Gert64 schreef:
Ik had je door hoor.

Ik schroef(ja schroef) oude lenzen voor de fun op mijn camera soms via een adapter. Ik heb onder andere een stokoude 135mm(ongeveer 40 jaar) en die geeft me toch platen af en toe... Alles met de hand instellen en steenkoud in je handen(leuk in de winter) maar dat is sport. Vind ik dan.
that´s the spirit!

(ik doe dat zelf ook regelmatig, oude lenzen met adapter op een dslr zetten en lekker uitproberen, of met een oude tlr uit het jaar 0 en met aparte lichtmeter op pad gaan, en allerlei andere oudjes lopen rommelen in het veld.blijft altijd lachen maar ook leerzaam!)
wat ik ervan geleerd heb, is dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt, waarmee je op pad gaat, kan nog enorm genieten van bijvoorbeeld een stokoude olympus trip 35, of zelfs een oude agfa clack..

(en het geeft nog es mooie plaatjes ook!

)
wat betreft de vraag van TS: nikon d7000 of canon 7d zullen elkaar niet zo heel veel ontlopen, het zijn beide dijken van camera´s, besef wel, dat dergelijke high-end camera´s meer input van de fotograaf zelf verlangen. het zijn toestellen waar je heel veel mee aankunt, je kunt zowat alles naar eigen smaak en kraak instellen en aanpassen, mits je maar weet waar je mee bezig bent. een low-end camera vind ik persoonlijk altijd wat vergevingsgezinder.. klinkt gek, maar dat is mijn eigen ervaring..wil je gewoon lekker kunnen fotograferen zonder al teveel ´fuzz´, ben je beter af met een midrange of instapper. natuurlijk zijn de zwaardere modellen beter bestand tegen het zwaardere werk, maar de kosten lopen ook navenant op, en de vraag die je jezelf dient te stellen of het het waard is..dat is een persoonlijke afweging, die je altijd dient te maken..om even terug te komen op bv een canon 550d of 600d, ik vind dat geweldige toestellen, die veel value for money bieden, en ze zijn ontzettend goed en handig in gebruik. ik ken zelfs beroepsfotografen, die in hun vrije tijd dit soort toestellen verkiezen ipv hun 1d´s die ze normaliter voor hun beroepsuitoefening gebruiken..ik persoonlijk vond de onlangs geleende 550d zoo goed, dat ik zowat de gehele dag zonder flits bezig ben geweest op een trouwerij.. zelfs op hogere iso icm een lichtsterk 50mm lensje kon ik zowat alles af, en zelfs met de 18-135 die erop zat kon ik goed uit de voeten..het geeft toch wel aan, hoe goed deze toestellen zijn tegenwoordig.. mijn eigen sony alpha is er eentje van de 1e generatie, en daarbij moest ik toch veelal de opsteekflitser erbij pakken of met een lichtsterke lens gaan werken..niet dat het wat uitmaakt, want ik ken dit toestel door en door, en ik weet hoe ik rond de minder goede kwaliteiten van dit toestel moet werken..ken je toestel, leer waar de kwaliteiten en minder goede kwaliteiten liggen (ieder toestel heeft zijn pro´s en cons) en maak er het beste van. het ultieme toestel of lensje bestaat niet, en er zijn altijd omstandigheden waarbij je moet gaan improviseren..´t is eigenlijk net als met auto´s.. iedere auto heeft zijn grenzen, de chauffeur maakt het verschil..je kunt een audi quattro kopen omwille van zijn goede wegligging, maar ook met zo´n ding kun je ´goed´ uit de bocht vliegen hoor.. weliswaar duurt het met een quattro veel langer dan met een ´gewone´ 2-wiel aangedreven auto, maar als je er eenmaal met een quattro afvliegt, dan is er ook geen redden meer aan..
een f1 coureur zal met mijn seatje betere rondetijden neerzetten, dan ik dat kan in zijn f1-bolide..
canon, nikon, sony, pentax of weet ik veel.. uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit..chase jarvis was op digital rev, en liep te klooien met een lego-camera, en ook die pics zagen er leuk uit..