Gemini schreef:
Ziet er gaaf uit, 2 en 7 zijn mijn favorieten.

Wil je vertellen hoe je deze foto's zo gekregen hebt?

Met een aangepaste camera voor infrarood fotografie
Voor kleur had ik dit gevonden: Use the Channel Mixer. Through this option under Output Channel Red, you change Red from 100 to 0, and Blue from 0 to 100.
then for Output Channel Blue, change your red from 0 to 100 and change your Blue from 100 to 0.
That is the basic swapping channel for iR.
Under Output Channel Blue you may also try to change Green to around -37, and Blue to around -7.
Dit is redelijk goed en met wat schuiven ook heel goed aan te passen. Nu ik dit weet, gaat het al een stuk beter. Vervolgens open ik de foto in Viveza2 en voeg dan contrast en structuur toe en licht de schaduwen iets op. Ik doe soms in Viveza de kleuren iets versterken of afzwakken, dit doe ik indien nodig nog in CS5 met kleurtoon/verzadiging en ik kijk tevens even hoe niveaus eruit ziet met een druk op de knop automatisch. D fine als laatste tegen de ruis die onherroepelijk ontstaat.
Voor zw/w dan moet de foto er al goed uitzien zonder toeters en bellen in Silver Efex pro, aleen wat contrast en structuur doe ik daar. Ook nu weer Viveza, structuur en contrast, alle kleuren langs of het mooier of slechter wordt en tenslooet weer D fine.
Goed belichten in IR is nog niet zo makkelijk als het lijkt omdat je feitelijk aan de slag bent met licht wat je niet ziet. Er moet dus regelmatig gecompenseerd worden. Veelal in de +. Tot wel +1.5 tot + 2 ben ik achter en dat kan heel snel veranderen.