Ik heb zowel een Canon 430exII als een Metz Mecablitz 44, deze zijn inderdaad allebei E-TTL, gebruik ze allebei voor strobist flitswerk, aangestuurd via een radio trigger.
Dat werkt allemaal prima, echter, wat mij tegenvalt aan de Metz is dat ie minder instelbaar is dan de Canon variant, als voorbeeld: bij manueel flitsen kun je varieren tussen 1/1, 1/2, 1/8 en 1/64 van het maximale flitsvermogen, de tussenliggende waarden 1/16 en 1/32 zijn niet in te stellen, net als de tussenliggende waardes +1/3, +2/3, dan kan je natuurlijk wel gaan schuiven met je lichtopstelling, maar dat is toch fijner bij de Canon.
Ik heb voor de Metz gekozen als goedkopere variant tov een tweede 430, maar zou dat niet meer doen als ik bovenstaande van te voren geweten had.
Overigens zou ik nu weer kiezen voor een 430 variant en niet voor de 580 omdat ie voor mij voldoende capaciteit heeft en ik de aanstuurmogelijkheden van de 580 niet nodig heb.
Overigens zit het richtgetal van de speedlite flitsers verstopt in de naam, 580 heeft richtgetal 58, 430 heeft richtgetal 43, etc., bij Metz is dat nog wat duidelijker de 58 heeft als richtgetal... Dan is er ook een relatie tussen richtgetal en maximale flitsafstand, dat is allemaal
hier te lezen.