Het is 19 jul 2025 21:06

Auteur Probleem! Zichtbaar uitwaaier effect op fotoafdrukken
 Probleem! Zichtbaar uitwaaier effect op fotoafdrukken
BerichtGeplaatst: 14 jun 2012 14:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hallo,

Ik heb zojuist een serie afdrukken van een fotoshoot thuis ontvangen. Het is een serie studio foto's tegen een "witte" achtergrond (verloopt van licht naar donker).

Op de foto's is echte een heel duidelijk uitwaaier effect te zien. Ik heb de vraag natuurlijk direct bij de leverancier gesteld maar ben nog in afwachting van een reactie.

Heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan waardoor dit effect zou kunnen zijn ontstaan. Voor mijn gevoel heb ik niets anders gedaan dan anders, dit is de eerste keer dat ik tegen het probleem aan loop.

Alvast bedankt voor de suggesties.

René

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 jun 2012 15:11 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Hmmz, klinkt als jpeg artifacts,... ofwel dat er iets fout is gegaan in de compressie.
Heb je je foto's vooraf verkleind naar het juist formaat ?

Soms, bij sommige drukkers gaat dat automatisch. dwz als je een té groot bestand instuurt wordt deze door hun software als zodanig erkend en automatisch verkleind naar het juiste formaat. Nadeel is echter dat dat vaak vrij "grof" gaat om het zo maar te noemen.

Beste is om je foto in te sturen op de maat waarin je deze afgedrukt wilt hebben.

Had je bij vorige foto's ook verlopen erin zitten ?
Het kan nl ook gewoon zo zijn dat hun printer/afdrukcentrale gewoonweg niet goed met verlopen om kan gaan hoor. Maar daarvoor zul je wellicht even moeten wachten tot het antwoord vd mensen zelf.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2012 21:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Bedankt voor je reactie Martin. Ik heb gewoon het volledige formaat uit mijn 5dII gebruikt zoals ik dit altijd doe. In het verleden heb ik het probleem nooit gehad met afdrukken van de zelfde leverancier. Helaas vandaag geen reactie van ze mogen ontvangen. Morgen maar even achter aan bellen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp