Dit weekend ben ik terug gekomen van een week wintersport in Frankrijk (Les Menuires gelegen bij Val Thorens in het Les Trois Vallées gebied, kort geleden in het nieuws vanwege het noodlottige ongeluk van Schumacher). Ik had het plan om sterrensporen te fotograferen met een wat interessantere voorgrond dan onze achtertuin waar ik geoefend heb om sporen te fotograferen.
Bij deze dus mijn eerste serieuzere poging tot sterrensporen fotografie. Gemaakt vanaf het balkon wat uitkeek op het zuiden. Balkon op het zuiden was lekker vanwege het zonnetje erop in de namiddag, maar jammer genoeg dus niet mogelijk om naar het noorden te fotograferen om de poolster op de plaat te zetten. De poolster omdat deze op dezelfde plek blijft staan en waar de rest van de sterren omheen lijken te draaien. (lijken te draaien, want de sterren draaien niet, dat doet de aarde..)
EXIF:
Voorgrond foto: 38mm | f/13 | 15sec | ISO200
Sterrensporen: 30 minuten lang foto's met 38mm | f/4.0 | 15sec | ISO400

Nog eens wezen spelen met deze foto('s). Soms is het de moeite waard om door de hele rits foto's te lopen. Op een gegeven moment kwam de maan om de hoek kijken en belichte de toppen van de berg in de achtergrond.. Dat had ik niet opgemerkt in eerste instantie.. Maakt het wel interessanter denk ik. Ook voor de gein de sterrensporen eens anders (laten) bewerken.