Het is 19 mei 2025 04:28

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Licht en stabiel statief
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 00:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik dit zo lees, dan vraag ik me af waarvoor mensen een driepoot dan eigenlijk wel gebruiken? :dk

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 07:34 
Lid
Fotografie

Precies, dat vraag ik me dan ook af .... :dk

Ik ben erg blij met alle reacties en meningen, dat voorop gesteld, want die helpen me wel bij de keuze maken welk statief het word. Maar de discussie is niet óf maar welk statief ik ga kopen .... :D

Ik ga m'n statief gebruiken voor oa landschaps- , avond/nacht- en macrofotografie. Ik gebruik al langer een statief die ik ook meeneem met wandelen in de bergen dus dat is voor mij geen belemmering. Ik merk alleen wel dat m'n huidige statief niet stabiel genoeg is, met name voor avond/nacht- en macrofotografie op het niveau waarop ik foto's maak .... :D Ik ben dus absoluut geen professional dus hoef niet het duurste en beste, maar wel iets goeds waar ik jaren mee vooruit kan, ook als ik in de toekomst m'n materiaal ga uitbreiden of upgraden.

@ Storm :

Dat ziet er goed uit. Mooi ook dat dat een 2 in 1 is, lijkt me ook wel handig. Van die 6 jaar garantie had ik gelezen en dat doet me wel vermoeden dat het goede kwaliteit is.

@ Henry :

Bedankt voor de links naar de revieuws, ik zal ze eens gaan doorlezen.

@ Niels :

Tijdens het wandelen pak ik met enige regelmaat m'n statief. En dan las ik gelijk een stop in om even wat te eten of te drinken .... :D

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 13:20 
Lid
Fotografie

Even reageren op Henry, Ik gebruik mijn monopod buitenshuis, voor in het bos, en dierentuinen etc, maar ook alleen als het licht niet helemaal je van dat is.

Ik gebruik mijn 3-poot heel weinig, maar vooral thuis als ik producten op de foto zet (2 keer per jaar) soms als ik strobo foto's maak om mijn flitser op te zetten (1 keer gebeurt nu) en ik neem hem mee naar de studio, als ik met de Sigma 70-200 werkte werd dat soms weleens te zwaar en stond ik te trillen na een tijdje.. dan gaat die even op statief..

Eigenlijk denk ik dat je hier geen ervaring met de sirui meer gaat vinden.. dit forum is niet zo heel groot, en iedereen die er wat zinnigs over kan of wil zeggen heeft dat wel- gedaan. Mijn tip zou zijn, rijdt eens naar Kamera express en gooi je camera er eens op, en kijk dan hoe stabiel die is. Lukt het je om dit doordeweeks te doen, dan kun je nog best wel wat hulp krijgen!

Het is denk ik ook de vraag of die stabiel genoeg is voor je.. die statieven met een extra 0 zullen stabieler en lichter etc zijn, maar de vraag is, of het je dat waard is. als je boven op een berg staat met heel veel wind, dan zal geen 1 statief en (en dan juist de lichtere niet) echt stabiel zijn. Wat wel zinvol is, zeker bij langere sluitertijden om te kijken of je er een zak met gewicht aan kan hangen..

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 07:29 
Lid
Fotografie

Niels schreef:
Even reageren op Henry, Ik gebruik mijn monopod buitenshuis, voor in het bos, en dierentuinen etc, maar ook alleen als het licht niet helemaal je van dat is.

Ik gebruik mijn 3-poot heel weinig, maar vooral thuis als ik producten op de foto zet (2 keer per jaar) soms als ik strobo foto's maak om mijn flitser op te zetten (1 keer gebeurt nu) en ik neem hem mee naar de studio, als ik met de Sigma 70-200 werkte werd dat soms weleens te zwaar en stond ik te trillen na een tijdje.. dan gaat die even op statief..

Eigenlijk denk ik dat je hier geen ervaring met de sirui meer gaat vinden.. dit forum is niet zo heel groot, en iedereen die er wat zinnigs over kan of wil zeggen heeft dat wel- gedaan. Mijn tip zou zijn, rijdt eens naar Kamera express en gooi je camera er eens op, en kijk dan hoe stabiel die is. Lukt het je om dit doordeweeks te doen, dan kun je nog best wel wat hulp krijgen!

Het is denk ik ook de vraag of die stabiel genoeg is voor je.. die statieven met een extra 0 zullen stabieler en lichter etc zijn, maar de vraag is, of het je dat waard is. als je boven op een berg staat met heel veel wind, dan zal geen 1 statief en (en dan juist de lichtere niet) echt stabiel zijn. Wat wel zinvol is, zeker bij langere sluitertijden om te kijken of je er een zak met gewicht aan kan hangen..

Ik ben het met de eens dat er altijd situaties zullen zijn en blijven waarin je huidige statief niet voldoet, en daar zal je eerder tegenaan lopen als je compromissen gaat sluiten mbt tot gewicht en stabiliteit. Maar als ik met die compromissen het statief kan vinden wat voor mij in de meeste situaties voldoet ben ik tevreden. En daarbij helpt het goed dat jullie je mening en ervaringen geven, dus alvast bedankt daarvoor :D

Ik ga zeker een keer naar Kamera Express om m'n camera daar op de Sirui en andere merken te zetten en te kijken en te proberen hoe die aanvoelt. Welk statief/merk bedoel je met " die statieven met een extra 0 " ?

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 07:42 
Lid
Fotografie

Die met een extra 0 achter de prijs. Dus 2390 euro.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 09:10 
Lid
Fotografie

MarkSpeedmaster schreef:
Ik ga m'n statief gebruiken voor oa landschaps- , avond/nacht- en macrofotografie...

Mijn conclusie is dat dit ook de onderwerpen zijn waarvoor je een statief nodig zou kunnen hebben. Kan uiteraard ook zonder, maar voor deze takken van sport is een driepoot wel erg handig. Deze deze discussie heeft mij ook duidelijk gemaakt dat ik alleen voor avond-/nachtfotografie een (nieuw) statief nodig zou hebben, waardoor ik besloten heb om het nog maar even met mijn goedkoop velbon statief te doen :)

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013 14:17 
Lid

Ik heb een Redged TSC 424 (elite) wel wat aan de lage kant, maar ozo practisch (klein, licht, hang ik aan m'n tas) en voor algemeen gebruik voldoet tie. Met een Nikon d7000 en een 16-85 lens goed te doen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2