Het is 19 mei 2025 11:57

Auteur Richtgetal flitsers?
 Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 27 nov 2013 23:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Tja nu ik een "echte" camera heb moet er ook nog een flitser komen maar daar rijzen weer veel vragen maar eerst maar de eerste. Het richtgetal. Welk getal moet ik minimaal nemen om niet achteraf te zeggen had ik maar meer geld uitgegeven.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 01:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Zo'n hoog mogelijk getal :D

...en dan ben ik erg serieus :)
Het richtgetal zegt namelijk iets over de hoeveelheid licht die de flitser kan produceren.
Hoe meer licht, hoe verder de flitser reikt.
Licht neemt namelijk heel snel af.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 07:48 
Lid
Fotografie

Gewoon de 580ex II kopen, gerenommeerde flitser van canon.
En ook een hoog richtgetal, ook al weet ik zo niet hoe hoog.

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 08:22 
Lid
Fotografie

Ik heb een Metz Mecablitz 58. Heel fijne flitser die ik op mijn Olympus gebruikte.
Voor de Nikon ga ik dezelfde aanschaffen

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 09:09 
Lid
Fotografie

Paula Loonen schreef:
Ik heb een Metz Mecablitz 58. Heel fijne flitser die ik op mijn Olympus gebruikte.
Voor de Nikon ga ik dezelfde aanschaffen

Die gebruik ik ook hij is er ook voor Canon :) :)

Groet Johannes

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 10:39 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
aanschaffen waar je budget geschikt voor is, natuurlijk kan je een 580 ex2 kopen, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.
De metz die al genoemd is presteert ook erg goed.
Deze zijn allemaal voorzien van TTL (through the lens) dit houd in dat de flitser af gaat afhankelijk van de lichtmeting in je camera.
Deze flitsers kan je daarnaast ook met de hand instellen.

Mocht je volledig met de hand willen flitsen, word vaak gedaan door strobisten, dan raad ik je de yongnuo 560II aan, zeer fijne flitser, met een infrarood ontvanger, waar door je ook in master/slave kan flitsen.

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 11:13 
Lid
Fotografie

Ik heb zowel een Canon 430exII als een Metz Mecablitz 44, deze zijn inderdaad allebei E-TTL, gebruik ze allebei voor strobist flitswerk, aangestuurd via een radio trigger.

Dat werkt allemaal prima, echter, wat mij tegenvalt aan de Metz is dat ie minder instelbaar is dan de Canon variant, als voorbeeld: bij manueel flitsen kun je varieren tussen 1/1, 1/2, 1/8 en 1/64 van het maximale flitsvermogen, de tussenliggende waarden 1/16 en 1/32 zijn niet in te stellen, net als de tussenliggende waardes +1/3, +2/3, dan kan je natuurlijk wel gaan schuiven met je lichtopstelling, maar dat is toch fijner bij de Canon.

Ik heb voor de Metz gekozen als goedkopere variant tov een tweede 430, maar zou dat niet meer doen als ik bovenstaande van te voren geweten had.

Overigens zou ik nu weer kiezen voor een 430 variant en niet voor de 580 omdat ie voor mij voldoende capaciteit heeft en ik de aanstuurmogelijkheden van de 580 niet nodig heb.

Overigens zit het richtgetal van de speedlite flitsers verstopt in de naam, 580 heeft richtgetal 58, 430 heeft richtgetal 43, etc., bij Metz is dat nog wat duidelijker de 58 heeft als richtgetal... Dan is er ook een relatie tussen richtgetal en maximale flitsafstand, dat is allemaal hier te lezen.

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 14:15 
Lid
Fotografie

De vraag is of je op een strobist-wijze de flitser wilt gaan gebruiken of gewoon recht-toe-recht-aan via de hotshoe van je camera (dus bovenop je camera plaatsen en in de automatische stand). Als je voor de laatste optie gaat, neem dan een flitser die kwa budget bij je past en die ETTL aan kan. Het hoeft niet het nieuwste model te zijn, want de tweedehandse modellen doen het ook goed, ook al is hun richtgetal ietsje lager.

Zo heb ik vroeger een Nikon SB800 flitser nieuw aangeschaft enlater nog eens voor weinig via Marktplaats een tweede SB800 flitser. Wellicht koop ik nog eens een derde SB800 flitser. De laatste 2 zijn met name bedoelt om met meerdere flitsers te kunnen flitsen (off-shoe uiteraard), aangestuurd via een apart triggersetje. De tweede SB800 doet het net zo goed als de eerste SB800, maar was veel goedkoper. De derde S800 flitser zal nog goedkoper zijn. De reden: hij is weer wat ouder geworden (dus minder waard) en Nikon heeft enkele jaren gelden een SB900 flitser uitgebracht. Bij Canon zal dit niet anders zijn: EX430 / EX580 versie I, II, III etc.

Met name bij flitsers heb ik helemaal geen problemen om deze tweedehands aan te schaffen. Waarom niet? Het overgrote merendeel van de mensen koopt wel een flitser, maar doet er bijna niks mee. Je koopt een tweedehands flitser dus echt bijna "zo goed als nieuw". Als je je camera meeneemt, kun je daarbij eenvoudig vaststellen of de flitser werkt.

:)

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 28 nov 2013 19:21 
Lid

Voor je een merk eigen flitser koopt zou ik je willen attent maken voor andere merken niet camera gebonden.
Enkele tijd terug stond ik voor de zelfde vraag, welke flitser.
Omdat ik niet zo veel een flitser gebruik vroeg ik me af of er geen alternatief was voor de dure eigen merk flitsers.
na wat zoeken op het net kwam ik uit op het merk nissin meer bepaalt het type Di866 II deze heeft een richtgetal 60.
in vergelijk met de prijs met canon de 580 zoals al opgemerkt richtgetal 58, deze flits kost rond de 480 € tegenover deze nissin deze kost rond de 200 €.
zeker het overwegen waard even over na te denken.

grts

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 19:42 
Lid
Fotografie

En Ytje123, ben je een beetje wijzer geworden door de tips?

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 20:17 
Lid
Fotografie

Jazeker Henry. Je hebt bovendien mijn tweede vraag ook gelijk beantwoord; of tweedehands een risico is of niet. Ik wil gewoon wat prutsen met de flitser met dingetjes binnenhuis, waterdruppeltjes en zo en wil ook off shoe kunnen flitsen, noem maar op. Stapje voor stapje steeds verder gaan. En het merk wat korandoke noemt is ook wel een aardige optie denk ik qua budget. Ik hoef niet het hoogste richtgetal maar eentje waar ik leuk mee uit de voeten kan.

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2014 11:41 
Lid
Fotografie

Heb je al een flitser aangeschaft? Als je off-shoe wilt gaan flitsen heb je OF een draadje nodig OF (en dat is natuurlijk veel moderner) een triggersetje.

Ik heb zelf een lekker goedkoop triggersetje van het merk YongNuo (op E-Bay wordt je er mee doodgegooid). Ze komen van verweggiestan (China, Korea), dus het kan een paar dagen duren voordat ze bij je zijn, maar ze werken prima. Ik heb er nog een setje die niet de TTL signalen kan doorgeven. Je hebt ze van 1 zender en 1 ontvanger, tot 1 zender en meerdere ontvangers (2-3-4-6).

De nieuwere YongNuo modellen kunnen TTL wel aan. Ik gebruik mijn flitsers dan ook altijd in de Manual mode. Dit heeft zo zijn voordelen: ik weet namelijk precies hoeveel licht er per keer zal worden afgevuurd (dan laat ik het afnemen van de batterijcapaciteit en de invloed daarvan op de flits maar even buiten beschouwing). Bij TTL weet je nooit hoeveel flitslicht er zal worden afgevuurd en is het eindresultaat altijd een beetje een verrassing.

Als ik via E-Bay iets koop, dan doe ik dit altijd met mijn PayPal account. Het voordeel: als er binnen 1 maand niks geleverd is, stort PayPal het bedrag altijd terug. Moet je wel een periode van onderhandeling met de verkoper in acht nemen. Het komt er in de praktijk op neer dat ik de verkoper 2 weken de tijd geef om te leveren en daarna ga vragen hoe het zit met de levering. Als dan nog steeds niet binnen 1 maand is geleverd, stuur ik PayPal een bericht met bewijs over de onderhandeling en zij maken zonder discussie het bedrag over. Komt de levering alsnog, dan kun je uiteraard het bedrag weer terugstorten. Ik ben op deze manier nog geen 1 keer teleurgesteld geweest over een bestelling via E-Bay.

Richtgetal flitsers?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2014 12:20 
Lid
Fotografie

Nee Henry zover ben ik nog niet, het is of de flitser of eerst een macrolens en voor die laatste ben ik nu eerst maar aan het sparen, die mis ik toch net even meer als een flitser. Maar bedankt voor de tip over dit trigger merk en ebay/paypal. Ebay ben ik wel bekend mee maar ik heb nog niet zo lang een paypalaccount maar fijn om te weten dat daar een stukje bescherming in zit voor mij mocht de verkoper niet leveren. Dat geeft meer mogelijkheden om ook meer op ebay te sneupen voor een lens, en natuurlijk die flitser daarna.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp