Het is 17 mei 2025 20:45

Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde

Auteur Richard Avedon - Photographs 1946 - 2004
 Richard Avedon - Photographs 1946 - 2004
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 16:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Richard Avedon - Photographs 1946 – 2004

Op 13 februari opent een unieke tentoonstelling in het Foam; tot en met 13 mei is er het retrospectief van Richard Avedon (1923-2004) te zien.
De tentoonstelling omvat meer dan tweehonderd werken van de legendarische fotograaf.

Deze tentoonstelling van Richard Avedon is om meerdere redenen uniek.
Zijn retrospectief wordt wereldwijd slechts op zes plekken getoond, waarvan Amsterdam nu de laatste plaats in Europa is, na Kopenhagen, Milaan, Parijs en Berlijn.

Avedon was tijdens zijn leven al een legende en wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste fotografen van de tweede helft van de twintigste eeuw.
Hij had een sterrenstatus die hij behield tot aan zijn dood. Avedon maakte in de vroege jaren ’50 naam als revolutionair modefotograaf.
Daarnaast was hij een groot vernieuwer binnen de moderne portretfotografie.
Beroemdheden werden niet langer stijf en conventioneel getoond, maar op een sterk subjectieve manier waarbij Avedon diep doordrong tot iemands persoonlijkheid.

Zijn portretten van beroemde kunstenaars als Charlie Chaplin, Louis Armstrong, Marilyn Monroe, Alberto Giacometti en Marcel Duchamp beantwoorden nooit aan het gangbare beeld van dergelijke iconen.
Vastgelegd tegen een witte achtergrond en aldus geïsoleerd van hun omgeving toont het Avedon’s subjectieve en vaak genadeloze visie op de persoon.

Avedon heeft vast laten leggen dat er na zijn dood geen afdrukken gemaakt mogen worden van zijn negatieven of van bestanden gebaseerd op zijn negatieven.
Dit betekent dat de hoeveelheid afdrukken van zijn werk beperkt zijn tot die prints die tijdens zijn leven zijn gemaakt en door hem persoonlijk zijn goedgekeurd.

De werken van Avedon zijn vaak meer dan levensgroot, wat een bezoek aan de tentoonstelling een flinke meerwaarde geeft boven het bekijken van zijn werk in boeken of op internet.
De tentoonstelling omvat meer dan 200 werken. Door nauwe samenwerking met de Richard Avedon Foundation, de stichting die het volledige nalatenschap van Avedon beheert, is het mogelijk geworden om unieke en zelden getoonde werken in het overzicht op te nemen.

De tentoonstelling toont de gehele reikwijdte van Avedon’s unieke visie: van de glamourfoto’s van de Parijse modewereld begin jaren vijftig, de vele portretten van beroemdheden, zijn tien meter lange werk The Factory, een selectie uit zijn fameuze serie In the American West tot opnames gemaakt kort voor zijn dood in 2004.
Een niet te missen kans om zoveel werken bijeen te zien van een van de belangrijkste en invloedrijkste fotografen van de vorige eeuw.

Bron: Digifotopro.nl

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 feb 2009 12:10 
Yeeehaaaaaaaaaa Das mooi..De laatste tentoonstelling die ik bezocht was in Keulen in De MESSE waar ik deze prachtige grote doeken kon bekijken..Dit is echt een must voor alle zwart-wit kijkers..Met zen allen daarheen zou ik zeggen..
Wat mij vooral opviel was het mega grote portret van de serial killer "Joe".. Grijpt je naar de keel letterlijk en figuurlijk.
De " man met de bijen" is ook knap...Och ik kan er over blijven doorgaan hoor...Ga zelf en geniet.. :up :up :up

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 11:51 
Lid
Fotografie

Filmpje: Dirk Kikstra, de assistent van Avedon verteld...

BerichtGeplaatst: 01 maart 2009 22:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Vandaag heen geweest en ik vond het zwaar tegenvallen... Vond eigenlijk alleen z'n vroegere modefoto's écht mooi. De rest had voor mij een hoog "mwah-gehalte" Rommelig museum ook.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 01 maart 2009 22:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Jammer te horen Antoinette, hoop wel dat je verder een gezelige dag had, en iets inspiratie hebt opgedaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp