Het is 26 jun 2025 19:31

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Auteur Forumuitje OVP, oude topic
 Forumuitje OVP, oude topic
BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je kunt je daar ook goed vermaken met landschapsfotografie, want het is nog maar de vraag of je veel groot wild gaat zien. Dat is namelijk van een aantal factoren afhankelijk.

Heb je trouwens zelf een idee (voor een aanvullend thema of bezigheid) Bjornc?

Als ik uiteindelijk deze dag kan, twijfel ik sterk of ik mijn telelens of macrolens mee ga nemen... Mogelijk ga ik me richten op landschapjes :)

Laatst bijgewerkt door Henry op 28 jul 2013 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:21 
Lid
Fotografie

Wilde ik ook zeggen, ik sta gewoon open voor een extra invulling van de OVP hoor :)

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:36 
Lid
Fotografie

Geen ideeën, was benieuwd naar wat de bedoeling zou zijn.
Ben ook nog nooit op ovp geweest.
Zoals ik zei; ik denk er nog over na.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:40 
Lid
Fotografie

Ik ook nooit in OVP, schijnt wel erg mooi te zijn :)

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:49 
Lid
Fotografie

OVP kent een vreemd landschap doordat de bast (de schors) van veel bomen weggevreten is. Er zijn inmiddels veel te veel grote grazers en er is daardoor een voedseltekort in de winter. De dode bomen die je in overvloed kunt vinden, zijn verantwooordelijk voor dit vreemde landschap.

Het feit dat er veel te veel grote grazers zijn, wil niet per definitie zeggen dat je er ook tussen gaat lopen, want met name in de zomer zitten ze ver weg op de grote open vlakte... En daar kun je niet komen en kom je zelfs met 500mm's ook ruim tekort. Daar komt bij dat het echt wilde dieren zijn (muv 1 hertje die zich tot 1 meter laat benaderen) dus als je te dichtbij komt maken zij wel weer de ruimte groter :)

We zouden dit uitstapje naar de OVP kunnen combineren met een bezoek aan het centrum van Lelystad (maar dan heb je voldoende auto's nodig om er te komen. Ik ken het centrum van Lelystad niet, dus weet ook niet of er sowieso wat te fotograferen is) of als je aan de kant van Almere zit (maar daar kun je weer moeilijk de OVP in) wat architectuurfoto's maakt in Almere-Buiten. In Almere-Buiten staan namelijk veel moderne gebouwen (eigenlijk alleen maar moderne gebouwen, die de meest uiteenlopende kleuren hebben). Dit is niet goed looend te doen, tenzij je je beperkt tot enkele wijken in dit stadsdeel. De vraag is dan wel of de natuurfotograaf dan ook mee gaat.

Een bezoek aan het natuurpark Lelystad is ook een optie. Is er een paar km vandaan en je kunt er altijd dieren fotograferen (otters, elanden, wilde zwijnen, herten, etc.). Deze leven in gevangenschap in redelijk ruim afgezette "weilanden", de otters uitgesloten. Deze dieren kun je altijd voor je lens krijgen.

:)

Update: een groot aantal typo's verwijderd

Laatst bijgewerkt door Henry op 28 jul 2013 12:12, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 11:56 
Lid
Fotografie

dat zijn interessante optie henry gebied kan ik zelf niet.
macro lens gaat zeker mee en 24 70 en de 70 300 meer keuze heb ik niet.
kan nog kijken als ik bij een kennis een 500 mm kan lenen kan de 300 thuis blijven.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 12:09 
Lid
Fotografie

Dus het vraagteken bij Wim kan weg? :)

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 12:17 
Lid

wim schreef:
dat zijn interessante optie henry gebied kan ik zelf niet.
macro lens gaat zeker mee en 24 70 en de 70 300 meer keuze heb ik niet.
kan nog kijken als ik bij een kennis een 500 mm kan lenen kan de 300 thuis blijven.

Ik denk dat dat niet hoeft. Met zoveel mensen laten de Herten zich zeer waarschijnlijk niet zien, en Konikpaarden komen op je af. In maart was ik er bijna alleen en had ik meer dan genoeg aan mijn 70-200 F2.8 voor de Edelherten. Begin juli liepen de Edelherten ver buiten bereik, je zou aan 800 mm nog lang niet genoeg hebben.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013 22:59 
Lid
Fotografie

vraagteken kan weg bas.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 12:23 
Lid
Fotografie

:rof

Bas, komt er nog een soort van verdere uitwerking? Dit is voor sommigen wellicht de info die nodig is om hun over de streep te trekken :)
....met het risico dat hierdoor sommigen ook weer kunnen afhaken :(

BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 12:25 
Lid
Fotografie

Lijkt me inderdaad tijd om deze week een globale planning op te stellen, met in ieder geval wat we gaan doen.
Ik ga me even inlezen in Oostvaardersplassen, kom ik vanavond met wat voorstellen :)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 22:04 
Lid
Fotografie

Waar ik op stuit via Staatsbosbeheer.
Drie wandelroutes, tot 5 kilometer.
Is het volgen van een wandelroute een idee?

Persoonlijk ken ik het gebied niet. ;)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 22:56 
Lid
Fotografie

Bas, wees eens wat concreter? Dan kunnen we je gerichter van feedback voorzien :)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 23:46 
Lid
Fotografie

Ik zie alhier 3 verschillende wandelroutes staan. http://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurgeb ... ters=Route
Ik vind het prima me per gebied wat in te lezen en te kijken welke voor ons het interessants is, maar ben benieuwd of een wandelroute volgen in de smaak valt. Kunnen ook lukraak lopen, maar aangezien het grootste gedeelte van de OVP afgesloten terrein is, zal dat snel weer omkeren geblazen zijn.

Ga me morgen in de gebieden verdiepen. :)

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 00:08 
Lid
Fotografie

Ik heb de link (info achter de link...) nog niet bekeken, maar het merendeel van de routes leidt naar een schuilhut van waaruit je vogels kunt gaan bespieden (of zoals je wilt: begluren).
Er zijn echter ook een paar routes waarbij je een grotere bewegingsvrijheid hebt. Een van die routes zit direct achter het informatiecentrum en leidt naar "de driehoek".. Daar heeft Gert64 volgens mij ook zijn foto's gemaakt. Volgens mij heeft Annemiek ook daar of bij de Praamweg haar foto's van de Konikpaarden geschoten. Daar in die buurt zit ook het ijsvolgeltje wat velen hier op dit forum al eens voorbij hebben zien komen.

Zomaar lukraak rondlopen is volgens mij geen optie. Er zijn enkele "ingangen" in de OVP. Sommige liggen zover uit elkaar, die kun je niet belopen (maar de afstanden zijn natuurlijk wel met de auto te overbruggen).

Sommige routes leiden je direct naar een vogelschuilhut, bij andere routes zie je links en rechts nog wat grasland en slootjes, voordat je bij de uitkijkpost bent aangekomen. Ik vind dat de info op het internet op dit punt te onduidelijk iis, maar wellicht vind jij wel de info die ons verder brengt.

Aan de kant van Almere kun je niet het gebied in. Als je naar de kaart van NL kijkt, kun je wel rechtsonder het gebied in, maar volgens mij is hier niet veel te zien. Ik ben hier een keer met de mountainbike doorheen gefietst en niks tegengekomen. Dt gebied ligt dan ook een beetje buiten de OVP. Dit gebied wordt in de winter wel opengegooid voor de grote grazers zodat deze grazers hier kunnen schuilen en zich tegoed doen aan het nog aanwezige groen.

Wat je eigenlijk nodig hebt is iemand die daar in de buurt woont en langs het info-centrum loopt om zich daar eens goed te laten informeren. Nu ben ik komend weekend thuis en zou voor je eens langs het info-centrum kunnen rijden...

Ik ga nu even kijken naar jouw link :)

Laatst bijgewerkt door Henry op 01 aug 2013 00:31, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 00:22 
Lid
Fotografie

Ga ik morgen eens zoeken naar plekken buiten staatsbosbeheer in.
Goed initiatief om er even wat vaart achter te zetten. Als we planning rond hebben kan er ook een definitieve groep worden samengesteld. :)

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 02:47 
Lid
Fotografie

Bas, als jij het internet eens af gaat struinen, dan zal ik op zaterdag (of als ik teveel last heb van de jetlag, op zondag) eens langs het infocentrum rijden en me orienteren op de mogelijkheden.

Waar gaat jullie interesse naar uit?
- lopen door het gebied en de kans krijgen om zowel een landschapje , een grote grazer, een vos, als ook een vogel of een insect te schieten?
- willen we een bepaald beest zien? (bij de zee-arenden kunnen we niet komen, omdat ze midden in de OVP zitten. Zij kunnen alleen bij ons komen als ze daar zin in hebben).
- geen landschapjes, maar wel vogels? Er zit in de OVP een aalscholverkolonie, maar ik weet niet hoe groot die op dit moment is en of de kolonie wel te benaderen is.
- vogels + iets anders wat toevallig voorbij komt? Dit kan bijvoorbeeld een hert, paard of vos zijn.
- een route die leidt naar een schuilhut om wat vogels te platen en een route waarbij de kans op een ontmoeting met grote grazers het grootst is
- liever geen paarden, maar liever herten en runderen + vogels (en als we een paard zien, dan is dat altijd leuk)
- willen we een gokje wagen voor de ijsvogel (de kans is dan wel groot dat er al mensen zitten of dat de ijsvogel niet komt). De ijsvogel zit wel "op een eigen route".

Ik weet dat je betaalde excursies kunt maken:
- in een (huif)kar
- met de boswachter
Ik zal daar ook informatie over opvragen. Ik vraag me alleen af in hoeverre je vanuit die kar mooie foto's kunt maken, dus ik zal daar expliciet naar vragen.

Willen we vooraf of achteraf nog iets drinken? Ik weet dat je in het oude infocentrum niet veel kunt krijgen (naast informatie) maar ze waren bezig met de realisatie van een nieuw infocentrum, dus wie weet.... Anders is het eventjes rijden naar een eet-/drinkgelegenheid.

Willen jullie dit combineren met een bezoekje aan het Natuurpark Lelystad of met een bezoekje aan een stadscentrum of liever niet (interessegebied is natuurlijk wel "anders").

Hoe lang willen jullie die dag met elkaar op de OVP doorbrengen?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 09:45 
Lid
Fotografie

Iets drinken vind ik een goed plan.
Naar Lelystad vind ik eveneens prima, dat maakt me niet uit.
Hoe lang? Sja ik denk dat we rond 10 - 11 uur afspreken, zo was het vorige keer althans. Ik vind het prima om er de hele middag te zijn hoor, maar wellicht dat anderen hier anders over denken.

Denk dat ik in de opsomming voor de eerste optie ga :)

Dank voor je hulp Henry. :good2

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 12:18 
Lid
Fotografie

Bas, oke! Ik ga er mee aan de slag.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013 12:20 
Lid
Fotografie

kom jij ook in m'n dankwoordje :angel :P

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende