Het is 18 mei 2025 15:45

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Instapmodel of toch niet?
 Instapmodel of toch niet?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2013 22:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
__Erik__ schreef:
Image Stabilisation (IS) is een techniek om het beeld wat door je lens komt te stabiliseren (let op, dit gaat hierbij om het voorkomen van bewegingen van je camera, niet van bewegingen van je onderwerp). Canon doet dat altijd in je lens en niet in je body (itt bijvoorbeeld Nikon waar dat bij het ene model wel in de body zit en bij het andere model niet). Op de lens vind je dan ook een schakelaartje waarmee je dat aan of uit kunt zeten (als je de camera bijvoorbeeld op 't statief gebruikt zal je doorgaans je IS uitschakelen).

Nikon heeft al haar DSLR's de VR (IS tegenhanger) in het objectief zitten.

Overigens zou je naast de Canon 600d de Nikon D5100 of D5200 ook kunnen bekijken.
Deze hebben ook een klapschermpje.

En Sony is volgens mij zo'n beetje heer en meester qua klapschermen, nagenoeg elke dslr heeft er een.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 sep 2013 22:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
bjornc schreef:
...knip...

Nikon heeft al haar DSLR's de VR (IS tegenhanger) in het objectief zitten.

...knip...

Foutje van mij, dank voor je correctie!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 03:29 
Lid
Fotografie

Over de budgetkwestie.
Als dat een thema is (en bij wie eigenlijk niet tegenwoordig? ikzelf inbegrepen.) vind ik het wel verwonderlijk dat ik hier het woord tweedehands nog niet heb zien vallen.
Mits, en ik zeg dan ook nadrukkelijk MITS goed getest is er eigenlijk niet veel mis met GOEDE tweedehands objectieven.
Body's heb ikzelf vanwege de kortere levensduur en het ontbreken van garantie wat meer bedenkingen bij maar daar komt dan de lagere prijs voor om de hoek kijken.

Wat tweedehands objectieven betreft hebben Sony/Minolta, Pentax en Nikon/Nikkor voor mij persoonlijk het meest grootste en kwalitatieve aanbod aan tweedehands objectieven.
Deze merken geven naar mijn mening dan ook de gunstigste gelegenheid om met een beperkt budget in verloop van tijd een kwalitatief hoogstaande collectie glaswerk uit te bouwen.
Mischien toch een optie om mee te nemen.

Groeten Johannes.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 06:38 
Lid
Fotografie

Nou heb iik zelf nog nooit een Canon objectief tweedehands gekocht, maar volgens mij worden er ook genoeg tweedehands Canon objectieven aangebioden :)
Vanege de slechte naam (...), hier ook al eerder langsgekomen (nogmaals: onterecht!), kun je kitlenzen voor heel weinig geld tweedehands aanschaffen.
Bij tweedehands moet je je wel gelukkig voelen, want nieuw is uiteraard nieuw...

Bijkomend voordeel van een tweedehands body is dat om het aantrekkelijk te maken er vaak een geheugenkaart en tas bijgeleverd wordt. In de winkel kosten deze spullen je extra geld.. Als je naar tweedehands camera's kijkt, zul je zien dat.niet iedereen even fanatiek met zijn hobby bezig is, dus regelmatig komen er modellen voorbij die zo weinig click hebben, dat het gewoon echt "zo goed als nieuwe camera's" zijn. Met deze camera's zijn ondanks hun leeftijd slechts enkele duizenden foto's gemaakt, wat vrijvertaald een camera is geweest voor de verjaardagen en vakanties.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 18:37 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Als je naar tweedehands camera's kijkt, zul je zien dat.niet iedereen even fanatiek met zijn hobby bezig is, dus regelmatig komen er modellen voorbij die zo weinig click hebben, dat het gewoon echt "zo goed als nieuwe camera's" zijn. Met deze camera's zijn ondanks hun leeftijd slechts enkele duizenden foto's gemaakt, wat vrijvertaald een camera is geweest voor de verjaardagen en vakanties.

Dat kan ik zeker beamen.
Ik zie het vaak genoeg dat menigeen een camera uit het hoogste segment aanschaft met eveneens hoogstaande dure objectieven en deze vervolgens slechts op de automaat gebruiken bij familieaangelegenheden zoals verjaardagen en dergelijke al was het een versie van het vroegere klik-klakdoosje.
Daar staat dan weer in schril contrast tegenover degenen die tot in lengte van jaren met een instapmodel en tweedehands lenzencollectie de ene verbluffende na de andere foto afleveren.
Men mag er natuurlijk een andere mening op na houden, maar ik ben er sterk van overtuigd dat ''tegen beperkingen aanlopen'' vaker te maken heeft met beperkte creativiteit van de fotograaf zelf dan het gebruikte materiaal.

Groeten, Johannes.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 18:44 
Lid
Fotografie

heren jullie dreigen te verzanden in filosofische maatschappij beschouwingen die TS niet verder helpen in haar keuze.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 19:11 
Lid
Fotografie

Frans; Integendeel.
Mijn inziens proberen we slechts uit eigen ervaring de functionaliteit en voordelen van gebruikte en goedkopere gereedschappen te benadrukken omdat het niet altijd nieuw en duur hoeft te zijn.
Aangezien Ts duidelijk haar budgetmogelijkheden kenbaar maakt kan dat tot zover niet geheel kwaad aangezien dit alternatief in dit topic nog niet aan bod is geweest.
Ik ben echter wel van mening dat dit met bovenstaande zo nu wel genoeg is aangekaart en dat we inderdaad niet verder hoeven uit te weiden.
Behalve als Ts natuurlijk specifieke vragen over tweedehands aankopen zou stellen die we dan graag beantwoorden.

Ik houd het dan ook hierbij.
Groeten, Johannes.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 19:26 
Lid
Fotografie

ik zei ook dreigen :cool

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 22:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ja ik heb wel een vraag over tweedehands body's. Hoe zie ik of een toestel veel of weinig is gebruikt? Ergens heb ik hier gelezen dat camera's een soort van teller hebben van de gemaakte clicks?

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 22:25 
Lid
Fotografie

Van deze site

DE VRAAG
"Beste fotodokter, ik vraag mij af hoe ik de hoeveelheid gemaakte foto's met een camera kan bekijken? Ik overweeg een tweedehands camera aan te schaffen, maar wil wel eerst weten hoeveel foto's er in totaal al mee gemaakt zijn!"

DE BEHANDELING VAN DE FOTODOKTER
Als je van plan bent om een tweedehands camera aan te schaffen, is het handig om na te gaan hoeveel foto's er al met de camera geschoten zijn (oftewel kliks). Net als auto's hebben ook camera's een bepaalde levensduur en kunnen ze na teveel kliks mankementen krijgen. Een van de weinige bewegende onderdelen van een camerabody is de sluiter en de opklappende spiegel. Deze onderdelen zijn hierdoor dan dus ook gevoelig voor slijtage.
Op de website olegkikin.com vind je voor veel cameramerken de levensduur als het gaat om kliks.

Maar hoe kom je nou precies achter de hoeveelheid kliks van een camera? Je kan natuurlijk kijken naar het fotonummer. Als de bestandsnaam van je foto bijvoorbeeld _MG_7913.jpg is, dan heb je 7913 foto's, oftewel kliks, gemaakt. Helaas is deze manier niet altijd betrouwbaar, na 9999 foto's gaat de teller namelijk opnieuw naar 0000 en daarnaast kun je via je camera de instelling voor deze fotobenaming resetten.

Een betere manier om achter de aantal kliks van je te komen, is door middel van de website camerashuttercount.com. Op deze website kun je je laatst geschoten foto uploaden en erachter komen hoeveel kliks je camera in totaal gemaakt heeft.

Naast het aantal kliks is het ook belangrijk dat je de tweedehandsapparatuur goed checkt op krassen, deukjes en vuil. Krassen en deuken veroorzaken namelijk optische problemen en stof kan de camera of het objectief van binnen aantasten. Vraag altijd of je de apparatuur eerst mag testen en maak desnoods afspraken over eventueel terugbrengen als er toch problemen voordoen.
Tweedehands fotoapparatuur kan een goed idee zijn en je veel geld besparen, maar lijkt een aanbod te mooi om waar te zijn, dan is dat het meestal ook!

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 05:26 
Lid
Fotografie

Ik weet tamelijk zeker dat Canon zijn click aantal niet in de exif verstopt.
De teller van Canon is bij mijn weten alleen door speciale software uit te lezen.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 21:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik zal de winkels eens voorbij om te kijken hoe zwaar deze toestellen allemaal zijn in de hand. De body gaat natuurlijk wel maar met een redelijke grote toeter er aan moet ik eerst eens zien wat het gewicht doet met mijn schouders. Ik ga zeker de 600d van Canon en de Nikon d5100 vergelijken. En de CHIP kopen. Daar staat nu een heel stuk in over allerhand objectieven en hun kwaliteiten en prijzen en gewicht. En van de meest verkochte camera's idem dito. Wie weet filter ik daar nog nuttige info uit. Bedankt voor jullie meedenken in mijn probleem.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2