Van
deze site
DE VRAAG
"Beste fotodokter, ik vraag mij af hoe ik de hoeveelheid gemaakte foto's met een camera kan bekijken? Ik overweeg een tweedehands camera aan te schaffen, maar wil wel eerst weten hoeveel foto's er in totaal al mee gemaakt zijn!"
DE BEHANDELING VAN DE FOTODOKTER
Als je van plan bent om een tweedehands camera aan te schaffen, is het handig om na te gaan hoeveel foto's er al met de camera geschoten zijn (oftewel kliks). Net als auto's hebben ook camera's een bepaalde levensduur en kunnen ze na teveel kliks mankementen krijgen. Een van de weinige bewegende onderdelen van een camerabody is de sluiter en de opklappende spiegel. Deze onderdelen zijn hierdoor dan dus ook gevoelig voor slijtage.
Op de website olegkikin.com vind je voor veel cameramerken de levensduur als het gaat om kliks.
Maar hoe kom je nou precies achter de hoeveelheid kliks van een camera? Je kan natuurlijk kijken naar het fotonummer. Als de bestandsnaam van je foto bijvoorbeeld _MG_7913.jpg is, dan heb je 7913 foto's, oftewel kliks, gemaakt. Helaas is deze manier niet altijd betrouwbaar, na 9999 foto's gaat de teller namelijk opnieuw naar 0000 en daarnaast kun je via je camera de instelling voor deze fotobenaming resetten.
Een betere manier om achter de aantal kliks van je te komen, is door middel van de website camerashuttercount.com. Op deze website kun je je laatst geschoten foto uploaden en erachter komen hoeveel kliks je camera in totaal gemaakt heeft.
Naast het aantal kliks is het ook belangrijk dat je de tweedehandsapparatuur goed checkt op krassen, deukjes en vuil. Krassen en deuken veroorzaken namelijk optische problemen en stof kan de camera of het objectief van binnen aantasten. Vraag altijd of je de apparatuur eerst mag testen en maak desnoods afspraken over eventueel terugbrengen als er toch problemen voordoen.
Tweedehands fotoapparatuur kan een goed idee zijn en je veel geld besparen, maar lijkt een aanbod te mooi om waar te zijn, dan is dat het meestal ook!