Het is 18 mei 2025 13:50

Auteur tele lens voor canon eos 1100D
 tele lens voor canon eos 1100D
BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 16:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo allemaal,

ik zou heel graag een telelens willen hebben, deze mis ik nog al eens als ik op pad ga.
Nu gebruik ik de EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM (waar ik verder heel erg tevreden over ben) maar ik zou graag richting 300mm gaan :blush
maar ik zit met een erg klein buget gezien ik werkloos ben...
nu heb ik al wat leuke lenzen uitgeprobeerd zonder stabilisatie maar dat vindt ik niet echt een succes (ik tril nogal en ik maak vooral savonds foto's) en een statief mee slepen is voor mij niet echt een optie aangezien ik meer van het moment ben en eertijds ik het statief heb staan is de vogel gevlogen zeg maar... althans, zo zie ik het nu.

Mocht ik een lens kopen dan hoop ik daar geen spijt van te krijgen daar het toch een financieel risico is.

Ik zit dus in een dubio.
Enerzijts zou ik misschien moeten leren fotograferen zonder stabilisatie of doorsparen voor een betere lens, wat wel even zal duren voor mij.

Gezien het voor de hobby is dus een luxe probleem, maar misschien heeft iemand een leuke tip of suggestie.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 17:33 
Lid
Fotografie

Bezint eer ge begint.
300 mm lijkt veel maar is het lang niet altijd.
ligt er toch erg aan wat je wilt fotograferen. dus vraag. aan welke onderwerpen denk je? enne kleine of grote beestjes?
hoe langer het objectief hoe gevoeliger voor bewegingsonscherpte door bewegen camera. zonder beeldstabilisatie kom je dan al gauw aan korte sluitertijden van 1/aantal mm of korter. bij een 300 m lens dus 1/300 ste seconden of korter. als de lichtomstandigheden dan ook nog niet optimaal zijn verlang je al snel naar beeldstabilisatie en/of een lichtsterk objectief.

Tips
Denk na over wat je wilt fotograferen.
Kijk eens bij de exif van foto's die je zou willen maken hier op het forum.
Let ook op het gebruik van extenders die het aantal milimeters vergroten.
Kijk op tweedehandsfora maar probeer ook in de praktijk uit.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 17:57 
Lid
Fotografie

's-avonds foto's maken met een telelens is een enorme uitdaging. Zoals Frans al heeft aangegeven, heb je bij een 300mm minimaal 1/300sec nodig om een goede foto te produceren (als je de camera stabiel kunt houden, dan wellicht 1/200sec, maar denk ook aan 1/500sec).

's-Avonds sluitertijden van 1/300sec of sneller halen, ....dat gaat jou zeer waarschijnlijk niet lukken. Simpelweg omdat er te weinig licht voorhanden is. Een flitser is dan vaak ook geen optie, want als een onderwerp verder dan 10meter van je verwijderd is, heb je in de regel ook niet veel meer aan een flitser. Als je de iso-waarde te hoog zet, heb je last van ruis (ik weet niet over welke Canon je beschikt, maar ga er voor het gemak maar van uit dat je vanaf iso800 al ruis in je foto gaat zien) en zal de scherpte en zullen de kleuren je gaan tegenvallen.

Dus... denk eens goed na over wat je wilt fotograferen en of dat wel kan op het moment en de wijze waarop je dit voor ogen hebt. Dit vergt of een goed inzicht in de techniek of je kunt dit soort vragen hier gewoon stellen.

Als je weet wat je wilt en hoe je dit wilt doen, dan zou ik pas over gaan tot aanschaf van de apparatuur. In het andere geval levert het je zeer waarschijnlijk teleurstelling op.... :)

BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 18:05 
Lid
Fotografie

ik zou erg graag vogels willen fotograferen, ik kom nog wel eens spechten tegen maar die vogels zijn zo schuw dat ik geen kans heb met maar 135mm (mijn ervaring).

en bijvoorbeeld bij de volgende situaties had ik graag wat meer millimeters tot mijn beschikking willen hebben:

Fotografie

Fotografie

beide in de avond genomen.
Vindt het voor mijn doen mooie foto's, maar vergeleken met wat hier wordt gepost :blush

ik zou graag de dieren dichter bij willen halen, helemaal omdat ik een echte natuurliefhebber ben is dit gewoon een hele mooie manier om er meer van te genieten.
Dat ik vaak savonds ga fotograferen komt omdat ik dan de dieren aantref, overdag lukt mij dat niet, op vogels na.

En met name zou ik graag eens wat marter achtigen willen fotograferen, deze heb ik eens met eigen ogen in het wilt mogen aanschouwen en dat was fantastisch (dat waren 5 jonge boom marters die onderaan een boom aan het ravotten waren met elkaar, echt een geweldig gezicht, maar dat was ook weer savonds)

BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 18:42 
Lid
Fotografie

Vond net de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS II voor 179 euro, wat voor mij nog eens een keertje te doen is.
Hij is wel gestabiliseerd, maar ik zit dan wel met een aardige overlapping ten opzichte van de lens ik die nu al heb (EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM).
Is dat het geld waard ten opzichte van het aantal mm die ik er dan bij krijg?
Of focus ik me dan te erg op enkel het aantal millimeters?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 18:54 
Lid
Fotografie

Dit is niet zo'n lichtgevoelige lens. Bij 250mm heeft deze lens een maximaal diafragma (maximale lensopening) van f/5.6 Dit betekent dat het 2x zoveel licht nodig heeft voor een juiste belichting als je dit vergelijkt met een f/2.8 lens. Een f/2.8 telelens is echter vreselijk duur. Dus ook hier geldt: alle waar naar zijn geld. Je zult bij deze lens dus eerder naar een hogere iso-waarde moeten grijpen, wat de kans op ruis in je foto weer vergroot. Aan de andere kant geldt: niet geschoten is altijd mis...

De 55-250mm zoomlens zal niet scherp zijn over het volledige bereik (even zelf op internet zoeken naar een review van deze lens en je weet gelijk de sterke en de zwakke punten). Vaak zie je bij dit soort lenzen dat rond de 250mm de lens wat softere foto's maakt (en eigenlijk dus niet meer zo goed bruikbaar is als je kritisch bent op je foto's). Als je kritisch bent op je foto's dan zul je dus het laatste beetje zoom niet zo vaak meer gaan gebruiken. Je max. brandpuntsafstand stopt dan bij zo'n 220mm.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 18:58 
Lid
Fotografie

Kan een lang verhaal kort maken, goede scherpte lichtsterke mm's kosten veel geld, daar is geen goede oplossing voor als je goedkoop wilt doen.

Zou zelf ook graag een 500mm voor een spotprijs willen hebben, maar dat zal je niet lukken :)

Zoals Henry zegt, de goedkopere objectieven zullen in maximaal bereik soft zijn.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 19:07 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry en Mendel!
2 duidelijke antwoorden.
opzich vindt ik dan mindere kwaliteit aanvaardbaar bij meer mm's, anders zou ik erg leuke fotomomenten laten liggen omdat ik niet dichter bij zou kunnen komen.
En als het er op aan komt, ik ben al blij dat ik foto's kan maken met digitaal spiegelreflex :D

nogmaals bedankt voor jullie antwoord allen!

BerichtGeplaatst: 07 aug 2013 21:51 
Lid
Fotografie

Nadeel van een goedkopere zoomlens is ook dat wanneer je een teleconverter erbij wil gebruiken. Dus je bereik wil vergroten met 1,6 of zelf 2,0 x vergroting dit echt niet te doen is. Een dure 2.8 lens word dan nog een acceptabele 500mm lens maar een goedkopere lens die jij dan op het oog hebt word eigenlijk onbruikbaar. Je vangt dan niet genoeg licht. Misschien midden op de dag met een felle zon....

Je kan ook eens een lens gaan huren en of bij iemand lenen. Dan weet je gelijk of het wel voldoet aan je eisen. Kijk ook eens op marktplaats voor een gebruikte.

Wilbert

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp