Het is 30 jul 2025 16:49

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur stuivend zand
 stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat mij irriteert is dat je dingen aanneemt over de reacties die nogal persoonlijk zijn. Je zegt dat we 'de verkeerde invalshoek hebben', dat 'sfeerfoto's misschien niet gewaardeerd worden' en dat het sowieso niet aan jouw foto ligt (wat dus zegt dat het alleen nog maar aan de reacties kan liggen).
Dat vind ik erg vervelend want dat is niet waarom ik een reactie geef. Ik neem ook de tijd om naar jouw foto te kijken, het even te laten bezinken, er nog een keer naar te kijken en proberen te bedenken waarom hij mij minder raakt dan jij zou verwachten. Zo komt het over alsof je liever geen kritiek hebt op een foto die veel voor jou zelf betekent.
Het is dus voor mij totaal geen probleem dat je het verschil in reacties wil onderzoeken maar de assumpties die je daarbij maakt staan me tegen en daardoor voel ik mij aangevallen. Zou het erg jammer vinden als je weg gaat omdat je volgens mij verder wel een fijne blik hebt op foto's.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:40 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik vind het jammer dat die opmerkingen het verkeerde keelgat in zijn geschoten, want zo waren ze zeker niet bedoeld.

Kijk, ik zit op meerdere fora en ik keek zonet nog even op een andere forum waar de foto wel gewaardeerd werd. De foto is niet veranderd dus kan het verschil volgens mij in twee dingen zitten:
1. Mijn omschrijving die andere verwachtingen oproept dan de foto waarmaakt.
2. Het feit dat er op elk forum onbewust bepaalde standaarden heersen en mijn foto daar dus niet aan zou voldoen.

Wat ik dus zei gaat over puntje twee, ik doe een aantal suggesties die daarmee te maken hebben. Het ligt dus niet zozeer aan de persoon, en ik wil jullie ook allerminst persoonlijk aanvallen.

Ik heb graag kritiek, dat houd me scherp, leert me hoe anderen foto's zien en ontwikkelt mij daardoor ook. Maar als zoals in dit geval er tussen 2 fora zo'n enorm verschil is, dan wil ik dat onderzoeken. Helaas ervaar ik de ene blokkade na de andere bij mijn onderzoekende houding.

Opzich kan ik ook best allerlei open vragen gaan stellen, maar ik weet dat ik daar geen antwoord op krijg op een forum (beetje generaliserend, maar de ervaring op fora heeft mij dat helaas geleerd). Dus doe ik suggesties om zo eens wat af te tasten waar het aan kan liggen, het spijt mij als dat verkeerd geformuleerd is en daardoor verkeerd is opgevat.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:41 
Lid
Fotografie

wat ik probeer te zeggen is dat sfeerfoto's hier zeer gewaardeerd woden.

vluchtig vroeg je je in een reactie af of de hoeveelheid achtergrondinfo van invloed kon zijn op de waardering hier en elders.

daarna gaf je vooral blijk van persoonlijke krenking en legde je de oorzaak daarvoor vooral buiten je zelf.

allemaal niet zo heel erg.

Profiel op dit foto forum

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:42 
Lid
Fotografie

Erik Busstra schreef:
Sorry als dit hard overkomt, maar stond ik op je tenen Wim

nee hoor, maar jij wilt ons jou visie op ons neerleggen.
en dan moet ik zeggen oo zit dat zo. ja dan vind ik je foto prachtig.
als de foto voor jou top is mag dat ook jij hebt hier meer gevoel bij dan ik.
je kan ook denken ben messchien wel te kort geschoten in de sfeer over te brengen.
maar ik vind zelf wat je zelf van de foto vind nog het belangrijkste.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 19:12 
Lid

Wim, begrijp je dat ik het verschil wil zoeken naar dat op het ene forum de sfeer wel overkomt en bij het andere forum niet?

@Frans: dat vroeg ik me inderdaad af, maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met het feit of sfeerfoto's hier gewaardeerd worden of niet. Het ging me om de combinatie van achtergrondinfo en de foto zelf, en dan niet of dat een sfeerfoto is of niet en of die dan gewaardeerd wordt. Ik maakte die opmerking volgens mij in een andere context dan dat je nu stelt ;)

Ik gaf inderdaad blijk van mijn emoties, reflecteren heet dat ;) Dat is er door mijn studie zo erg ingekomen dat dat bijna automatisch gaat en dat heeft altijd te maken met oorzaken binnen en buiten mezelf en wordt in dit geval getriggerd door de buitenwereld.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 19:27 
Lid
Fotografie

erik heb eens door je website zitten bladeren en daar staan gewoonweg prachtplaten tussen.
waarom het ander forum het een prachtplaat vind kan ik je niet beantwoorden.
zo als ik al gezegt heb geen enkel mijn mening.
en dat is zeker niet bedoeld om jouw of je foto onderuit te halen.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 20:00 
Lid
Fotografie

Normen en waarden, culturen en subculturen, je kan er fora en boeken mee volschrijven :)

Het is soms frapant hoe het element scherpte voor de één een scherprechter kan zijn voor een beoordeling van een foto. Was afgelopen weekend in London bij een natuurfototentoonstelling, prachtige platen stuk voor stuk. Eentje sprak mij aldaar ernorm aan, voor mij mischien wel de mooiste in sfeer en magie. Een meeuw opvliegend van de grond, met een sluitertijd van 1/6. Aldoende veel bewegingsonscherpte, maar een magische sfeer voor mij. Mijn reisgenoot deed de foto af als zijnde, niet scherp... En dat terwijl we bijna 90% van de tijd dezelfde waarderingen blijken te hebben voor foto's

Beeld spreekt mij overigens aan, een desolaatheid door de leegte, en sofhteid door de beperkte scherptediepte voor en achter, alsmede de zachte toning zijn voor mij rustgevend. Goed je stnadpunt gekozen en daardoor de opbouw met de drie bossage's in een driehoek.

Kan me enigzins vinden in eerder voorgestelde om iets aan de onderzijde weg te laten, contrasten edoch mag men wat mij betreft ongemoeid laten.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 20:09 
Lid
Fotografie

Erik,

Mij kan de foto wel bekoren. Het is een simpel beeld, en daar zit voor mij de kracht in. Het zand lijkt in de foto een vergelijkbaar effect als mist te geven, waardoor er een voor mij prettig sfeertje ontstaat. Afgaand op je eigen omschrijving is dit ook je bedoeling geweest. Wat mij betreft zou het mistige sfeertje nog wat sterker worden als je de gehele foto wat in helderheid opkrikt.

Citaat:
Ik raak namelijk langzamerhand geïrriteerd door het feit dat het blijkbaar niet aan wil komen

Ik kan mij wel voorstellen dat je boodschap niet aankomt. nl hierom:

Erik Busstra schreef:
maar ik denk dat jullie de plank behoorlijk misslaan..

Erik Busstra schreef:
Ik durf namelijk te beweren dat het niet zozeer aan de foto ligt

Wat je met dergelijke uitspraken eigenlijk doet is roepen dat jou foto fantastisch is en iedereen die het daar niet mee eens is 100% debiel is. Nee, dat zal zeker niet je bedoeling zijn, maar dit is wel hoe het ongeveer op mensen overkomt.

Het feit dat je foto elders de hemel in geprezen is, zegt echt niet dat ook echt iedereen op deze aardbol de foto mooi zal vinden. Fotografie is een vorm van kunst, en kunst is nou eenmaal smaak gevoelig. Fora blijken in de praktijk vaak te bestaan uit groepen mensen die de neiging hebben om de neuzen dezelfde kant uit te steken. Dus loop je het risico dat je foto op het ene forum met gejubel en de lof trompet wordt binnen gehaald, en op het andere forum tot de grond wordt afgebrand.

Ik denk dat je er goed aan zou doen om een meer open houding aan te nemen. Neem kritiek ter harte, en ga niet roepen dat anderen het mis hebben. Natuurlijk kun je altijd vragen of iemand zijn commentaar nader wil toelichten, omdat bijvoorbeeld je het commentaar dat gegeven wordt totaal niet verwacht hebt. Maar met de houding die je hierboven toont jaag je vooral iedereen tegen je in het harnas, en dat is wat mij betreft zeker niet geheel onterecht.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 20:16 
Lid
Fotografie

Ik zal me verder niet in de discussie gaan mengen, maar de foto spreekt mij wel enigszins aan. Het zou jammer zijn als je hierdoor het forum verlaat, ik heb je site gezien en ben wel benieuwd naar andere foto's van je :)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 20:59 
Lid
Fotografie

Topic doet de titel in ieder geval eer aan... ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 21:11 
Lid
Fotografie

reflecteren is niet hetzelfde als blijk geven van je emoties

reflecteren is ergens over nadenken met als doel er iets uit te leren voor verbetering in de toekomst.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 01:57 
Lid

markleeman schreef:
Wat je met dergelijke uitspraken eigenlijk doet is roepen dat jou foto fantastisch is en iedereen die het daar niet mee eens is 100% debiel is. Nee, dat zal zeker niet je bedoeling zijn, maar dit is wel hoe het ongeveer op mensen overkomt.

Nou, dat is dus niet wat ik gedaan heb, maargoed, als dat zo op jou over komt wil ik dat best aannemen. Ik heb dat namelijk ook totaal niet zo gezegd en vind dit ook behoorlijk zwart/wit..

markleeman schreef:
Het feit dat je foto elders de hemel in geprezen is, zegt echt niet dat ook echt iedereen op deze aardbol de foto mooi zal vinden. Fotografie is een vorm van kunst, en kunst is nou eenmaal smaak gevoelig. Fora blijken in de praktijk vaak te bestaan uit groepen mensen die de neiging hebben om de neuzen dezelfde kant uit te steken. Dus loop je het risico dat je foto op het ene forum met gejubel en de lof trompet wordt binnen gehaald, en op het andere forum tot de grond wordt afgebrand.

Ook dat is niet wat ik heb gezegd. Het feit dat elders mijn foto de hemel in geprezen werd zette mij aan het denken over verschillen op diverse fora, dat is wat ik heb gezegd ;) Dat is dus ook waar ik vraagtekens bij zette en dàt is dus ook wat mij verbaasde en het irriteerde mij dat vrijwel niemand daar echt op in wilde gaan.

markleeman schreef:
Ik denk dat je er goed aan zou doen om een meer open houding aan te nemen. Neem kritiek ter harte, en ga niet roepen dat anderen het mis hebben. Natuurlijk kun je altijd vragen of iemand zijn commentaar nader wil toelichten, omdat bijvoorbeeld je het commentaar dat gegeven wordt totaal niet verwacht hebt. Maar met de houding die je hierboven toont jaag je vooral iedereen tegen je in het harnas, en dat is wat mij betreft zeker niet geheel onterecht.

Mijn houding is zeker open. Als dat niet zo was geweest had ik niet eens gereageerd. Volgens mij zegt het feit dat ik reageer en het verschil wil onderzoeken genoeg over het feit dat ik een open houding heb.
Een verhaal heeft altijd twee kanten en het is volgens mij ook zeker niet geheel onterecht dat ik op het moment behoorlijk de balen heb in dit forum ;)

Mijn houding is open, maar wel kritisch. Ik ben niet de persoon die zomaar kritiek aanneemt en daar ja en amen op zegt, als ik kritiek krijg en die niet herken, dan wil ik daar meer over weten. Als ik twijfel over kritiek, dan geef ik dat aan. Maar op dat moment ging het volgens mij hier mis en dat is ongetwijfeld ook aan mij te wijten, maar niet enkel en alleen aan mij ;)

Frans schreef:
reflecteren is niet hetzelfde als blijk geven van je emoties

reflecteren is ergens over nadenken met als doel er iets uit te leren voor verbetering in de toekomst.

Ligt er geheel aan in welke context je het hebt over reflecteren, ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar ik had het hier over gevoelsreflecties ;)

Kijk, ik ben heel erg bereid naar mezelf te kijken. Maar ik ben niet bereid om dan maar als een willoos schaap alles toe te laten. Ik krijg namelijk bijna het gevoel dat dat wel moet en dat vind ik dus erg jammer. Er zijn mij verschillen opgevallen en die benoem ik, en dat kan blijkbaar niet en voor mijn gevoel nog steeds niet.
Ik heb heel veel begrip voor andermans mening, en geloof me, alle meningen die nu genoemd zijn zitten in mijn achterhoofd en neem ik mee. Maar ik heb geen begrip voor het idee dat er zo weinig gereageerd wordt op een onderzoekende houding. Het komt echt op mij over dat het nu allemaal aan mij ligt en dat ik mijn instelling maar moet gaan veranderen. Jammer, zeer jammer. Want ja, het ligt aan mij, maar ook aan de ander in een gesprek. Zoiets komt altijd van twee kanten. Het gaat nu namelijk niet zozeer om de foto maar meer om de communicatie, en daar ontbreekt het volgens mij nu een beetje aan.

En inderdaad, Inoordhof, er is inderdaad heel wat stof opgewaaid door deze discussie. En sorry, maar ik begrijp nog steeds niet volledig welk stof uit welke hoekjes nou precies opgewaaid is... Want volgens mij (corrigeer me als ik er naast zit) zijn er nog heel wat dingen die wel geraakt zijn, maar niet benoemd zijn..

Voor iedereen die er nog verder over wil praten, stuur me even een mail of PB, ik wil het er gerust over hebben. Maar ik ben deze discussie eigenlijk een beetje moe aan het raken. Dus mocht je nog wat willen reageren en een reactie willen, stuur me even een mailtje ;)

Bedankt voor alle reacties, geloof me, ik waardeer ze, wat er ook in staat, hoe kritisch ze ook mogen zijn ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 01:59 
Lid
Fotografie

poeh.. kom ff terug hier en er is hier eens een discussie ontstaan zeg.. :dk

waar gaat het eigenlijk nog over? je dient een plaat in ter beoordeling, en de meningen zullen altijd verschillen, je kunt het daar mee eens zijn of niet, het doet er eigenlijk ook vrij weinig toe.. je laat een plaat beoordelen om te leren van je medefotografen, en je kunt iets met de kritieken doen of niet.. wie zijn plaat helemaal het einde vindt, hoeft w.s. ook niets ter beoordeling aan te bieden, je bent er dan zo tevreden mee, dat andere meningen er niet meer toedoen. is op zich ook geen probleem natuurlijk, hang hem dan aan de muur kijk er naar en wees tevreden met hetgeen je gemaakt heb. ik heb dat met zoveel platen. ik heb ook platen gemaakt, die op diverse fotofora lauw ontvangen werden, maar die als zoete broodjes als canvas verkocht werden en platen gemaakt waar iedereen enthousiast werd, en die ik aan de straatstenen nog niet kwijt kan.

foto´s plaatsen op een fotoforum, teneinde te kijken op welk fotoforum het nu wel of niet goed ontvangen wordt, begrijp ik niet zo goed.. het lijkt dan al snel op vissen naar complimentjes, en dat geeft natuurlijk altijd een goed gevoel, als iedereen het WOW-effect krijgt van je plaat.. ikzelf vindt trouwens kritieken zinniger dan oehs en aahs..zie het maar als een voetbalwedstrijd, ik weet nog goed, uit de tijd dat ik nog voetbalde, dat als we gewonnen hadden, meteen het kratje pils besteld werd en de bitterballen met smaak en genoegen opgegeten werden, maar dat niemand meer omkeek, naar hoe we gevoetbald hadden..je kunt ene wedstrijd winnen en toch slecht gespeeld hebben. ls we verloren hadden, begonnen we pas echt de wedstrijd te analyseren.. en we trokken lessen uit onze fouten en mishaps..

ik denk ook, dat je daarom platen op een fotoforum zet, teneinde te horen van anderen, wat zij ervan vinden.. soms denk ik ook wel eens, dat mijn plaat helemaal het einde is, of dat ik denk, het is wel een leuke, maar als iemand anders dan de fouten ziet, die ik gemaakt heb, en mij daarop wijst, dan geeft me dat wel weer nieuwe inzichten, en de volgende keer probeer ik dat toch weer mee te nemen.

discussie is goed mogelijk, dat moet ook kunnen, maar ik denk dat geen enkel fotoforum bedoeld is om uit te vinden, waarom de plaat op forum a wel goed ontvangen wordt en op forum b niet..

persoonlijke aanvallen horen er trouwens niet bij, het verruwt de sfeer en is ook eigenlijk off-topic.. dat iemand je plaat niet begrijpt of niet mooi vindt, hoeft niet te betekenen dat iemand de plank misslaat..

het is juist aan de fotograaf de taak om een krachtig beeld neer te zetten, dat voor zichzelf spreekt, en het maakt ook nog eens niets uit wat het onderwerp dan is..cameratype en lens maken dan ook niets meer uit.. kleine opmerkingen over wel of geen saturatie, contrast zijn technische dingetjes, maar de plaat an sich kun je niets meer aan veranderen, en of er nu sfeer in zit of niet, dat maakt niet eens zo heel veel uit..een perfecte compo kan sfeer missen en een onscherpe plaat die bol van fouten staat, maar zo krachtige sfeer heeft, dat die de plaat kan dragen zal mooier zijn..

fotografie is en blijft jurysport, en zoveel smaken, zoveel meningen.ik begrijp alleen de aangezwengelde discussie niet..het dient geen enkel nut of doel.. :vlag

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 11:17 
Lid

Sfeervolle foto met dat stuivende zand Erik :up

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 11:59 
Lid
Fotografie

Ik heb niet de hele discussie gelezen, kom ff kijken naar een foto... :wacko

Sfeervolle foto, grappig hoe het zand je blik 'vertroebeld'. Zelf zou ik het plukje gras dat in je scherptedieptegebied valt nog iets verscherpen (heb je verscherpt na verkleinen?).

Leuk gedaan. :D

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 12:12 
Lid
Fotografie

:welkom Welkom op dit forum.
Ik heb wel het hele verhaal doorgelezen :)
Maar goed nu de foto :D
Voor mij is het een fijne softe foto die mij toch wel aanspreekt :up

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 14:10 
Lid
Fotografie

Topic op verzoek van topicstarter gesloten :)

Waarbij Erik Busstra open staat om dit onderwerp verder in PB's te behandelen.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2