Het is 24 jun 2025 17:43

Auteur Camera voor oa paardensport
 Camera voor oa paardensport
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:21 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

Zelf ben ik voornamelijk nog wat aan het hobby'en en voornamelijk gaat dit om paardenfotografie, nu lopen deze geweldige dieren in een bepaald ritme en helaas maakt mijn huidige camera (Nikon D80) in hetzelfde ritme zijn frames per seconde.

Ook heb ik de camera al weer enige jaren en wil ik misschien toch opzoek naar iets nieuws en dus tevens welke snellere foto's maakt zodat de paardenfotografie ook wat "makkelijker" wordt.

Nu ben ik zelf dus ook al wat aan het opzoeken, maar ik dacht misschien zijn er hier meer met ervaring welke mij een eindje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:23 
Lid
Fotografie

Dan zijn er natuurlijk eerst een paar tegenvragen:

- Wat is je budget
- Hoeveel objectieven heb je bij je huidige Nikon, en welke? (Ivm mogelijke overstap)
- Is 2e hands een probleem?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Tja.... eigenlijk is het niet zo moeilijk. Je hebt als je naar de "sportcamera's" kijkt er modellen tussen die 2-3 beelden per seconde kunnen maken, modellen die 6-7 beelden per seconde kunnen maken en modellen die 10-11 beelden per seconde kunnen maken. Vroeger had ik ook de Nikon D80 en deze valt volgens mij in de eerste categorie. De overstap naar de volgende categorie kost je in principe meer geld. De vraag is of je dit echt nodig hebt en er echt voor over hebt. Je kunt namelijk de foto's maken in 1 lange burst, maar je kunt er ook vele korte bursts van maken.

Even los van het aantal beelden per seconde, de nieuwer modellen zijn inmiddels weer beter dan de oudere modellen. Een upgrade kan ook om andere redenen zinvol zijn, bijvoorbeeld een betere ruisbeheersing bij hogere iso-waarden, een beter mechanisme om bewegende onderwerpen te volgen, meer scherpstelpunten of meer pixels.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:38 
Lid

Budget
In eerste instantie zou ik zeggen rond de €500, echter heb ik nog weinig rond gekeken en als blijkt dat de camera die ik zoek toch een stukje hoger blijkt te liggen qua budget is er nog wat ruimte.

Objectieven voor mijn Nikon D80
* Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4.5 MACRO HSM
* Sigma DC 18-250mm 1:3.5-6.3 HSM
* Tamron AF 55-200mm 1:4-5.6 MACRO

Op dit gebied is advies ook erg welkom m.b.t. bewegende objecten!

Tweedehands
Tweedehands is geen probleem, alleen ben ik een leek op het gebied van tweedehands aankopen. Qua aantal kliks en geen idee waar ik dan nog meer op zou moeten letten!

Algemeen
Uiteraard wil ik er dan in totaal wel op vooruit gaan en niet alleen zo zeer die aantal fps. Alleen maakt het aantal fps het makkelijker om het juiste moment op de foto te krijgen, aangezien dat soms toch wel erg lastig is!

Ik vind het erg lastig om echt een opening te vinden in het "professionaliseren".. Dus de kennis over welke objectieven waar geschikt voor zijn, wat de verschillen zijn in de soorten camera's etc. Maar misschien is dat een kwestie van heel veel op internet zoeken of is daar ook een interessant boek over te vinden?

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 19:45 
Lid
Fotografie

Je hebt 2 objectieven met snelle autofocus, dus daar zit op dit moment niet de bottleneck.
Aangezien je al 3 objectieven voor Nikon hebt, is het raadzaam bij Nikon te blijven, daar dit het goedkoopst is.
Ik heb zelf de nikon D300s, een dijk van een camera en met 7 foto's per seconde een topper voor sportfotografie.
Gaat op de 2e hands markt voor circa 600 weg.
De sluiter is getest op 150.000 bewegingen, wat echter geen garantie is dat elke D300s dit kan halen.
Maar als je een body vind met 25.000 clicks, mag het geen probleem opleveren.

Ik zou deze camera overigens ook adviseren naar aanleiding van je budget.
Met als tweede keuze de D7000, maar deze gaat 'slechts' tot 5 foto's per seconde.

Als je naar een 2e hands gaat kijken, neem dan iemand mee die er verstand van heeft.
Of ga kijken of een fotozaak wellicht een D300s of D7000 in de aanbieding heeft.

Oh ja, een D300 is ook een goede optie, wellicht gedeelde plaats met de D300s.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2013 08:36 
Lid
Fotografie

Ik zou ook bij Nikon blijven hoor, omdat je al objectieven hebt ervoor. Het is een enorme uitgave om van merk te veranderen (ik heb het gedaan en spaar me suf :) ).
Wanneer je zeker wilt zijn van een tweedehands camera zou ik de verschillende zaken in de gaten houden op internet. Die kunnen ook met zekerheid zeggen hoeveel clicks de camera al gehad heeft.
Succes!!! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 21 aug 2013 13:23 
Lid

Lastig lastig!

Nu heb ik even zitten neuzen en kwam ik op de volgende site, dit stukje tegen:'
"So, in summary, which camera is superior? Clearly, it is the Nikon D7000. While Nikon D300s has a better AF system and a little faster frames per second, Nikon D7000 has the lead in the most important features such as sensor, ISO performance and video. The D7000 is also lighter, more compact and cheaper – at this time, it just does not make sense to buy the D300s anymore (unless you shoot action and you need the better AF system on the D300s)."

Is het dan de investering waard? Op Cameranu.nl staan van beide occasions, maar daar zit nog wel een behoorlijk prijsverschil tussen! D7000 = ca. €550 en D300s = ca. €750

Is de AF zo belangrijk bij het scherpstellen en volgen van bewegende beelden?

P.s. sorry voor deze misschien wel te simpele vragen, maar ik vind het allemaal nog wel erg ingewikkeld!

BerichtGeplaatst: 21 aug 2013 18:41 
Moderator
Fotografie

Anniek schreef:
at this time, it just does not make sense to buy the D300s anymore (unless you shoot action and you need the better AF system on the D300s)."[/i]

Is de AF zo belangrijk bij het scherpstellen en volgen van bewegende beelden?

Jep, voor actiefoto's heb je een snelle en accurate AF nodig, het wordt ook gezegd in 't engelse zinnetje dat hierboven staat.
Vergeet ook niet dat je lens ook nog een duit in het zakje doet....je hebt lenzen die snel scherpstellen, maar ook vrij trage. ;)

BerichtGeplaatst: 21 aug 2013 19:05 
Lid
Fotografie

Ik heb mijn D300 recent nog verkocht voor € 375,- (en volgens mij gaan ze ook voor goedkoper van de hand). Het verschil tussen de D300 en de D300s is dat de "s" een videofunctie aan boord heeft.

Kleiner is niet per definitie "beter". Ik geef de voorkeur aan een grotere body. Deze vind ik fijner in de hand liggen, zeker als je er een wat zwaardere lens op zet.

Hier vind je een link naar de shutter database. Geeft een antwoord op je vraag hoeveel clicks een body gemiddeld genomen mee gaat.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp