Ik gebruik mijn monopod veel die ik heb voorzien van een
Manfrotto 234RC-kop. De ontgrendelhendel is bij deze kop extra gezekerd, zodat hij niet per ongeluk los kan schieten. Ik weet alleen niet of deze kop voor jouw doeleinden het meest geschikt is.
Ondanks dat een veilig werkgewicht van deze kop op 2,5kg staat, hangt er bij mij, door upgrades door de jaren heen, inmiddels iets meer gewicht op (2,6kg - 2,8kg). Ik heb mijn camera er nog nooit vanaf zien schieten. Bij het wandelen, heb ik de monopod regelmatig in een hoek van 45-90 graden en soms hangt de camera er ook wel eens ondersteboven aan (...maar voor alle zekerheid heb ik de cameraband altijd wel vastgebonden om mijn pols, je weet immers maar nooit...).
Ik lees dat je ook nestfoto's wilt gaan maken. Nestfotografie is "not done" in fotoland. In Belgiƫ is het zelfs voor bepaalde soorten verboden (was eerst voor alle soorten, maar dit is recent gewijzigd), in Nederland zal het niet veel anders zijn. Mijn advies: laat de vogels lekker met rust als ze aan het broeden zijn of als ze hun jonge vogeltjes proberen groot te brengen. Je hebt er helemaal niks aan als de ouders doordat je het nest verstoort hebt voor je ene foto, besluiten om het nest te verlaten...
De meeste fotofora accepteren om die reden ook geen nestfoto's.