Het is 19 apr 2024 05:36


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 18 dec 2008 20:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie

Fotografie

De Volkskrant heeft vandaag de samenwerking verbroken met freelance fotograaf Jean-Pierre Jans.
Aanleiding is de vaststelling dat Jans een aantal malen zijn beelden heeft gephotoshopt door elementen toe te voegen.
Het meest heldere voorbeeld hiervan is het toevoegen van een hert op een foto die een reeks herten op de achtergrond toont terwijl een man geluidsopnamen maakt (zie foto boven).

Een van de hertjes is tweemaal op de foto te zien.
Deze foto is op het moment van schrijven van dit stuk nog steeds te bekijken via de website van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/foto
Op de website van fotobureau Hollandse Hoogte is de foto zonder het dubbele hertje te zien:

Fotografie

De Volkskrant is verschillende malen door lezers gewezen op elementen in foto’s van Jans die daar volgens hen niet in thuishoren. Zo belde de man op de bovenste foto met de krant om te vertellen dat hij die hertjes niet zo heeft gezien toen hij daar zat. Bovendien stuurde een lezer van de weblog http://www.volkskrantreizen.nl - op 25 oktober - de volgende reactie bij een verhaal waar deze foto bij stond:
“Een tip voor ‘fotograaf’ Jean-Pierre Jans:
Ga eens een cursus ‘photoshoppen voor beginners’ volgen bij het plaatselijke buurtcentrum.
In uw ‘foto’ van de herten is wel erg overduidelijk geknipt en geplakt: het hert dat omkijkt komt twee keer in de foto voor, inclusief de graanstengels en de donkere bomen op de achtergrond.
Een tip voor de beeldredactie van de Volkskrant:
Ga eens een cursus ‘gephotoshopte foto’s spotten’ volgen bij het plaatselijke buurthuis.”

Nader onderzoek door een fotograaf leert dat er meer in de foto is geknipt en geplakt dan alleen een hertje (lila): bomen in de achtergrond (groen), tak in het gras (blauw) en een gelijke tekening van de vacht van een hert (rood).

Fotografie
Klik hier voor een vergroting.

Over een andere foto die Jans op 12 juni in Winterswijk maakte, zie hieronder, belde een lezeres - moeder van het meisje links - naar de fotoredactie van de Volkskrant: ‘Mijn dochter is nooit op die plek geweest.’

Fotografie

Jans zegt dat hij nadien op verzoek van de fotoredactie contact heeft opgenomen met de moeder.
Volgens Jans heeft zij gezegd dat ze zich vergist heeft en dat de dochter daar wel was.

De lezersreacties waren mede aanleiding voor de redactie van de Volkskrant om Jans ter verantwoordig te roepen.
Deze ontkende in alle toonaarden dat er sprake zou zijn geweest van digitale manipulatie.
Omdat er meer aanwijzingen waren, besloot de Volkskrant een aantal foto’s door een externe deskundige van het Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie (NIDF) te laten onderzoeken.

Jean-Pierre Jans kreeg ruim een maand geleden tijdelijk geen opdrachten meer in afwachting van het onderzoek.
Bij het NIDF was de conclusie helder, ook nadat Jans daar voor een nadere toelichting op bezoek was geweest: op een aantal foto’s is iets toegevoegd dan wel iets weggepoetst.

In een telefoongesprek met PhotoQ ontkende Jans eind vorige week de aantijgingen: ‘Ik heb niks erin gestopt en niks eruit gehaald.’
Volgens hem heeft hij een aantal malen wat onhandig gedaan met Photoshop, maar zou er geen sprake van zijn geweest dat er elementen aan zijn foto’s zijn toegevoegd.
Hij vertelde vaak met lagen te werken in het bewerkingsprogramma en dat er af en toe door enige slordigheid de indruk van digitale manipulatie zou kunnen ontstaan.

Over de foto’s van de hertjes verklaarde Jans dat deze manipulatie tot stand zou zijn gekomen door twee neefjes die bij hem op bezoek zijn geweest.
Die zouden altijd al veel interesse in photoshoppen hebben gehad en het beeld hebben bewerkt en in Jans’ database hebben opgeslagen.
Toen de Volkskrant later om toesturen van de foto vroeg, zou hij de verandering niet hebben opgemerkt. Jans: ‘Dat verhaal kan ik moeilijk verkopen. Dat snap ik.’

Op verzoek van Jans heeft medewerker Wouter Eisink van de fotogroothandel Calumet Photographic een contra-expertise gedaan.
Zijn conclusie: ‘Er zijn geen doelbewuste aanpassingen in de foto’s aangebracht om het waarheidsgehalte aan te tasten.’ Een uitzondering maakt Eisink voor de foto van de herten, maar hij gelooft de lezing van Jans over de neefjes.

Jans heeft geen RAW-bestanden ter beschikking (originele digitale bestanden) die zouden kunnen bewijzen dat er niet is gephotoshopt in de beelden.
Uiteindelijk heeft hij bij de Volkskrant toegegeven dat er twee foto’s zijn gemanipuleerd: die van de herten, en een niet gepubliceerd beeld.
Daarop besloot de krant de samenwerking met Jans te beëindigen.

Bij Hollandse Hoogte, waar Jans tot de beter verkopende fotografen van het archief behoort, zit men ook in een lastig parket. Directielid Louis Zaal: ‘In zijn foto’s zijn bewerkingen gedaan die ik niet juist vind, zeg maar: feitelijk onhandige bewerkingen. Voor zover ik nu weet, heeft Jean-Pierre Jans geen toevoegingen in zijn foto’s gestopt, maar is er wel teveel gepriegeld. Onderdelen zijn teveel opgelicht waardoor de pixelstructuur is veranderd. Hollandse Hoogte heeft in deze zaak aanleiding gezien om de regels aan te scherpen. Van foto’s die bewerkt worden, moet dat worden vermeld, ook in onze database. Vooralsnog blijven we het werk van Jans vertegenwoordigen, onder voorwaarde dat hij zich houdt aan de nieuwe regels, die we ook nog eens aan al onze fotografen bekend zullen maken.’

Foto's: Jean-Pierre Jans
Bron: Photoq.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 18 dec 2008 21:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kan er niet warm of koud van worden. Tenzij het verhaal bij de foto van de herten is dat de foto een eeneiige hertentweeling laat zien.
Of bij de tweede dat de vermiste Nelleke is gesignaleerd in het dorpje Didam.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 18 dec 2008 21:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mja vindt dit ook een beetje over the top van de Volkskrant....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 18 dec 2008 21:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 299
Woonplaats: Weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vind ik niet over de top van de VK. Het is een vorm van vervalsen van de werkelijkheid. Als je dit zou toestaan, waar leg je dan wel de grens? Ik wil mijn krant graag kunnen vertrouwen. Daarom ben ik het eens met dit ingrijpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 18 dec 2008 22:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dacht dat de volkskrant erom geroemd was dat het een opinie dagblad is. En waar leg je de grens, niet zo streng bij deze slechts illusterende foto's. Wel zodra de foto's op zichzelf het nieuws overbrengen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 19 dec 2008 09:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind het ietwat overtrokken zeker omdat het nou niet echt wereld foto's zijn!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 19 dec 2008 10:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 144
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Tsja, moeilijk. Het is de krant, en daar zou niet in vervalst mogen worden. Het nieuws wordt feitelijk gemanipuleerd, nu gaat het om foto's maar het schijnt ook wel te gebeuren met bijvoorbeeld verslaggeving van een gebeurtenis (selectief gekozen, toneelstukjes etc.)

Werk je bij de krant, dan mag je wat mij betreft je foto bewerken (kleur opkrikken, verscherpen etc.) maar de inhoud van de foto niet veranderen, want dat is het 'nieuws' (en ondersteunt de tekst).
De journalistiek vraagt derhalve ook om een heel andere manier van fotograferen en gaat, naar mijn mening, meer om het vastleggen van feiten en gebeurtenissen zoals ze zijn. Het is wat anders dan de 'glamour' in mode bladen, advertenties etc. waar alles er netjes uit moet zien...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie
BerichtGeplaatst: 19 dec 2008 11:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Journalistiek is geen fotografie waarbij het beeld tot in de puntjes verzorgd moet zijn omdat het beeld iets moet verkopen. Het beeld moet weergeven hoe het in werkelijkheid was.

Als ik die foto met die hertjes bij mij aan de muur wil hangen, dan bewerk ik hem ook. En misschien shop ik nog wel erger dan Dhr. Jans. Maar als die foto verkocht moet worden ivm de nieuwswaarde, dan zal ik er af blijven.

Onderstaand plaatje als voorbeeld:
Fotografie
Dit kun je als journalistiek fotograaf niet maken.

Het kan namelijk zo zijn dat over vijf jaar er iemand door een archief zit te spitten om te proberen achterhalen wanneer die lantaarnpalen er zijn neergezet. Op mijn manipulatie zijn ze er nog niet. Dan beinvloed ik toch die man zijn onderzoek. Hoewel de manipulatie niets afdoet aan het feit dat deze auto aardig in elkaar zat.
Kortom, jurnalistiekbeeld kun je aansnijden (of croppen) en wat met contrasten spelen en verscherpen, maar dan is het eigenlijk wel over.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed