringen (bv net onder het hoofd, die oranje randen) De basiskleur is niet verkeerd, maar je hebt in zijn geheel geen kleur opbouw, en er bestaat geen mens op de wereld die een perfect effen huidskleur heeft. Dezelfde reden dat mensen met LAGEN met plamuursel(foundation) al snel nep overkomen. Ook zijn de ogen niet dezelfde kleur, de een is bruiner dan de ander, ik weet niet of het met opzet gedaan is. Maar zo komt het niet over, en dat maakt het geheel er niet mooier op. Ik heb het idee, dat je bij het meeste de 'kleur veranderd' hebt i.p.v. het geheel in te kleuren? Probeer eens andere tools te gebruiken. Het zal je verbazen denk ik :D

Hieronder laat ik even het verschil zien, ik heb bij alle 3 de foto's de basiskleur(tint) geselecteerd, als ik dat goed verwoord. Zo kan je in ieder geval zien in hoeverre de kleuren met elkaar overeenkomen. Met andere woorden, hoeveel variatie er in de kleur zit. Van links naar rechts zijn de afbeeldingen van AndreaZ, Mingus, en de mijne. Bij AndreaZ is bijna heel het gezicht geselecteerd zelfs het oogwit, en zijn de overgangen van wel naar niet geselecteerd erg grof, dus zijn de kleur overgangen ook erg grof. Bij Mingus is het gezicht helemaal geselecteerd, de kleur is veel te egaal, en de enige variatie zit op het voorhoofd. Bij mij zijn delen geselecteerd, die vloeiender in elkaar over lopen.
Fotografie

BerichtGeplaatst: 26 sep 2011 22:11 
Lid
Fotografie

Mingus en Savage: allebei erg bedankt voor de inzet en de uitleg. De bedoeling van deze foto was te laten zien wat er te bereiken viel. En inderdaad: met veel werk bereik je meer dan met weinig werk. Ik heb bijvoorbeeld het hele truitje 'verkleurd' en daarna alle witte figuurtje erin gecorrigeerd. En de ogen kloppen precies, want ik heb een bruin(er) en een groen(er) oog. Grappig he?

Ik waardeer het (bij eigen en andermans inzendingen) als er lezers zijn die hun verbeterde bewerking insturen. Daar leren we allemaal wat van!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp