Het is 28 maart 2024 23:48

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende


Auteur Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013 20:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie


Vanuit het beheer willen we graag een forumuitje organiseren, het is immers al weer een tijdje geleden sinds het vorige gezamelijke uitstapje.

Wil je komen maar had je je nog niet voorlopig aangemeld? Natuurlijk kan dat, stuur Bas even een PB of reageer in dit topic :)
Locatie: Oostvaardersplassen te Flevoland
Datum: 22 september 2013
Afspreektijd: 10.00 bij het Buitencentrum Oostvaardersplassen. Adres: Kitsweg 1 (bij Knardijk / spoorwegviaduct)

Definitieve deelnemerslijst:
Bas
Ron62
Tony
Mendel
Wilbert
Chay
Brinkfoto
wim
Annemiek
Pipanda
Storm
BertvanElten
Henry
Edwin Martens (niet gereageerd op PB, wel in oorspronkelijke aanmeldlijst)
Vaag
hamal
sugarman



Planning:
We spreken af bij het Buitencentrum Oostvaardersplassen. Adres: Kitsweg 1 (bij Knardijk / spoorwegviaduct). Vervolgens is de bedoeling dat we deze route lopen, van in totaal om de nabij de 5 kilometer. Veel vogels, planten etc zullen hier te zien zijn, maar er valt altijd wel iets te fotograferen.
We komen uit bij de Zeearendhut, een hut waar hopelijk zeearenden te bezichtigen zijn.
Dit is de route die we gaan lopen:
Fotografie
Uiteraard kunnen we de route langer of korter in tijd maken, door op plekken met veel te fotograferen wel of niet door te lopen.
Voor degenen met interesse kan er naderhand wat gedronken worden in het buitencentrum.
Toiletgelegenheid bij de start van de wandeling, het Buitencentrum.
Let op: de kans dat we groot wild kunnen fotograferen is minimaal, ga daar dan ook niet vanuit. Hoofddoel: mensen ontmoeten en een gezellige wandeling hebben.
Let op: honden zijn op de route niet toegestaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013 20:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit topic is een vervolg op het eerste topic, welke als opschoning dient, omdat er voor nieuwe deelnemers weinig informativiteit te vinden was in reacties :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2013 07:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De Oostvaardersplassen ligt tussen Almere en Lelystad en is ongeveer 6.000 ha groot (waarvan 1.600 open water, 2.000 riet en 2.400 gras en bos). De Oostvaardersplassen zijn puur natuur. Nooit heeft het gebied een andere functie gekend. Nooit hebben er mensen gewoond of gebouwen gestaan. De natuur ontwikkelt zichzelf, op een manier die in Nederland niet voor mogelijk werd gehouden. Een oorspronkelijke vorm van natuur kwam tot leven, midden in ons dichtbevolkte land.

De Oostvaardersplassen zijn het grootste moerasgebied van Nederland. De weidsheid is ongekend en de natuur heeft er vrij spel. Ontelbare vogels hebben bezit genomen van het gebied. Vooral in de winter is dat een spectaculair gezicht. De natuur is er nog jong. Toch is het nu al een natuurgebied van internationale allure. De bomen, struiken en bossen zitten vol vogels, zoogdieren en insecten. Grauwe ganzen grazen in het moeras. En de honderden Heckrunderen, konikpaarden en edelherten geven het gebied een haast on-Nederlandse aanblik. De enige menselijke ingreep is de inzet van deze grote grazers.

De Oostvaardersplassen zijn beroemd om de vele vogels. Moerasvogels als reiger, roerdomp en karekiet leven er. Maar ook ganzen, lepelaars en aalscholvers voelen zich er prima thuis. Zelfs de zeearend wordt regelmatig gesignaleerd en broedt er sinds 2005. Niet vreemd dat vogelliefhebbers uit de hele wereld op bezoek komen. De dijken rond het gebied zijn echte ‘vogelboulevards’. In de winter is het ruige landschap indrukwekkend kaal en stil, maar in de lente is het er een drukte van belang. Dan zijn tienduizenden grauwe ganzen in de rui. Enkele honderden blijven om te broeden. In september begint de bronsttijd van de edelherten. Wekenlang galmt het burlen van de mannetjes over de vlakte.

Het gebied wordt gekenmerkt door ruige en korte graslanden, rietvelden, ruigtekruiden en verspreid staande bomen en bossen van voornamelijk wilgen, met berk, meidoorn, populier en es. Er zijn ca. 250 plantensoorten vastgesteld. Bijzondere soorten, zeldzaam buiten de Oostvaardersplassen maar talrijk in het gebied, zijn moerasandijvie, goudknopje, moerasdroogbloem en rode ogentroost.

Vogels
Zeearend, visarend, bruine en blauwe kiekendief, lepelaar, grote en kleine zilverreiger, aalscholver, blauwborst, baardmannetje, porseleinhoen, roerdomp, bergeend, brandgans, grauwe gans, grutto, kluut, kolgans, krakeend, nonnetje, pijlstaart, slobeend, smient, tafeleend, wilde zwaan, wintertaling, kuifeend.

Zoogdieren
Edelhert, konikpaard, Heckrund, ree, haas, konijn, veldmuis, woelmuis, bosmuis, dwergmuis, vos, hermelijn, bunzing, wezel, muskusrat.

Vissen
Karper, brasem, stekelbaars, baars, pos, winde, kolblei, spiegelkarper, blankvoorn, paling, snoekbaars. Bijzondere soorten zijn alver, serpeling, spiering en kopvoorn.

Amfibieën en reptielen
Gewone pad, rugstreeppad, bruine kikker, groene kikker, meerkikker, watersalamander, ringslang.

Insecten en vlinders
Oeverlibel, blauwe platbuik, landkaartje, oranjetipje, rietvink, zwarte aaskever.

Om de rust van de vogels niet te verstoren, is een groot deel van de Oostvaardersplassen afgesloten voor publiek. Het vrij toegankelijke deel is een soort Oostvaardersplassen in het klein. Met een oerbos, waterpartijen, rietkragen en grote grazers.



Vanaf het Buitencentrum Oostvaardersplassen leidt de wandelroute Zeearend (5 km heen en terug) naar de gelijknamige observatiehut. Hier heeft u een schitterend uitzicht over de grazende kuddes.
Bas schreef:
...We komen uit bij de Zeearendhut, een hut waar hopelijk zeearenden te bezichtigen zijn...

Fotografie

Al vanaf het allereerste begin trokken de Oostvaardersplassen veel vogels, en daarmee kwamen ook de vogelaars. In het begin waren Oostvaardersdijk en Knardijk belangrijke observatieplekken. Inmiddels zijn er tientallen uitkijkpunten rond het hele gebied, die speciaal zijn ingericht het gebied rustig te bekijken zonder de dieren te verstoren.
- Vlakbij het infocentrum is de vogelkijkhut de Kluut.
- Niet ver daar vanaf zit de de vogelkijkhut de Keersluisplas
- Ook zijn er vogels waargenomen via de vogelkijkhut de Wigbels eiland.
- En het volgende viel er aan gevederde vrienden te zien vanuit de vogelkijkhut de Zeearend.

Het Oostvaardersbos is verboden gebied voor honden. Ook op de Zeearendroute mogen honden niet mee. Op de Krakeenroute, Wielewaalroute en Appelvinkroute wel, maar dan wel aangelijnd. Op de borden bij de ingang van de gebieden staat vermeld wat de regels voor honden zijn.

De bezoekers van de Oostvaardersplassen kunnen vanaf september hun ontdekkingen starten vanuit een nieuw Buitencentrum.

Fotografie

Het huidige Buitencentrum is aan vervanging toe en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het gebouw is versleten. In augustus opent het nieuwe Buitencentrum Oostvaardersplassen haar deuren voor het publiek. => wij boffen dus!

Het wordt een prettig multifunctioneel gebouw met onder andere horeca, terras, informatie- en winkelvoorziening en filmzaal. Het gebouw heeft een fraai uitzicht over de Oostvaarderplassen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 10 aug 2013 15:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ja, rooster heeft meegewerkt. Je suis la!

of ben ik nu dit topic weer aan het vervuilen ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2013 10:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4935
Woonplaats: Ter Apel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niemand durft hier meer te reageren?
Jammer dat het vorige topic is gesloten. Dat is toch de voorpret die hoort bij een uitje? En me weer aanmelden terwijl ik dat al eens gedaan had vind ik ook een beetje raar.
Maar hoe het ook is, zoals het nu lijkt ben ik van de partij :) (ook ik ga voor de gezelligheid)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2013 10:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voorpret mag best hoor, dat was niet de bedoeling achter een nieuw topic. Heb PB's uitgestuurd omdat er een aantal mensen waren die onzeker waren over deelname, en om te voorkomen dat er veel mensen niet op komen dagen, vandaar :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2013 10:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4935
Woonplaats: Ter Apel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er haken altijd mensen af. Altijd al zo geweest en zal altijd wel zo blijven. Kijk maar eens bij de vorige uitjes :)
Je opnieuw "moeten" aanmelden kan, vooral voor de nieuwe leden, als drempel verhogend werken (dit weet ik uit ervaring van andere fora). Vlak voor het uitje heb je meestal pas de definitieve lijst met deelnemers, daar kun je gewoon rekening mee houden.
(Ik typ hier gewoon mijn gedachtegang en ervaringen neer :))


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2013 10:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hmm ik heb gevraagd om even op de kalender etc te kijken, en dus te kijken of je in principe geen andere afspraken hebt, waarom je je nu al zou kunnen afmelden. Krijg ik in mijn ogen een beter beeld op wie er wel komt en wie niet :unsure


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2013 13:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 7555
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Bas en overige Photodromers,
leuk idee !!!, ik meld me ook maar aan (even onder voorbehoud mocht er toch nog een zakenreis tussen komen).
Is voor mij vooral bedoeld om een aantal Photodromers eens persoonlijk te leren kennen en er een leuke dag van te maken. In de praktijk zal je qua wild/vogels niet veel tegenkomen als je in een groep van 12-15 man door de natuur loop te struinen (neem aan dat gezelligheid voorop staat, dus er zal best heftig gepraat worden onderweg).
Dus zet me maar op de lijst, verdere details verneem ik dan wel via dit forum.
Gr, Bert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 13 aug 2013 17:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuk Bert! :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 11:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4935
Woonplaats: Ter Apel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bas schreef:
Planning:
We spreken af bij ?? (wordt nog bekend gemaakt deze week).

Is er al meer bekend?

Sinds het nieuwe topic blijft het hier stil :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 13:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Pak vandaag organisatie weer verder op, zodat we komende week het plan aan kunnen bieden :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Topic heeft een opfrisser gekregen.
Voorpret kan beginnen :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
IS het al 22 september? :jump


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Duurt nog heel even, heb geduld :DD Maar ik vind het aantal deelnemers eigenlijk verrassend hoog, erg gaaf om te zien, zou leuk zijn als er een groot aantal van overblijft met weinig afmeldingen. Verhoogt mijn zin in het uitje meteen ook erg :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:05 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bas schreef:
Let op: honden zijn op de route niet toegestaan.

Geen zeehonden dit keer.....er schijnt wel een echte wolf in Nederland te verpozen, misschien dat we die tegen 't lijf lopen. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voornaamste reden dat ik die erbij zette.. De zeehond :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
En ook een groot aantal die ik nog niet heb mogen ontmoeten, maar wel nieuwsgierig naar ben! Leuk.

En Ron... geen gratis foto's dit keer van je geliefde viervoeter ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:49 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ach, hij bestrijkt toch al een groot deel van m'n hard disk en ik kan altijd nog een aantal van 'm zelf erbij maken. :)
En heel misschien komt m'n vrouw ook mee en gaat zij een stukkie verderop, waar je wel met de hond het gebied in mag, wandelen....kunnen jullie je altijd na afloop nog op 'm uitleven. :lol


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Forumuitje 22 september 2013, Oostvaardersplassen
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 20:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Grote grazers
In natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland zijn de afgelopen winter 1684 in het wild levende grote grazers afgeschoten of omgekomen, meldt Staatsbosbeheer. Vorig jaar waren dat er 1481. De organisatie houdt de stand van de edelherten, konikpaarden en heckrunderen bij. Dieren waarvan duidelijk is dat zij de winter niet zullen overleven, worden afgeschoten om onnodig lijden te voorkomen. Daarbij wordt gekeken naar beschutting, voedsel en weersomstandigheden. Van alle omgekomen dieren werd 88 procent afgeschoten. De winterperiode loopt van 1 december tot en met 30 april.

Edelherten
De afgelopen winter was koud en lang, maar het verschil met vorig jaar is vooral in de laatste maand ontstaan. Het koude, droge weer in maart en april zorgde voor een tweede piek in de sterfte. Vooral veel edelherten overleefden de winter niet, met name veel oudere mannetjes stierven deze winter. Ook is een van de oudste hindes afgeschoten; het dier was ongeveer 23 jaar. Voor het tweede jaar op rij is de hoeveelheid dieren flink gedaald. Volgens Staatsbosbeheer passen de populaties zich op een natuurlijke manier aan het gebied aan.


Vogels
Ik heb even gezocht naar welke vogels er allemaal in Flevoland voorkomen. Deze lijst bevat de waarnemingen. Als iemand 1/3 van de vogels op deze lijst weet te fotograferen, neem ik mijn petje af. Een ding is dan zeker. Als het iemand die dag lukt, dan hebben we de komende weken voldoende vogelaanbod hier op PD...

Op deze site vind je de meest recente waarnemingen vanuit de uitkijkhut de Zeearend. Soms staat de zeearend er op, maar soms ook niet...

Voor degene die niet kan wachten, hierbij een filmpje uit 2006 (...) over de OVP en de zeearend.


De zeearend, ook wel de 'vliegende deur' genoemd om zijn enorme spanwijdte. Deze roofvogel is de grootste van Nederland en komt sinds 2006 weer voor in de Oostvaarderplassen. Deze kort film laat zien in wat voor omgeving de zeearend leeft en waar hij op jaagt


Op 6 augustus 2013 schreef Boswachter Hans Breeveld het volgende in zijn blog:
Nu de waterstanden in het moeras lager zijn, de temperatuur is gestegen en de jonge zeearenden zijn uitgevlogen (net als de lepelaars), komen we allerlei leuke waarnemingen tegen in het veld. Zo zijn er de volgende waarnemingen gedaan door een collega van mij:

- 4 zeearenden bij elkaar, waarvan uiteraard 2 jonge dieren
- 1 groene specht
- 1 jonge zwarte ooievaar
- 3 visarenden
- verschillende groepjes lepelaars met verschillende aantallen

Een deel van de waarnemingen is gedaan vanaf de praambult, maar ook langs de Knardijk en het Jan van den Boschpad bij Almere. Doordat de waterstanden laag zijn, verzamelen zich hier vaak groepen van diverse soorten steltlopertjes. Deze beginnen nu al op te vetten voor de trek die zij straks gaan maken. Vooral de muggelarven zijn daarbij een geliefd voedsel.



Tot slot nog een aantal tips over vogelfotografie:
- van vogelbescherming Nederland
- en van photofacts


Tips over macrofotografie kun je vinden in het artikel hier op PD, geschreven door Bas.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed