Het is 18 mei 2025 14:47

Auteur Aanschaf nieuwe body en focusproblemen huidige objectieven
 Aanschaf nieuwe body en focusproblemen huidige objectieven
BerichtGeplaatst: 17 apr 2014 12:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Forummers,

Ik ben Jim, en in mijn vrije tijd fotografeer ik, een hobby waar ik in ben gerold aan de hand van auto’s spotten. Ik heb me hier aangemeld om advies te vragen over de aanschaf van een nieuwe camera, aangezien ik denk dat het in dit geval wel handig is om informatie in te winnen van meer ervaren gebruikers.

Mijn huidige body is een Pentax K10D die inmiddels alweer 7 jaar mee gaat. Deze is aan opvolging toe, dus het ligt voor de hand dat dit óók een Pentax wordt. Ik dacht zelf aan een K3.

Waarom ik jullie advies vraag is het probleem van back- en frontfocus van de K10D. Ik wil het liefste mijn huidige objectieven te kunnen gebruiken, maar ik vraag me af of ik dan van het focusprobleem af ben, en of ik dan wel iets heb aan de meerwaarde van een nieuwe body. Focusproblemen kunnen namelijk ook liggen aan het feit dat de objectieven gedateerd zijn, lijkt me. Het gaat om:

SMC Pentax 50 f/1.4, van oorsprong voor analoge camera’s, ongeveer 5 jaar oud
Tamron 17-50 f/2.8, 1 jaar oud
Tamron 70-200 f/2.8 (deze heeft wel valschade gehad), ongeveer 5 jaar oud
Cosina 100mm f/3.5 (goedkope troep, maar ik ben er tevreden over), nogal oud

Ik vraag me dus af of het wel zin heeft om gedateerde objectieven op een nieuwe body te gebruiken on verband met AF snelheid en back- en frontfocus problemen... Kan ik dan niet beter met een schone lei beginnen (en zelfs een vergelijkbare Nikon overwegen, ja, met allemaal nieuwe objectieven)?

Alvast bedankt met meedenken!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 apr 2014 15:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
Ik heb me hier aangemeld om advies te vragen over de aanschaf van een nieuwe camera,

Dus alleen voor advies... :dk

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2014 11:22 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Nee, niet alleen voor het advies zelf. Mijn camera heeft al lang last heb van B&F focus, maar ik heb nooit helemaal kunnen begrijpen waar dit door wordt veroorzaakt, hoe dit op te lossen is, en hoe dit zich voordoet bij verschillende merken/lenzen/lichtbronnen. Omdat hier veel verschillende gebruikers met uiteenlopende apparatuur zitten denk ik zelf dat dit een geschikte omgeving is om hiernaar te informeren.
Daarnaast vind ik het ook erg boeiend om inspiratie op te doen voor verdere fotografie aangezien ik wel de middelen heb, maar slechts een heel beperkt "genre". Wat betreft niveau kom ik nog niet eens half in de buurt, dus ik denk dat ik daar meer over kan leren.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 18 apr 2014 11:45 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Met AF problemen van deze Pentax camera zal je deze moeten laten kalibreren bij een service punt.
Dat is de enige manier om dit op te lossen.
Of je moet overgaan op handmatig focussen.

En zo gedateerd zijn jouw lenzen nu ook weer niet, ik schiet zelfs met M42 lenzen uit 1970 middels een adapter ring op mijn Canon 60D... (wel handmatig focus en diafragma op de lens zelf)
Ik zou gewoon even zoeken naar een service punt van Pentax of één die ook Pentax camera's kan kalibreren en even vragen wat dat kost.
Als de focus problemen zich voordoen bij al je lenzen ligt het aan de body.

Vind je het dan niet waard zou ik toch gaan kijken voor een andere body.
En of je dan over moet gaan op een ander systeem of een nieuwere Pentax is een keuze die ik niet voor je kan maken.

Citaat:
Wat betreft niveau kom ik nog niet eens half in de buurt, dus ik denk dat ik daar meer over kan leren.

Jouw niveau maakt niet uit hoor, alleen als je ook foto's plaatst kunnen mensen je helpen met tips en verbeterpunten.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp