Het is 18 mei 2025 19:24

Auteur Triggeren van studioflitsers en sb flitsers mogelijk?
 Triggeren van studioflitsers en sb flitsers mogelijk?
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 11:20 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Goedendag,

Weet iemand hier op het forum of het mogelijk is om zowel je studioflitsers (ik heb 2x linkstar) en je sb-800 flitsers (2 x als achtergrond belichting) op afstand aan te sturen? Zo ja, hoe ?

Wat ik nu doe is mijn linkstar-studiolampen aansturen met de trigger ( RF-425). Ik trigger dan 1 studiolamp en die andere van linkstar flitst dan (SOMS !! ) mee. Omdat ik daar dus niet altijd op kan vertrouwen verbind in studioflitser nr 2 soms met kabeltje aan mijn camera, zodat die ook meeflitst. Onhandig, maar het is nog te doen.

De achtergrondflitsertjes flitsen (SOMS) mee (2x sb 800). In de su4 modes gaat dit vrijwel altijd goed.

Maar ik wil heel graag kunnen vertrouwen op mijn flitslampen ... en ik zoek een methode dat alles ALTIJD flitst als ik dat wil :) Iemand een idee?

Ik vind het ook prima om nog 2 andere linkstar of andere studiolampen aan te schaffen, als dat het probleem oplost

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 12:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Als de slave functie (remote knop) aan staat op studioflitsers zouden ze gewoon mee moeten flitsen.
Maakt dan ook niet uit welk merk studioflitser het is.

Als ze het soms niet doen komt denk ik omdat je dan te snel bent met flitsen. De een is dan nog niet volledig opgeladen om te kunnen flitsen. Dan zou je de Beeb (Pieper) functie op de flitser aan moeten zetten ten teken dat je weer mag flitsen.
Even kort door de bocht: hoe duurder de flitser hoe sneller jij achter elkaar kan flitsen :)

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 12:26 
Lid

he sugerman, dank je wel voor je snelle reactie.
Maar .... dus als die remote knop aanstaat.. zou de flitser altijd moeten meeflitsen?? Dus niet zozeer als slave? Moet die studioflitser de andere flitser kunnen zien ? of hoeft dat dan niet?
Ik heb het idee, dat sinds ik de grote octabox op mijn 1e flitser heb... die andere niet meer zo vaak mee flitst. Kan dat ?

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 12:29 
Lid
Fotografie

Met dat zien heb je een punt.
De slave heft een bepaalde hoeveelheid licht nodig om af te gaan.
Mag ik aannemen dat je in een donkere studio werkt?

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 12:37 
Lid

Klopt Frans, het is helemaal donker, op mijn modellamp na (vanuit de flitser)... maar die gaat uit (dacht ik) zodra ik flits.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 12:38 
Lid

Hoe vinden de ervaren studio fotografen het eigenlijk om met sb flitsertjes te werken? is dat not done? of prima?

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 16:14 
Lid
Fotografie

Ken je deze?
http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101.html

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 16:16 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou niet zo snel een SB-flitser erbij zetten. Maar ja, als je niet anders hebt, dan moet je wat.

Het probleem wat je nu hebt, dat de grote flitser niet meeflitst, kan inderdaad komen omdat de cell geblokeert wordt door de softbox en dat er te weinig licht op komt.

Dit kun je op verschillende manieren oplossen, maar de meest betrouwbare is toch wel meer ontvangers.
Wat je ook kunt doen (goedkoper) is optical slave triggers halen (dit zijn eigenlijk los de cellen die op de flitser zitten) en deze dan aan de flitsers hangen en zorgen dat ie wel het licht vangt. Kosten niet veel: http://www.kamera-express.nl/product/11 ... 5-mm-plug/

Eventueel met wat snoer ertussen kun je ze nog verlengen en neerleggen waar het licht wel komt (plak hem bijvoorbeeld op de rand van je softbox)

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 16:30 
Lid

Jeroentje.. dank je wel voor het meedenken. Mag ik vragen waarom je niet zo snel een SB flitser zou gebruiken? Qua power voor achtergrond is het genoeg, want mijn hele achtergrond is wit uitgelicht, als ze werken... ben gewoon benieuwd waarom ik volgens anderen, toch een (twee) extra studioflitsers zou "moeten" aanschaffen.
Die optical slave triggers bekeken, .. heb je dan niet nog steeds het probleem dat ze net geen licht opvangen en dus alsnog niet werken?
Ik wil best wat geld uitgeven! geen probleem... als het maar werkt.

Ik kan alleen niet vinden welke radio trigger ik dan zou moeten aanschaffen :(

Ik heb nu deze triggerset op mijn camera zitten.. en deze werkt dus heel goed met 1 flitslamp.

http://studiolight.com.ua/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/e/menilk1.jpg

Maar als ik die andere flitslamp ook wil aansturen... wat voor ding kan ik daar dan aanhangen? zodat het samenwerkt met mijn al bestaande triggerset?
Ik heb ook de fotowinkels deze vraag gemaild, maar wie weet zit hier iemand met ervaring.

Frans: ja, die link ken ik inderdaad :)

BerichtGeplaatst: 04 mei 2014 16:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
kkika82 schreef:
Die optical slave triggers bekeken, .. heb je dan niet nog steeds het probleem dat ze net geen licht opvangen en dus alsnog niet werken?
Ik wil best wat geld uitgeven! geen probleem... als het maar werkt.

Daarvoor hang je er dus een klein verlengsnoertje tussen waardoor je de cell altijd ergens kunt plaatsen waar hij wel licht vangt. Hoef je zelf niet handig voor te zijn; gewoon verlengsnoer voor koptelefoons is voldoende (en dat kun je meters lang kopen)

Ik zou zelf niet zo snel een SB-flitser ertussenzetten omdat daar batterijen in moeten en ik er niet makkelijk mooie lichtvormers op kan zetten. Daarnaast beschik ik over 11 flitsers of zo. En ik gebruik er zelden meer dan 4 :D

BerichtGeplaatst: 05 mei 2014 21:04 
Lid

Ik ga jouw idee uitproberen Jeroen, dank je wel.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp