Het is 27 jul 2025 14:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ft3 door de lens
 ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 00:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Ik ben met een opdracht bezig nl "Vergane glorie", ik denk dat er vele dan automatisch naar Urbex gaan wat natuurlijk zeer goeie foto's in het thema oplevert. Ik wil iets dat daar tussen zou opvallen.
Tips om dit verder uit te werken zijn altijd welkom.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 00:27 
Lid
Fotografie

de vraag is of je publiek dit als vergane glorie herkent.

als je de foto had laten zien met de vraag welk thema je hiermee probeert uit te beelden had niemand het goed denk ik.

zou bij deze proberen de camera precies centraal in het objectief te krijgen.
noodzaak is dan dat camera en objectief in drie dimensies zijn uitgelijnd.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 00:59 
Lid

Frans schreef:
de vraag is of je publiek dit als vergane glorie herkent.

als je de foto had laten zien met de vraag welk thema je hiermee probeert uit te beelden had niemand het goed denk ik.

zou bij deze proberen de camera precies centraal in het objectief te krijgen.
noodzaak is dan dat camera en objectief in drie dimensies zijn uitgelijnd.

Het is ook wat 'out the box' denken om een beeld te hebben waar 2 maal naar gekeken wordt en even over nagedacht wordt.
Ik denk dat een camera uit de 2de helft van de jaren 70 nu toch voor velen vergane glorie is. Een Nikkormat ft3 is misschien niet de meest legendarische analoge camera, maar was/is een super toestel.

Wat dat uitlijnen betreft dit is zeer moeilijk want door het obectief krijg je een gespiegeld beeld wat dus omgekeerd beweegt, en ik wil ook de body mooi in't kader in de BG. Dit heeft me al enkele uren gekost. We proberen verder.
Ook de scherpte aanvaardbaar krijgen door de lens is niet makkelijk en moet manueel gebeuren.

ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 07:32 
Lid
Fotografie

:shock Een paar uur?? Als je je camera op statief plaatst, de lens bijvoorbeeld op een tafel en de camera daarachter, dan moet dit toch niet zo ingewikkeld zijn? Maar wellicht kijk ik er te eenvoudig tegenaan :)

Ik zou ook "vergane glorie" hier niet zo snel uit hebben gehaald, maar dat zegt nog helemaal niks. Naast Urbex zijn er ook andere beelden die bij mij te binnen schieten, maar mogelijk ook niet bij Frans of bij jou.

Zelf zou ik er bij deze foto voor gezorgd hebben dat de Nikkormat f3 niet ondersteboven op de foto komt. Om de tekst van de 50mm-lens mooi leesbaar te houden, zou ik de 50mm f/1.8D dan ook hebben gedraaid.

ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 14:46 
Lid

Bij dat uitlijnen moet je ook rekening houden met de afstand van het onderwerp tot het objectief om daar een scherp beeld in te verkrijgen en dat het beeld in de lens omgekeerd reageert dat wat je verwacht en het is millimeter werk om dit juist te krijgen.
over het omdraaien, dan verlies je denk ik een deel van het opzet van 'het door de lens kijken'.
Ik denk wel aan meer scherptediepte om de body er duidelijker op te krijgen.

ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 15:05 
Lid
Fotografie

Het "door de kens kijken" is een onderdeel van het concept wat ik niet goed in relatie kan brengen met De "vergane glorie". :)

ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 15:37 
Lid

Henry schreef:
Het "door de kens kijken" is een onderdeel van het concept wat ik niet goed in relatie kan brengen met De "vergane glorie". :)

Ok maar zou je naar een gewone foto, recht toe recht aan, van die zelfde FT3 ook even blijven kijken?

ft3 door de lens
BerichtGeplaatst: 27 dec 2013 17:45 
Lid
Fotografie

Als het een mooie foto is: zeker! Ik denk dat een mooie zwart/wit foto zeker de aandacht kan vasthouden.
Wellicht een beetje oubollig, maar je zou zo;n foto ook een sepia bewerking kunnen geven, eventueel voorzien van een leuk kadertje en/of texture-tje.

Maar ach, een ieder geeft een eigen invulling aan zo'n opdracht. Wat ik maar wil zeggen: er is niet maar 1 foto die dit thema goed weergeeft, kijk maar eens naar de inzendingen van de maandopdracht of een challenge :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp