Het is 28 aug 2025 16:39

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vuurwerk (Mijn eerste keer)
 Vuurwerk (Mijn eerste keer)
BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nieuwsjaar nacht enkele opnames gemaakt.

Wou het niet doen maar toch de camera ter hand genomen en geprobeerd uit stand (Leunend tegen een lantaarnpaal) vuurwerk te fotograferen.
Valt zwaar tegen.

Wist da de sluitertijd omhoog moest maar had geen statief (noch tijd).

Wat zijn de ideale instellingen voor vuurwerk?

Afstand was ca. 400-500 meter tot vuurwerk, over een rivier richting andere deel van stad.

Ik weet dat de opnames niet gelukt zijn maar wil ze wel laten beoordelen op instellingen / indeling van de vlakken / zoom etc.

1. f11, 2 sekonden, iso 100
Fotografie
Filtered met Noiseware
Fotografie

2. f11, 2 sekonden, iso 100
Fotografie
Filtered met Noiseware
Fotografie

3. f11, 4 sekonden, iso 100
Fotografie
Filtered met Noiseware
Fotografie

Ik denk dat met statief de opnames veel beter geworden zouden zijn.

betreft de iso ?

Laatst bijgewerkt door wwestendorp op 02 jan 2012 12:27, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 11:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik denk dat foto 1 nog wel potentie heeft als je de ruis uit de lucht haalt. De rest bevat voor mij teveel bewegingsonscherpte.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 12:01 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
Ik denk dat foto 1 nog wel potentie heeft als je de ruis uit de lucht haalt. De rest bevat voor mij teveel bewegingsonscherpte.

is het ruis? (Iso 100) ik heb het geprobeerd met free noiseware programma, zo beter?

Ik vind van niet maar wellicht heb ik het verkeerd gedaan.

Heb het verkleinde bestandje door de noiseware gehaald. deze word qua formaat ook 10x zo klein?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 12:09 
Lid
Fotografie

Ondanks Iso 100 lijkt het mij wel ruis ja. Aangezien je geen bezwaar hebt tegen bewerken, heb ik er eens wat aan gerommeld. Ik heb er in PS een "surface blur" in de lucht overheen gezet, zodat die mooi glad is.

Fotografie

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 12:10 
Lid
Fotografie

trouwens, je nummering klopt niet:) Bij foto 3 zou ik eens kijken naar een panorama-uitsnede. denk dat dat best mooi zou zijn.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 12:43 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
trouwens, je nummering klopt niet:) Bij foto 3 zou ik eens kijken naar een panorama-uitsnede. denk dat dat best mooi zou zijn.

Thanx! Heb de nummering gekorrigeerd.

Zo iets?

Fotografie

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 13:07 
Lid
Fotografie

Ja, vind ik wel gaaf!! Heb je iets aan de kleuren gedaan ook? Die komen veel beter tot hun recht in deze.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 13:16 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
Ja, vind ik wel gaaf!! Heb je iets aan de kleuren gedaan ook? Die komen veel beter tot hun recht in deze.

Achtergrond kopie gemaakt, geblurrt en vuurwerk zelf origineel gelaten.
Daarna wederom kopie gemaakt en belichting aangepast, hindelrijke strepen bij de huizen uitgegumd.

1 laag gemaakt. De kleuren zelf heb ik niet veranderd maar lijken waarschijnlijk helderder omdat de omgeveing donkerder is .

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 18:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De pano spreekt mij ook het meeste aan. Ik vind het trouwens helemaal niet zulke slechte foto's voor een 1e keer. :cool

Ruis met 100 ISO kan inderdaad. Dat komt omdat er meerdere veroorzakers van ruis zijn dan alleen de ISO-waarde. Je hebt namelijk ook ruis die ontstaat door een lange sluitertijd. Nu moet ik eerlijk zijn, ik vind dat de ruis in deze foto's eigenlijk helemaal niet zó storend is. Tegenwoordig wil iedereen altijd alle ruis verwijdert hebben, maar vroeger, in het analoge tijdperk, lang lang geleden :DD :DD :DD, was er ook altijd wel wat ruis (of om de correcte analoge term te gebruiken: grofkorreligheid) aanwezig bij dit soort foto's. Vergeet ook niet dat je op een monitor vaak meer ziet dan op een afdruk!

Om mooie vuurwerkfoto's te maken is er eigenlijk 1 simpel trucje dat belangrijk is: af en toe je lens bedekken. Het vuurwerk zoals we dat met oud en nieuw zien, is nooit zo fanatiek dat het de hele lucht bedekt. Er gebeurd bijvoorbeeld links wat in de foto en als je mazzel hebt zie je rechts ook nog wel wat, maar de echt mooie uitbarstingen komen meestal na elkaar en heb je dus niet op 1 foto staan. Of je moet zo lang wachten en dan krijg je last van bewegingsonscherpte en op sommige plekken zelfs van overbelichting. De oplossing is om toch met hele lange sluitertijden te werken, maar meteen na het hoogtepunt van zo'n uitbarsting je lens weer te bedekken (dat kan met de lenskap, maar ook met bijvoorbeeld je mouw). Komt dan de volgende uitbarsting, dan richt je je camera weer, zorgt dat de lens onbedekt is en legt hem weer vast. Dit kan je diverse keren herhalen totdat uiteindelijk je sluitertijd om is. De momenten dat je je lens bedekt, komt er geen licht bij de sensor en zonder licht geen foto. De momenten dat je lens onbedekt is, zijn de mooie uitbarstingen en die leg je allemaal vast. Resultaat een foto waarbij het ljkt of er overal mooi vuurwerk te zien is zoals dat normaal alleen gebeurd bij een vuurwerkshow. :good2

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 20:00 
Lid
Fotografie

:upc
Wolves fotografie schreef:
De pano spreekt mij ook het meeste aan. Ik vind het trouwens helemaal niet zulke slechte foto's voor een 1e keer. :cool

Ruis met 100 ISO kan inderdaad. Dat komt omdat er meerdere veroorzakers van ruis zijn dan alleen de ISO-waarde. Je hebt namelijk ook ruis die ontstaat door een lange sluitertijd. Nu moet ik eerlijk zijn, ik vind dat de ruis in deze foto's eigenlijk helemaal niet zó storend is. Tegenwoordig wil iedereen altijd alle ruis verwijdert hebben, maar vroeger, in het analoge tijdperk, lang lang geleden :DD :DD :DD, was er ook altijd wel wat ruis (of om de correcte analoge term te gebruiken: grofkorreligheid) aanwezig bij dit soort foto's. Vergeet ook niet dat je op een monitor vaak meer ziet dan op een afdruk!

Om mooie vuurwerkfoto's te maken is er eigenlijk 1 simpel trucje dat belangrijk is: af en toe je lens bedekken. Het vuurwerk zoals we dat met oud en nieuw zien, is nooit zo fanatiek dat het de hele lucht bedekt. Er gebeurd bijvoorbeeld links wat in de foto en als je mazzel hebt zie je rechts ook nog wel wat, maar de echt mooie uitbarstingen komen meestal na elkaar en heb je dus niet op 1 foto staan. Of je moet zo lang wachten en dan krijg je last van bewegingsonscherpte en op sommige plekken zelfs van overbelichting. De oplossing is om toch met hele lange sluitertijden te werken, maar meteen na het hoogtepunt van zo'n uitbarsting je lens weer te bedekken (dat kan met de lenskap, maar ook met bijvoorbeeld je mouw). Komt dan de volgende uitbarsting, dan richt je je camera weer, zorgt dat de lens onbedekt is en legt hem weer vast. Dit kan je diverse keren herhalen totdat uiteindelijk je sluitertijd om is. De momenten dat je je lens bedekt, komt er geen licht bij de sensor en zonder licht geen foto. De momenten dat je lens onbedekt is, zijn de mooie uitbarstingen en die leg je allemaal vast. Resultaat een foto waarbij het ljkt of er overal mooi vuurwerk te zien is zoals dat normaal alleen gebeurd bij een vuurwerkshow. :good2

Bedankt voor je mening en tips.

Ik ga dit zeker proberen. Krijg je geen onscherpte met het afschermen van de lens en weer wegnemen ervan?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2012 20:22 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Nee hoor, niet als je dat snel genoeg doet. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp