Het is 02 mei 2025 17:03

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mistige effecten landing Martinair 747
 Mistige effecten landing Martinair 747
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 14:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tijdens een vroege fotosessie voor mij hobby maakte ik een paar schitterende opnames in de vroege ochtend op Schiphol. Gezien de zon die net opkwam, het vochtig was en de grond koud is krijg je schitterende effecten bij vliegtuigen tijdens de start en landing.

Hieronder twee foto's van de Martinair Cargo 747 in de kleuren van African Connection tijdens de landing op Schiphol. Ik heb ze niet uitgesneden maar even gelaten zoals ik ze genomen heb. Voor de site waar ik meestal op publiceer pas ik ze wl aan en zit het vliegtuig net binnen de kaders van de foto.

1.
Fotografie

2.
Fotografie

Gr.,
Peter

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 16:05 
Lid
Fotografie

de damp (of wat het dan ook is) is wel leuk om te zien.
Als foto voor mij als niet-vliegtuigspotter zal ik maar zeggen vind ik wat recht toe recht aan met de neus tegen het kader aan gedrukt.
Persoonlijk vind ik ze weinig spannend en ben dan ook snel uitgekeken

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 16:27 
Lid
Fotografie

Niet mijn ding, maar ik heb betere gezien

BerichtGeplaatst: 22 sep 2012 18:50 
Lid
Fotografie

In de categorie ''aviation photography'' is dit erg goed!
Lekkere scherpe en heldere plaatjes met veel condens op de vleugels!

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 01:58 
Lid
Fotografie

kijk Thom is echt liefhebber.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 07:57 
Lid
Fotografie

100% haha, maar ik vind de compo ook erg lekker.
Mooi vullend en een goede afwisseling van de hoeveelheid lucht met het vliegtuig.
En dit is ook niet echt een ''vliegtuig-spotter'' foto.
Dat zijn foto's met het vliegtuig centraal, in strak blauwe lucht, met niks er omheen, ontiegelijk veel ruis erin en een flinke onscherpte.
En ik vind deze foto's echt van goede kwaliteit!
Dus onder de categorie ''photography'' ipv. ''spotten''.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 09:46 
Lid
Fotografie

Ik ben wel een vliegtuigliefhebber maar ga met Ab en Wil mee: heb ze wel beter gezien. Op flickr staan de meest fantastische vliegtuigopnamen die zowel photografisch als technisch zeer goed zijn.
Neemt niet weg dat dit een mooie registratie van dit effect is en ik zou het je zo nog niet na doen..... Vind het toch altijd knap hoe de vliegtuigen er zo opgezet worden.
Maar zoals ik vaker zeg, dit is een fotoforum en geen spottersforum, vogelforum, etc. en mijn mening is dat de foto dan voor mij wel iets extras mag hebben, iets eigens.
Ik geloof dat Thom hier wel enkele voorbeelden van heeft upgeload, die Amerikaanse militaire vrachtvliegtuigen of die F16....

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 11:36 
Lid
Fotografie

@ Thom
Waarom is dit een goede compositie; als het een paard was geweest dan had iedereen geroepen dat tie zich tegen het kader opliep. Bij een vliegtuig is het ineens mooi vullend.
Mss een beetje een blinde vlek (absoluut niet beledigend bedoeld) omdat het een onderwerp is dat je aan het hart gaat.
Ik zie vliegtuigfoto's vaak zo voorbij komen. Als registatie kan ik me voorstellen dat iemand hardstikke blij is, maar puur kijkend naar de foto, dan ben ik het met Momentum eens.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening/reactie van de maker

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 20:41 
Lid
Fotografie

Leuk al deze reacties te lezen, deze foto is nog niet gekaderd want dan wordt het vliegtuig meer gecentraliseerd en kantje-kantje gemaakt. Ik heb hier alleen even een effect getoond wat wel leuk is om te zien.

Op Flickr zijn idd mooiere foto's te zien o.a. van NustyR, maar die zijn behoorlijk bewerkt. Dat neemt niet weg dat ik ze niet mooi vind maar te veel Arty Farty zoals dat ook wel genoemd wordt in het spotters wereldje hou ik niet van.
Maar dat is mijn mening net zoals de meningen wel of niet een mooie foto of een niet veel zeggende plaat is ook een mening die ik respecteer. Maar bedankt voor jullie reactie. :up

Gr.,
Peter

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 20:46 
Lid
Fotografie

wilw schreef:
@ Thom
Waarom is dit een goede compositie; als het een paard was geweest dan had iedereen geroepen dat tie zich tegen het kader opliep. Bij een vliegtuig is het ineens mooi vullend.

Dat is 1 van de verschillen tussen een paard en een vliegtuig.
philbrands schreef:

Op Flickr zijn idd mooiere foto's te zien o.a. van NustyR, maar die zijn behoorlijk bewerkt. Dat neemt niet weg dat ik ze niet mooi vind maar te veel Arty Farty zoals dat ook wel genoemd wordt in het spotters wereldje hou ik niet van.

Dat valt reuze mee, Martijn (NustyR) is bij perfecte lichtomstadigheden bezig waardoor er geweldige effecten gebeuren, (regenboog over de vleuges, silhouetten, cloudbursts etc.) en omdat hij met een 400mmL schiet. Als je hiet niet echt van houd zit je toch meer aan de ''spotters'' kan dan aan de ''photography'' kant. Bij mij is het spotten: 30% en photography: 70%.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2012 22:35 
Lid
Fotografie

Thom Zalm schreef:
wilw schreef:
@ Thom

Dat is 1 van de verschillen tussen een paard en een vliegtuig.

Dat verschil ziet een paard :D , maar is geen antwoord op mijn vraag

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012 03:56 
Lid
Fotografie

wil ik ga me er ook mee bemoeien als het mag.
kijk leer ik hier eindelijk de regel van derde, loop ik zaterdag op het voetbalveld heb ik ineens een tik in mijn hoofd dat werkt hier niet.
waarom niet denk ik dan, heb ik mijn focus puntje mooi rechts gezet gaat erg goed als we in de aanval zijn, spelers mooi rechts goede kijkrichting bal word onderschept tegenstander countert de andere kant op en ja hoor spelers lopen ineens zowat mijn foto uit aan de rechter kant.
dus focus puntje gewoon in het midden bij de voetbal.

lang verhaal maar dit is denk ook het verschil met dat paard en een vliegtuig.
bij de een dit bij de ander dat en dat maakt het soms ook zo lastig als je die dingen aan het leren bent.
een ding is wel overal het zelfde het is erg persoonlijk dat fotograferen.

hoop dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen en misschien gooi ik nu wel weer alles door elkaar maar dan lees ik dat wel weer en wacht net als jij op antwoord. :D

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012 09:06 
Lid
Fotografie

Elk commentaar is welkom, of het nu over een paard gaat of een vliegtuig, of dat hij wel of niet mooi is, dat er op Flickr betere plaatjes staan, en ga maar zo door. Dit is het laatst wat ik hierover schijf aangezien ik iets wilde laten zien wat je niet vaak ziet.

Maar laten we stoppen om te zeggen dat er op andere sites mooiere foto's staan, vind ik totaal de plank mis slaan met de opzet van deze site.
Natuurlijk staan er overal op internet betere foto's dan wat we hier in verschillende forums zien, maar we zijn hier toch bezig met het opbouwende kritiek. Ik heb nergens iets gelezen van hoe ik het anders zou doen om het wel "spannend" te krijgen. Wat maakt de foto niet bijzonder, wat zou jij anders doen, we willen toch allemaal wat leren van elkaar?

Gr.
Peter

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012 18:23 
Lid
Fotografie

Wat ik dan weer vind is dat je achter het vliegtuig nog eens oort streepjes ziet. Als hij nu vóór het vliegtuig ruimte had gelaten, met het vliegtuig op dezelfde grootte, had je die streepjes dus niet in beeld.
Om dus Alles in beeld te moeten hebben, dus kijkruimte en streepjes in de lucht, moet hij het vliegtuig een stuk kleiner maken.
Dus er valt wat voor te zeggen dat hij ze met streepjes zo heeft ingekaderd.
Misschien iets verscherpen voor de randjes in photoshop? Of gaat dat niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp