markleeman schreef:
Wat je met dergelijke uitspraken eigenlijk doet is roepen dat jou foto fantastisch is en iedereen die het daar niet mee eens is 100% debiel is. Nee, dat zal zeker niet je bedoeling zijn, maar dit is wel hoe het ongeveer op mensen overkomt.
Nou, dat is dus niet wat ik gedaan heb, maargoed, als dat zo op jou over komt wil ik dat best aannemen. Ik heb dat namelijk ook totaal niet zo gezegd en vind dit ook behoorlijk zwart/wit..
markleeman schreef:
Het feit dat je foto elders de hemel in geprezen is, zegt echt niet dat ook echt iedereen op deze aardbol de foto mooi zal vinden. Fotografie is een vorm van kunst, en kunst is nou eenmaal smaak gevoelig. Fora blijken in de praktijk vaak te bestaan uit groepen mensen die de neiging hebben om de neuzen dezelfde kant uit te steken. Dus loop je het risico dat je foto op het ene forum met gejubel en de lof trompet wordt binnen gehaald, en op het andere forum tot de grond wordt afgebrand.
Ook dat is niet wat ik heb gezegd. Het feit dat elders mijn foto de hemel in geprezen werd zette mij aan het denken over verschillen op diverse fora, dat is wat ik heb gezegd

Dat is dus ook waar ik vraagtekens bij zette en dàt is dus ook wat mij verbaasde en het irriteerde mij dat vrijwel niemand daar echt op in wilde gaan.
markleeman schreef:
Ik denk dat je er goed aan zou doen om een meer open houding aan te nemen. Neem kritiek ter harte, en ga niet roepen dat anderen het mis hebben. Natuurlijk kun je altijd vragen of iemand zijn commentaar nader wil toelichten, omdat bijvoorbeeld je het commentaar dat gegeven wordt totaal niet verwacht hebt. Maar met de houding die je hierboven toont jaag je vooral iedereen tegen je in het harnas, en dat is wat mij betreft zeker niet geheel onterecht.
Mijn houding is zeker open. Als dat niet zo was geweest had ik niet eens gereageerd. Volgens mij zegt het feit dat ik reageer en het verschil wil onderzoeken genoeg over het feit dat ik een open houding heb.
Een verhaal heeft altijd twee kanten en het is volgens mij ook zeker niet geheel onterecht dat ik op het moment behoorlijk de balen heb in dit forum

Mijn houding is open, maar wel kritisch. Ik ben niet de persoon die zomaar kritiek aanneemt en daar ja en amen op zegt, als ik kritiek krijg en die niet herken, dan wil ik daar meer over weten. Als ik twijfel over kritiek, dan geef ik dat aan. Maar op dat moment ging het volgens mij hier mis en dat is ongetwijfeld ook aan mij te wijten, maar niet enkel en alleen aan mij

Frans schreef:
reflecteren is niet hetzelfde als blijk geven van je emoties
reflecteren is ergens over nadenken met als doel er iets uit te leren voor verbetering in de toekomst.
Ligt er geheel aan in welke context je het hebt over reflecteren, ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar ik had het hier over gevoelsreflecties

Kijk, ik ben heel erg bereid naar mezelf te kijken. Maar ik ben niet bereid om dan maar als een willoos schaap alles toe te laten. Ik krijg namelijk bijna het gevoel dat dat wel moet en dat vind ik dus erg jammer. Er zijn mij verschillen opgevallen en die benoem ik, en dat kan blijkbaar niet en voor mijn gevoel nog steeds niet.
Ik heb heel veel begrip voor andermans mening, en geloof me, alle meningen die nu genoemd zijn zitten in mijn achterhoofd en neem ik mee. Maar ik heb geen begrip voor het idee dat er zo weinig gereageerd wordt op een onderzoekende houding. Het komt echt op mij over dat het nu allemaal aan mij ligt en dat ik mijn instelling maar moet gaan veranderen. Jammer, zeer jammer. Want ja, het ligt aan mij, maar ook aan de ander in een gesprek. Zoiets komt altijd van twee kanten. Het gaat nu namelijk niet zozeer om de foto maar meer om de communicatie, en daar ontbreekt het volgens mij nu een beetje aan.
En inderdaad, Inoordhof, er is inderdaad heel wat stof opgewaaid door deze discussie. En sorry, maar ik begrijp nog steeds niet volledig welk stof uit welke hoekjes nou precies opgewaaid is... Want volgens mij (corrigeer me als ik er naast zit) zijn er nog heel wat dingen die wel geraakt zijn, maar niet benoemd zijn..
Voor iedereen die er nog verder over wil praten, stuur me even een mail of PB, ik wil het er gerust over hebben. Maar ik ben deze discussie eigenlijk een beetje moe aan het raken. Dus mocht je nog wat willen reageren en een reactie willen, stuur me even een mailtje

Bedankt voor alle reacties, geloof me, ik waardeer ze, wat er ook in staat, hoe kritisch ze ook mogen zijn