Het is 19 mei 2025 01:22

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur 35mmi don equivalent: 28-560mm
 35mmi don equivalent: 28-560mm
BerichtGeplaatst: 30 sep 2013 21:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een canon powershot 20x IS er staat in de beschrijving :20x Optical Zoom lens with a focal length of 5.0-100mm (35mmi don equivalent: 28-560mm): Allows you to shoot any scene from wide-angle to telephoto.( digitaal kan hij zelfs tot 80 x)

Ik wil misschien en spiegelreflex camera van canon kopen, maar nu snap ik niet welke zoomlens ik erbij moet kopen die zeker beter is dan die ik nu heb, Er staat dat hij equivalent is met 28-560mm betekent dat dat je al zeker een zoomlens tot 580mm moet hebben wil het vergelijkbaar zijn?

als je een zoomlens koopt van 100-400 kan je dan behoorlijk inzoomen??? is dit vergelijkbaar met de zoom van de powershot 20x

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 sep 2013 21:33 
Lid
Fotografie

Het is geheel afhankelijk of je een fullframe, of een cropcamera wilt kopen.
Gezien je ervaring met spiegelreflex vermoed ik dat het een cropcamera moet worden.

Canon heeft een cropfactor van 1.6x voor haar camera's.
Dit houd in dat wanneer je een passend objectief koopt, je de waardes met 1.6 moet vermenigvuldigen om dezelfde beeldhoek te verkrijgen.
Een Tamron 18-270 zou dan vergelijkbaar zijn met 28.8 tot 432mm.

De vergelijking die op je camera staat is overigens minder zoom, maar slaat op de beeldhoek.
Technisch verhaal, maar met bijvoorbeeld de Tamron heb je fysiek meer bereik.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 sep 2013 21:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
wolfjes we stellen het op prijs als nieuwe leden zich voorstellen en hun profiel bijwerken.

viewforum.php?f=13

en

ucp.php

daarnaast de vraag of je van plan bent hier actief te worden of alleen een vraag hebt.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2013 22:21 
Lid
Fotografie

Volgens mij bestaat er geen zoomlens van 28-560mm :) Je zult dus keuzes moeten maken.

Waarom wil je trouwens een Canon DSLR kopen?

BerichtGeplaatst: 30 sep 2013 23:43 
Lid
Fotografie

Welkom hier! Ik hoop dat je inderdaad nog even de tijd neemt om jezelf voor te stellen en wellicht ook wat van je foto's met ons te delen in de daarvoor bestemde fora.

Om goed duidelijk te kunnen maken wat die cijfers en nummers allemaal betekenen, zul je eerst moet leren hoe de sensor van een digitale camera werkt.
Even kort door de bocht genomen hebben goedkopere cameras (compacts) een kleinere sensor dan een duurdere camera (spiegelreflex)
De vakstandaard qua sensor afmetingen voor kleinbeeldfotografie (wat we hier vooral beoefenen) is 35mm. Dit stamt nog uit de tijd van analoge camera's, waarbij de film die in de camera ging 35mm was.
De sensor is in de meeste gevallen het duurste onderdeel van de camera, en hoe groter de sensor, hoe duurder de camera dus word. Vandaar dat de meeste cameras zijn uitgerust met een kleinere sensor. Dit heeft als gevolg dat de verkleining van de sensor ook een verkleining van de lens met zich meebrengt (niet over nadenken, gewoon aannemen :D )
Een sensor die dus de helft kleiner is dan een 35mm sensor, heeft dus ook maar de helft van de zelfde mm's qua lens nodig om dezelfde foto te kunnen maken.
De verhouding van de kleinere sensor tov het 35mm formaat word ook wel de crop factor genoemd.

Nu is de werkelijke afmeting van de lens op jouw camera 5 tot 100mm (en 100:5 is 20, vandaar de 20x zoom)
Maar omdat de sensor van jouw camera ongeveer 5,6 x kleiner is dan de eerder genoemde 35mm, heeft dit het effect dat deze lens een bereik geeft van 28 tot 560 millimeter. Dat noemt men ook de "35mm equivalent"

Zoals eerder gezegd, hebben de meeste Canon digitale spiegelreflex cameras een sensor die 1,6 x kleiner is dan 35mm. Dat wil zeggen dat als je zo'n camera aan zou schaffen, je er een lens bij zou moeten kopen met een bereik van ongeveer 18 tot 350 mm om met die camera hetzelfde bereik te kunnen hebben als jouw huidige powershot. Naar mijn weten bestaan zulke lenzen niet, de eerder genoemde 18-270 komt aardig in de buurt, maar je zou ook kunnen kiezen om 2 lenzen te kopen, alleen word het dan snel al weer veel duurder.
Overigens is een zgn full frame camera een digitale camera die dus wel het volle formaat 35mm sensor heeft.

Je zult dus voor jezelf moeten afwegen wat het allemaal mag kosten, en in welke range van millimeters je het meeste fotografeert. Lig je heel de dag in de bosjes om foto's van vogels te maken die op een steenworp afstand in de boom zitten, ben je beter af met 1 goede (dure) zoomlens met een bereik tot 400mm of zelfs meer. Wil je daarintegen meer foto's maken van landschappen dan kom je eerder bij de 18-55 range terecht.

Veel succes met je keuze :)

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 09:07 
Lid
Fotografie

Goed uitgelegd Bobi! Ik hoop dat het niet voor niets was. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 10:51 
Lid
Fotografie

Ja ik hoop het ook! Ach en anders kan het in de toekomst misschien nog eens van pas komen als iemand gaat zoeken met de term "35mm equivalent" :D

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 18:41 
Lid
Fotografie

Is niet voor niets, is ook eens voor mij weer verhelderend :)

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 20:13 
Lid
Fotografie

ook voor mij aha'tjes mooi op een rijtje :up

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 20:53 
Lid
Fotografie

@Bobi: goed verhaal :up

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 22:01 
Lid
Fotografie

Geweldig bedankt Bobi voor de uitleg. Ik kom er vast nog op terug, maar nu alvast even doorgaan op jou uitleg. Mijn camera heeft een kleinere sensor dus minder pixels om te vullen.Of zeg ik nu iets doms?? komt het daardoor ook dat je de fotos minder goed digitaal kan inzoomen omdat er minder pixels zijn en je daardoor ook de details minder goed ziet. ik fotografeer graag dieren en nu valt het me vaak op dat je op mijn fotos niet echt de haren ziet zeg maar van een dier. terwijl ik bij de spiegelreflexcameras dat wel zie. iemand zei tegen mij je moet een dx kopen???
Ik zit erg te dubben over welke camera ik moet nemen. ik loop namelijk veel in de bossen en vind het heerlijk de powershot 20x om mijn nek te hebben en zo gauw ik wat zie gauw te kunnen fotograferen. Meestal zijn het mooie fotos maar ik mis de fijnheid erin. Dus de details als haren van de vacht enzo.maar nu in de bronsttijd heb je ook vaak op weilanden of de hei de herten staan en dan kom ik gewoon tekort met mijn camera. Voor zoiets heb je eigenlijk veel zoom nodig, maar ik wil niet graag een zware camera meenemen. Ook heb ik vroeger een analoge canon gehad met 2 lenzen ik geloof een lens tot 80 en van 80 tot 200 , maar dat vond ik heel vervelend want dat moest ik steeds verwisselen, omdat je juist vaak rond die 80 zat. En ik gewoon op het moment van de foto maken wil kiezen in of uitzoomen en dan vaak niet de tijd heb er een andere lens op te zetten..

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 22:12 
Lid
Fotografie

Je camera heeft evenveel (of in ieder geval voldoende)pixels, maar ze zijn kleiner in formaat en dichter op elkaar geplaatst.
Hierdoor is er meer kans dat ze onderling storen op elkaar, waardoor ruis ontstaat.
Ruis kan door de camera verminderd worden, echter gaat dit weer ten koste van scherpte.

Als iemand tegen jou zegt dat je een DX moet kopen, dan heeft die persoon waarschijnlijk een Nikon. Want tenzij ik verkeerd ben ingelicht, is DX de benaming die Nikon gebruikt voor Crop formaat spiegelreflexen.

Ik zou in jouw geval een instap spiegelreflex aanbevelen, in combinatie met een allround objectief.
Deze liggen in het bereik 18-200, 18-250 en 18-270.
Bedenk wel dat hoe meer bereik een objectief heeft, hoe meer concessies je doet in scherpte en vervorming.
Maar bovengenoemde objectieven zullen in ieder geval stukken beter presteren dan je huidige camera.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 23:18 
Lid
Fotografie

thankx Bjornc voor je advies.
Ik zit te denken aan een canon eos60d.??? goede keuze??? die schijnt ook snel scherp te stellen dus bij bewegende dieren wel zo fijn.
als ik bijv zo'n 18-270 neem , kun je dan ver inzoomen? Nu kan ik bijv 20 x en dan digitaal zelfs tot 80x maar dat is vaak heel slechte kwaliteit foto.
Maar krijg ik als ik bij 18-270 helemaal op 270 zet het voorwerp net zo groot in beeld als nu bij de 20 x???? of moet ik dan eerst nog op de pc het plaatje wijzigen?

BerichtGeplaatst: 01 okt 2013 23:55 
Lid
Fotografie

Misschien moet je eens hier kijken.

...en als je vervolgens je DX hebt gekocht, dat je vervolgens ook een bijdrage levert aan dit forum. Ik heb het dan niet specifiek over geld (mag zeer zeker wel), maar kan ook in de vorm van foto's plaatsen en reageren op foto's. :)

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 00:12 
Lid
Fotografie

Henry, ik heb al fotos geplaatst , al zullen die niet echt een bijdrage zijn :-) en ik ga waarschijnlijk voor een canon.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 08:17 
Lid
Fotografie

Een hoop vragen, ik ga proberen ze allemaal even door te lopen. Ik heb nog niet naar je foto's gekeken, dus ik hoop dat het geen mosterd na de maaltijd gaat worden ;)

Over Megapixels, het is volgens mij al uitgelegd, maar een kleine sensor kan ook veel pixels hebben. Fabrikanten weten dat veel Megapixels goed verkoopt, vandaar dat veel camera producenten onnatuurlijk veel pixels op hun kleine sensoren proberen te plaatsen, met verlies van kwaliteit (ruis) tot gevolg.
16 miljoen pixels plaatsen op een sensor die het oppervlak heeft van een postzegel is al erg knap. Probeer die zelfde 16 miljoen pixels op een tictac te plaatsen en je snapt waar het fout gaat.

Wat je zegt over scherpte kan een paar redenen hebben. Zo kan bijvoorbeeld het scherpstel mechanisme op je huidige camera van mindere kwaliteit zijn, maar het kan ook zo zijn dat de lens op het uiterste bereik gewoon minder goed presteert. Daarnaast, als een lens ver moet inzoomen, word het diafragma kleiner en dat betekend dat de foto minder goed belicht word. Om dit te compenseren word de ISO omhoog gegooid en de sluitertijd langer gezet wat dan weer een bak ruis met zich meebrengt icm bewegingsonscherpte. Wat Bjorn al zei, met een instap dSLR icm een basic lens ga je op al die fronten al een onwijs stuk vooruit tov wat je nu hebt.

De 60D is een beest van een camera, maar ook de mindere goden van Canon zullen een verademing zijn vergeleken met wat je nu hebt. De meeste mensen zullen je ook vertellen dat de camera eigenlijk ondergeschikt is aan de lens die je gebruikt. Maw de meeste mensen zullen meer geld uitgeven aan de lens (of lenzen) dan aan de camera (body) zelf.

Met 270mm ga je niet net zover kunnen inzoomen als wat je nu kan, daarvoor zou je een 350mm lens moeten hebben. Wat wel een groot voordeel is, is dat omdat de sensor in een spiegelreflex veel beter is, je op de computer veel meer kunt uitsnijden zonder kwaliteit van verlies dan wat je nu hebt. Stel je maakt een foto van een hert, en op die foto neemt dat hert maar een kwart van het beeld in beslag. Je kan op de computer dan het beeld uitsnijden (croppen) zodat je alleen het hert overhoud en dan heb je nog steeds een foto die goed genoeg is om op internet te plaatsen.
Het is sowieso altijd wijs om op de computer je foto's nog wat te bewerken. Zo kun je met de meeste programma's nog wat extra scherpte geven of wat meer contrast toevoegen etc. en eigenlijk doet bijna iedere fotograaf dat wel, de een wat meer dan de ander :)

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 09:41 
Lid
Fotografie

Ik weet niet hoe het met je Engels staat, maar als je deze taal machtig bent, dan heb ik hier een aardige site voor je gevonden over superzooms

Hier een site over een superzoom battle

In het Nederlands: Deze site somt kort de voor- en nadelen op.

En als we het hebben over superzooms: er bestaat wel een Sigma 50-500mm f4.5-6.3 DG OS...

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 19:26 
Lid
Fotografie

wolfjes schreef:
thankx Bjornc voor je advies.
Ik zit te denken aan een canon eos60d.??? goede keuze??? die schijnt ook snel scherp te stellen dus bij bewegende dieren wel zo fijn.

Wanneer je over een EOS60D nadenkt, zou ik zeker eens nadenken over de Nikon D7000. (Vergelijk: Klik )
In mijn ogen is de Nikon D7000 de betere camera, om bijvoorbeeld de volgende punten:

* 39 autofocus punten tov 9
* 100% Zoeker beeld tov 96%
* 6 foto's per seconde vs 5.3 van Canon

Die laatste kan je wellicht met een korrel zout nemen, maar anderzijds kan het bij actiefotografie net de beslissende foto zijn.

Over het gewicht; houd er rekening mee dat je met circa 1.5kg camera op pad gaat.
Niet de lichtste combinatie, maar de foto's zijn het waard!

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 19:36 
Lid
Fotografie

Op deze site vind je de test en uiteindelijke mening van Ken Rockwell over de superzooms van Nikon. Hieronder de samenvatting voor de DX

The 28-300 VR loses all of the wide-angle range compared to the 18-300 VR. They are about the same size, weight and price, so unless you expect to be shooting FX and 35mm as well, forget the 28-300 VR for use on DX.

This leaves us with the 18-200 and 18-300 for DX. Their similar performance makes the choice easy, since the 18-200 is smaller, lighter and less expensive, but the 18-300 goes to 300mm. Do you really want to pay the cost and and have to carry around the big 18-300 all the time just for the times you'll use 300 instead of 200mm? For me, I prefer the 18-200 , and if you really need and use 300mm, go ahead and get the 18-300 — just be forewarned that it's too big and heavy to enjoy carrying it all day.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2013 20:28 
Lid
Fotografie

zijn je vragen inmiddels naar tevredenheid beantwoord?

en kun je er iets mee?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende