Mikky schreef:
... Ik ben op zoek naar een geschikte lens voor actie foto’s met mijn honden. Ook wil ik graag een actie naar me toe kunnen trekken...
....Ik kan vanaf een bepaalde afstand mijn eigen plan trekken en zet ze op de foto.
... Waar moet ik op letten bij een aankoop en zeker bij een aankoop op afstand.
... Als ik de verpakkingen ... bekijk zie ik dat er specifiek op staat dat de lens voor nikon is of een ander merk. ...Is deze lens dan echt alleen voor dat merk bestemd of kan ik ook een bepaald merk nemen waarmee ik toch op de verpakking zie dat het (voorbleed) voor nikon is en ook op mijn camera past.
... Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS hier zit ik aan te denken voor de aankoop.
...
Gr Mikky
Mikky,
1) Een geschikte lens voor actiefotografie is in staat om snel scherp te stellen. Doen niet alle lenzen dit dan? Nee! De ene lens is daar beter geschikt voor dan de andere lens. Met een macrolens zul je zien dat je veel meer tijd nodig hebt om scherp te stellen dan met een telelens. Dus een macrolens gebruiken voor actiefotografie kan wel, maar is verre van ideaal.
2) Als je wilt zoomen zonder je voeten te gebruiken, dan is de 70-200mm lens de ideale zoomlens. Je hebt deze in verschillende varianten, vaak is er een lichtgevoelige (f/2.8) lens en een minder lichtgevoelige (f/4 of f/3.5-5.6) lens. Als je het geld hebt liggen: kies dan voor de f/2.8 lens. Niet alleen is deze lichtgevoeliger, hij is in de regel ook sneller.... maar ook duurder & zwaarder.
Daarnaast kun je met een groter diafragma (kleinere f-waarde) ook een kleinere scherptediepte in je foto krijgen, waardoor je onderwerp meer geïsoleerd wordt en los komt van de (vaak storende) achtergrond. Meer over scherptediepte vind je
hier.
3) Tja, de aankoop op afstand. Altijd lastig. Als ik iets van het internet koop, dan let ik er op dat de winkel er betrouwbaar uit ziet. Zo zijn er gewone winkels die er een website op na houden en zijn er webwinkels die over een keurmerk beschikken. Als je daarnaast met Paypal betaalt, dan krijg je binnen 30 dagen onmiddellijk je geld terug als je aangeeft het product niet hebt ontvangen of dat er iets is met het product. Voorwaarde is wel dat je de leverancier wel in de gelegenheid hebt gesteld om het probleem te verhelpen. In de regel betekent dit voor mij dat ik bij problemen (geen levering bijvoorbeeld) na 2 weken al begin te e-mailen met de leverancier.
Als je iets tweedehands koopt via het internet, dan is het fijn als de verkoper te vertrouwen is. Hoe je dit kunt zien? Ik weet het niet. Zelf heb ik meerdere keren ervaren dat mensen er van uit gaan dat anderen ook betrouwbaar zijn en bijvoorbeeld geld naar mij overmaken en het vertrouwen hebben dat ik de lens of camerabody opstuur. Ik heb dit vertrouwen nooit beschaamd, maar of iedereen zo is?...
4) Je hebt, zoals Paula al heeft aangegeven, een lens nodig met een Pentax-vatting (nieuw of oud, dat maakt niet uit). Ik weet niet hoe het zit met Pentax, maar soms passen de oude lenzen wel (omdat ze de juiste vatting hebben), maar kun je er niet automatisch mee scherpstellen. De Nikon en Canon gebruikers kunnen daar nog wel eens last van hebben. Hoe kun je dit voorkomen? Goed inlezen en je verdiepen in de codering op de lens.
Op
deze site (is wel in het engels) vind je alles over de Pentax vattingen en de compabiliteit.
Deze
site behandelt deze vattingen ook, is in het Nederlands, maar ziet er wel drukker uit...
Daarnaast zijn er ook zoals Greengrass heeft aangegeven third party leveranciers die ook lenzen leveren voor Pentax. Denk hierbij aan Tokina, Sigma en Tamron. De Carl Zeiss lenzen zijn denk ik erg aan de prijs...
5) De Sigma 120-400mm is niet lichtgevoelig en dus zul je veel licht nodig hebben; licht dat er niet altijd is. Om een foto zonder bewegingsonscherpte te maken moet je rekening houden met je ingesteld brandpuntsafstand. Zelf maak ik sportfoto's met een sluitertijd van maximaal 1/400sec (het liefst dus korter).
Hier vind je iets over de achtergronden en tips bij sluitertijden.
Mijn maximaal brandpuntsafstand is 340mm (200mm met een 1,7x convertor). Ook bij 200mm houd ik de 1/400sec graag aan. Als je met 400mm gaat schieten, dan kan ik me voorstellen dat je een maximale sluitertijd wilt aanhouden van 1/500sec. Daarvoor heb je alleen nog meer licht nodig. Omdat je grootste lensopening bij 400mm f/5.6 zal zijn, verlies je ten opzichte van f/2.8 nog eens 2 stops licht. Met andere woorden: je hebt een dag met behoorlijk wat daglicht nodig. Al met al: ik zou je deze lens niet aanraden (zie ook advies van anderen over een f/2.8 lens).
Hier vind je ook nog enkele tips en achtergronden bij actiefotografie.
Al met al: genoeg om te lezen

Als je nog niet genoeg hebt van het lezen, dan heb ik hier voor je het
Het grote Pentax dSLR topic.
Blijf je zitten met een vraag: gewoon stellen.
Succes met je keuze!