Het is 18 mei 2025 14:52

Auteur Statief snelkoppeling op zijn kop
 Statief snelkoppeling op zijn kop
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 09:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben aan het kijken naar een statief. Nu lees ik dat je snelkoppelingen hebt. Er zit dan een plaatje onder je camera en dan klik je die zo op het statief. Nu vroeg ik me af als je een statief neemt waarmee je de. Camera er op zijn kop onder kan hangen (canon D70 met 100-300l lens) is dat stevig genoeg zo'n koppeling of kan hij door het gewicht losschieten?
Ook ben ik benieuwd welk statief jullie mij zouden aanraden. Ik wil wel graag een losse kop , zodat ik die eventueel ook op mijn monopod kan gebruiken. Als kop zelf zit ik te denken aan 1tje die in 3 richtingen kan omdat ik ook weleens film en met zo'n kogelkop is dat.(als je alle 3 de richtingen losdraait heb je toch eigenlijk ook een kogelkop? Wat lstiger om goed recht beeld te houden toch. Of zouden jullie eerder voor kogelkop gaan. Ik wil vogels die in en uit de nestkastjes in de tuin vliegen
fotograferen, herten op de hei , dingen op de grond bijv paddenstoelen , vliegtuigen tijdens landen en opstijgen.
Ik hoor graag welk statief en/of welke kop jullie adviseren en of hij er bij zon snelkoppeling door zijn gewicht niet uit zal vallen?

Laatst bijgewerkt door wolfjes op 25 nov 2013 00:45, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 11:09 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik gebruik mijn monopod veel die ik heb voorzien van een Manfrotto 234RC-kop. De ontgrendelhendel is bij deze kop extra gezekerd, zodat hij niet per ongeluk los kan schieten. Ik weet alleen niet of deze kop voor jouw doeleinden het meest geschikt is.

Ondanks dat een veilig werkgewicht van deze kop op 2,5kg staat, hangt er bij mij, door upgrades door de jaren heen, inmiddels iets meer gewicht op (2,6kg - 2,8kg). Ik heb mijn camera er nog nooit vanaf zien schieten. Bij het wandelen, heb ik de monopod regelmatig in een hoek van 45-90 graden en soms hangt de camera er ook wel eens ondersteboven aan (...maar voor alle zekerheid heb ik de cameraband altijd wel vastgebonden om mijn pols, je weet immers maar nooit...).

Ik lees dat je ook nestfoto's wilt gaan maken. Nestfotografie is "not done" in fotoland. In Belgiƫ is het zelfs voor bepaalde soorten verboden (was eerst voor alle soorten, maar dit is recent gewijzigd), in Nederland zal het niet veel anders zijn. Mijn advies: laat de vogels lekker met rust als ze aan het broeden zijn of als ze hun jonge vogeltjes proberen groot te brengen. Je hebt er helemaal niks aan als de ouders doordat je het nest verstoort hebt voor je ene foto, besluiten om het nest te verlaten...

De meeste fotofora accepteren om die reden ook geen nestfoto's.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 12:49 
Lid
Fotografie

Je kan ook naar een zogenaamd Arca swiss systeem gaan kijken.
Hierbij zit er een snelspanplaat op de camera, en deze schroef je vast aan het balhoofd/3weg kop.
Voordeel is dat je de veiligheid van de vergrendeling niet kan vergeten.
En geloof me, dit zit muurvast.

Dit systeem heeft ook als voordeel dat het een veelgebruikte standaard geworden is, dus je kan een snelspanplaat van merk A, op een statiefkop van merk B plaatsen.

Hier een voorbeeld van zo'n Arca swiss systeem, in dit geval op een Airhed van 3 Legged thing.

Fotografie

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 15:55 
Lid
Fotografie

Ik heb me ongelukkig uitgedrukt met het maken van nestfotos. Het is helemaal niet mijn bedoeling nestjes in de natuur te verstoren.
Ik bedoelde dat ik fotos wilde maken van de nestkastjes in mijn tuin. Ik wil de camera dichtbij zetten op een statief en dan met de afstandsbediening WIFI het in en uit vliegen van de volgels proberen vast te leggen.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 22:23 
Lid
Fotografie

Bedankt Bjornc . En wat zou jij adviseren een kogel of 3 weg kop?

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 23:15 
Lid
Fotografie

Nestfoto's zijn niet toegestaan op dit forum, in de natuur of in een kastje in de tuin wordt geen onderscheid gemaakt.

:)

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 23:30 
Lid
Fotografie

wolfjes schreef:
Bedankt Bjornc . En wat zou jij adviseren een kogel of 3 weg kop?

Ik heb altijd een 3 weg kop gehad, en heb nu voor 't eerst een balhoofd.
Qua precisie denk ik dat een 3-weg kop makkelijker is voor een beginner , omdat je 1 richting per keer verstelt.
Maar voor de rest is het gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Een balhoofd is wel compacter, en sneller om in te stellen.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013 00:43 
Lid
Fotografie

Bas als je goed gelezen hebt maak ik geen nestfotos, ik fotografeer het in en uitvliegen van de vogels van het kastje.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013 00:57 
Lid
Fotografie

Vind ik persoonlijk nog steeds binnen nestfotografie vallen. Of het toegestaan wordt door het forum weet ik zo dan niet. :)

BerichtGeplaatst: 25 nov 2013 00:58 
Lid
Fotografie

Heb zelf een Manfrotto 055XPROB met een balhoofd, geweldige combi, ben je je leven mee klaar :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp