Ik zou ook geen andere lens voor een workshop kopen, wellicht daarna wel

....want als het je goed bevalt, je weet wat je wilt, dan heeft een andere lens pas zin. Als je het anders aanpakt loop je de kans dat na een paar cursussen met een volle tas met objectieven zit, die je niet meer gebruikt

Voor de cursus is het denk ik veel belangrijker dat je je camera beter leert kennen (voor het geval dit nog nodig is) op het vlak van:
- instellen lange sluitertijden (bulb stand)
- instellen timer
- opklappen van de spiegel
- instellen ruisonderdrukking lange sluitertijden
- als je een draadontspanner of afstandsbediening hebt, dan die uiteraard ook meenemen, maar ook van tevoren kijken hoe dat dan werkt
Hoe je een andere iso-waarde of diafragma instelt (even als voorbeeld), is iets wat je vaker doet en hoef je niet na te kijken (neem ik aan).
Ik verwacht niet dat je het weiland in gaat waar je geen last hebt van omgevingslicht en waar je volledig bent aangewezen op het licht van de maan, dus... ik verwacht dat je het dorp of de stad in zal gaan.
Ook al ga je de stad in, als je een statief hebt, neem die dan mee. Het gaat om nachtfotografie, dan is een statief een "must". Als je die niet hebt, zorg dan dat je iets hebt waarop je je camera kunt laten rusten. Een rijstzak of bonenzak (kan ook een plastic zak zijn met bonen of rijst). Het gaat er om dat uit de hand fotograferen zeer waaarschijnlijk niet mogelijk zal zijn.
Zelf zou ik niet zo snel telelenzen meenemen. Mijn ervaring is dat je die niet gaat gebruiken, ook niet voor de details waar Erik het over heeft. Wat ik wel mee zou nemen (maar die neem ik altijd mee), dat zijn de zonnekappen. Een 50mm heeft vaak geen zonnekap. Als een lens geen zonnekap heeft, dan hoef je die niet speciaal nu aan te gaan schaffen, want zonder zonnekap maakt de lens ook foto's

Wat je ook mee kunt nemen is een flitser of een zaklamp. Niet om op de hotshoe van je camera te bevestigen, maar om mee rond te lopen en onderwerpen in te flitsen terwijl je camera op statief staat en het beeld aan het opnemen is (kijk even bij wat nachtfoto's van Maurice voor het geval je niet begrijpt wat ik bedoel). Met een zaklamp kun je ook leuke effecten bereiken als je camera het beeld van statief aan het opnemen is. Het meer concretere "schrijven met licht" kun je dan beoefenen.
Tot slot iets over het diafragma: een f/1.7 lens is prima. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je de foto's met een f/1.7 diafragma zal gaan schieten, waarmee ik niet wil zeggen dat je dit niet moet doen, maar het leuke van nachtfotografie is dat je door instellen van hele lange sluitertijden (instellen van een erg lage iso-waarde gecombineerd met een groot diafragmawaarde) bijvoorbeeld onderwerpen die bewegen (voetgangers) uit je foto verdwijnen.
Succes en veel plezier!