Hallo allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van de Nikon D7000, in combinatie met de 50 mm f1.4 G lens. Na enkele testshoots moet ik eerlijk zeggen dat de scherpte van de foto's mij een beetje tegen valt. Ook de hoeveelheid chromatische abberatie valt mij erg(!) tegen. Ik had verwacht dat de d7000, wat een 'prosumer' camera wordt genoemd, in combinatie met deze toplens toch wel haarscherpe portretten zou voortbrengen.
Nav de test op deze website (
http://photographylife.com/how-to-quickly-test-your-dslr-for-autofocus-issues) heb ik de onderstaande foto's gemaakt. Alle foto's zijn gemaakt met een statief (geschoten via software, dus de vaagheid kan geen bewegingsartefact zijn) in M stand. Instellingen van autofocus: AF-S, scherpstellen met 1 punt (de middelste). De camera stond 130 cm van de testkaart. Het was/is een bewolkte dag, de testkaart staat naast het raam.
Ik heb het midden van de foto er uit gecropped zodat de onscherpte duidelijk is.
Zoals jullie zien is de focus van de Liveview altijd beter dan de focus van de autofocus. Toch valt ook de scherpte van de LV foto's me tegen..
Wat is jullie mening hierover: 1) verwacht ik teveel?; 2) is de scherpte nog te verbeteren met andere instellingen (of photoshop)?; 3) is dit fototoestel niet goed?
Alvast bedankt!
Grote crops

Kleine crops: