De belichting is sterk afhankelijk van de wijze waarop je het licht heb gemeten (de camera het licht hebt laten meten). Beide foto's heb je gemeten via een SPOT-meting. Persoonlijk vraag ik me af waarom? Ik denk dat een andere lichtmeting-methode beter was geweest (heeft Canon een matrix meetmethode; waarbij het hele plaatje in de berekening wordt meegenomen? Zo ja, dan deze even instellen.)
Als de belichting te donker is, dan kun je bij de opname de belichting al een correctie meegeven, bijvoorbeeld +0.3EV, ....maar ik vraag me af of je dit wel zou moeten willen doen

Je foto wordt dan immers iets lichter dan dat de plaat eigelijk moet zijn. Ik denk dat een andere meetmethode je probleem al zou moeten verhelpen.
Ik zie dat je de foto's op maandagmiddag rond 15:00 uur hebt gemaakt. Ik weet niet of de zon toen lekker scheen (maar op basis van je foto zou ik zeggen van niet).
Voordat je nu aan de lichtcorrectieknop gaat zitten, neem ook eens wat foto's bij mooi zonnig weer met die andere lichtmeetmethode. Dinsdagmiddag was bijvoorbeeld een geschikt moment en de komende dagen krijgen we meer van die momenten

Ik heb hier nog een leuke link gevonden over het onderwerp
lichtmeting.
Tot slot: de tweede foto laat wel wat lichtafval (vignettering) in de hoeken zien. Niet iets om je druk om te maken, maar wel iets om rekening mee te houden