Het is 29 maart 2024 07:04

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!


Auteur Deel je kennis en ervaring
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 02 apr 2014 00:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ziet eruit als een 1 April grap. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 04 apr 2014 15:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ron62 schreef:
Ziet eruit als een 1 April grap. ;)


Precies ! was té mooi om waar te zijn, toch ?

Ik heb nog wat opzoekwerk gedaan i.v.m. de Tamron 150-600mm lens en ik lees tegenstrijdige berichten; volgens sommige bronnen de ideale lens voor een APS-C sensor maar andere spreken dit tegen en beweren dat de lens best presteert op een full-frame toestel.

Voorlopig kijk ik dus nog wat rond en hoop dat er een zak met geld uit de lucht komt vallen. :D

Mvg, Kirsten


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 04 apr 2014 19:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat is je programma van eisen?
Vervolgens bekijk je je budgettaire mogelijkheden.
Daarmee ga je naar een winkel van steen en echte mensen.
Natuurlijk neem je je camera mee en ga je testen.
Dan zie je meteen wat mm in de praktijk betekenen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 09 apr 2014 13:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn programma van eisen gaat als volgt; een lichtsterke zoomlens die uitmuntend presteert en waarvan de foto's steeds knetterscherp zijn.
Heel veel oefenen om uiteindelijk bij de (aller)beste natuurfotografen ter wereld te horen.
Klinkt wellicht een beetje hautain maar dat is toch een beetje waar ik naartoe wil.

En nu ga ik per fiets naar het natuurgebied om te oefenen met mijn huidige fotoapparatuur. :kauw


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 01:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Keuze is uiteindelijk gevallen op een Pentax DA*300mm F4 ED IF SDM lens i.c.m. Kenko 1.5x converter.
Eergisteren al eventjes geproefd van deze combo en het bevalt mij uitstekend !

Zodra het weer opnieuw beter wordt ga ik meteen aan de slag om foto's te maken in het lokale natuurgebied. :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 08:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1656
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gefeliciteerd met je aankoop!! En dat wij maar mogen meegenieten :D .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 13:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je Sandra-S ! :upc

Komt helemaal goed hoor, zodra ik foto's heb worden deze ook getoond. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 15 jun 2014 01:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
En onlangs heb ik een nieuwe camera aangekocht; Pentax K-3 met 24MP CMOS sensor en nog een Tamrom 1.4x AF Teleconverter erbij. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 16 jun 2014 00:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1656
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gefeliciteerd met je aankoop Kirsten :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 16 jun 2014 17:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Sandra-S schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop Kirsten :up


Dank je Sandra-S !

Ik moet wel toegeven; wat een immens groot verschil zeg,
van een "oude" 10MP APS-C op de K10D overstappen naar een 24MP CMOS K-3...

Maar het kan enkel de beeldkwaliteit ten goede komen hoor. :up

Mvg, Kirsten


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 11:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een heel leerrijke en interessante topic...... :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 22 apr 2016 12:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prachtige tips in dit topic. Kijken of we nieuwe tips kunnen toevoegen.

Voordat ik besloot om wel of niet een 500mm met 1.4x converter aan te schaffen (kost immers een flinke hoeveelheid geld), ben ik eerst de natuur in getrokken met de spullen die ik al in bezit had. Het blijkt helemaal niet eenvoudig te zijn om een vogel te fotograferen. De auto lijkt inderdaad de beste schuilhut te zijn, want zelfs als je stil gaat staan met je fiets zijn de meeste vogels vertrokken voordat je de camera hebt kunnen pakken. Al met al kwam ik er zo achter dat vogeltjes fotografie niet hetgeen is wat ik zocht. Een dure "miskoop" is mij bespaard gebleven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 22 apr 2016 13:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Interesse in een bepaalde tak van fotografie en hangen denk ik samen.

Bert van Elten zag ik vogels spotten op grote afstand.
Mendel ziet door het struikgewas heen kevertjes die met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn.
Zo ziet Peter van E. De wereld ook op een heel boeiende manier.
Paula ziet overal kunst in lijkt het wel en interactie van mensen met hun omgeving.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 25 apr 2016 09:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 391
Woonplaats: GB
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met fotografie met een Nikon D50 eerst een paar jaar wat aangemodderd en uiteindelijk op vogelfotografie toer gegaan de D50 is er nog steeds en heeft inmiddels al heel wat kliks erop staan, al geruime tijd blijft deze thuis en tussendoor nog een D200 gehad.

Heb veel verschillende lenzen gehad in het begin, van bagger tot redelijk goed, de Sigma 150-500 OS verschrikkelijke lens met zeer matige resultaten vooral een gebrek aan scherpte, Tamron 200-500mm mooie lens met fijne scherpte en kleuren maar bij weinig licht vaak hunten en een zeer trage en luidruchtige AF na deze 2 lenzen een tijd lang de Nikon 600mm f5.6 MF lens gebruikt een zeer fijne lens goed scherp maar door het veldwerken miste ik teveel momenten in vogelhutten en op vaste locaties ideaal.

Hierna om verschillende redenen alles verkocht in 2010 maar sinds vorig jaar augustus weer opnieuw begonnen een 2dehands Nikon D300 aangeschaft en een Sigma 100-300mm F4 om wild en weer vogels te fotograferen al gauw liep ik tegen de beperking van de mm's aan en 2 weken geleden een Tamron 150-600mm aangeschaft en deze valt mij echt niet tegen qua scherpte en handzaamheid ik durf zelfs voorzichtig te stellen dat ik tegen de beperkingen van mezelf en de body aanloop.. De stabilisatie werkt uitstekend daar ik veel uit de hand werk is dit ideaal, in het veld gebruik ik de stabilisatie dan ook veel, in de auto op de rijstzak heb ik de stabilisatie uitstaan maar om te testen ook wel aangehad en ik zie geen verschil in de foto's. De foto's zijn goed scherp en er is veel detail te zien, er is weinig nabewerking nodig om een toonbare foto te krijgen.

Een prime lens zal wel beter zijn ivm lichtsterkte maar is niet voor iedereen weggelegd €€€€ ik vind de Tamron dan ook een goed alternatief.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 25 apr 2016 12:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je voor het delen Wiert.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 26 apr 2016 20:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1656
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Waar ik ook benieuwd naar ben:
- gebruiken jullie een schuiltent?
- lokken jullie de vogels met eten of vogelgeluiden?
- rijden jullie op goed geluk rondjes met de camera (of lopen jullie op goed geluk door een bos of weiland) of gaan jullie eerst zonder camera op onderzoek uit om dan later terug te komen?
- zijn er momenten op de dag die meer geschikt zijn (bij vlinders => vroeg in de morgen)? Waarom dan?
:)

----------------
* Schuiltent: ik heb eens een hut gebouwd achter in de tuin maar gaf geen mooie resultaten ivm teveel bomen/struiken, een waterpoeltje heb ik ook gemaakt, deze werd door verschillende dieren druk bezocht.
In onze tuin heb ik me wel eens verstopt in een dekbedovertrek waarvan ik 1 punt had uitgeknipt voor de lens... dit werkte heel erg goed, sommigen gaan zelfs op je hoofd zitten, nadeel hiervan is dat je zicht heel erg beperkt is, wat meer gaten in het doek knippen zorgt voor een fijner zicht.
* Vogels lokken: in de tuin ligt of hangt altijd wel vogelvoer, de kunst is het gedrag van de vogels te bestuderen zodat je hierop kan anticiperen door bijv. mooie plekjes te creëren zodat je de vogel op t juiste moment fotografeert als hij hierop even gaat zitten. Vogels hebben een redelijk vast patroon en herhalen vaak. Vogelgeluiden gebruik ik nooit om te lokken.
* Persoonlijk houd ik ervan om te fotograferen wat er op mijn pad komt, ik heb geen "afstreeplijst" om zoveel mogelijk soorten vast te leggen. Wat ik wel doe is terugkomen op het zelfde tijdstip op dezelfde plek om dan een foto te kunnen maken zoals ik deze graag zou willen. Denk hierbij aan ochtend- of avondlicht, de stand van de zon. Ook als je niets ziet op bepaalde plekken kan het de moeite waard zijn om gewoon te wachten tot je wel iets ziet. Het is hierbij handig om dit vanuit de auto te doen anders weet je zeker dat er niets zal komen.
* Wat wel belangrijk is om vogels te kunnen vastleggen zoals je dat graag wilt is: verdiep je in je onderwerp, leer de vogels kennen, hun geluiden, habitat en gedrag, dit is niet in een paar maanden gedaan (althans, geldt voor mij).
* Om vogels te kunnen fotograferen hoef je niet perse in een auto rond te rijden, dit kan ook door aan de waterkant te gaan zitten bij mooi licht en gewoon af te wachten tot er wat gebeurd. De mooiste tijd hiervoor vind ik de lente, er gebeurt altijd wel iets.
* Met een telelens kunnen ook prima portretten worden geschoten, je zet iemand in beeld zonder dat ie het gevoel heeft gefotografeerd te worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 27 apr 2016 10:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een mooi lijstje met handreikingen Sandra.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 22 mei 2016 14:09 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 138
Woonplaats: IJsselstein
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik zoek wel n's ergens een openbare vogelkijkhut op, en af en toe huren we er 1 voor een dagje.

Sony a7rii
Sony 70-400mm f/4-5.6 G2
Sony LA-EA3 adapter

Naast deze combi gebruik ik ook een Sony a6300 die ik sinds kort heb, die ik nog met mijn Sigma 120-300mm f2.8 sports met de 1.4 & 2.0 extenders moet uitproberen.
Daar is tot nu toe nog niks van gekomen, maar dat gaat zeker wel goedkomen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 14 jul 2016 12:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vogels in vlucht......

De ene keer is het makkelijker dan de andere, heeft vooral ook met het licht te maken.
Maar vaak is het niet echt makkelijk, zeker niet met niet egale achtergronden[zoals bijv. een blauwe lucht]....een egale achtergrond maakt het al wat makkelijker, omdat de camera dan minder moeite heeft om het onderwerp in focus te houden.

Heel belangrijk zijn de instellingen van je camera en de snelheid van camera en lens.
Ik stel de camera meest in op ISO-400, omdat de ruis tot ISO-400 nog goed te doen is, en als het wat donkerder is wil ik nog weleens naar ISO-800 gaan, want beter een foto met een beetje ruis[en na het verwijderen daarvan dus iets minder detail], dan een bewogen en dus meest mislukte foto.
ISO-400 dus en als ik net als hier dichtbij genoeg ben met 200mm. m'n foto's maak dan zet ik het diafragma meest ergens in de buurt van de f/4, is het wat donkerder ga ik ook weleens naar f/2.8, maar door de beperktere scherpte diepte heb je dan natuurlijk ook meer kans op delen die onscherp zijn en die je eigenlijk scherp had willen hebben en dus meer "missers".
Omdat ik bijna altijd in de A-stand fotografeer kiest ie dus z'n sluitertijd zelf, maar die probeer ik wel een beetje in de gaten te houden en wil eigenlijk niet onder 1/1000 komen anders verhoog ik dus de ISO, of/en zet het diafragma wat groter.

Autofocus op AF-C[continu scherpstellen] en alle scherpstel punten ingeschakeld.
Voor de rest is het gewoon de vogel goed in de gaten houden in je zoeker en proberen op de juiste momenten het knopje in te drukken, dus ook goed op letten of de camera op dat moment de vogel wel goed in focus heeft.
Ik weet eigenlijk niet meer of dat bij een optische zoeker heel goed te zien is, maar bij de elektronische zoeker is dat redelijk goed in te schatten.

Probeer natuurlijk zo te gaan staan, als dat mogelijk is, dat het licht goed op het onderwerp[de vogel] valt, maar dat geldt natuurlijk voor bijna alle vormen van fotografie.
Bij een roofvogelshow heb je dat niet helemaal voor het zeggen en probeer dan ook om de foto's te maken op het moment dat de vogel zo goed mogelijk in het licht vliegt.....ook de hoeveelheid licht zal natuurlijk erg afhankelijk zijn van de stand van de camera, dus hou ook goed de belichting in de gaten.

De belichting is één van de lastigste dingen bij zo'n vluchtshow, omdat je de camera constant beweegt en ook soms te maken hebt met zowel donkere als lichte achtergronden.
Op de camera die ik heb, Sony A77II], zit zoals gezegd een elektronische zoeker en er zit ook een "Zebra" instelling op, die bij mij altijd aan staat, en daarmee kan ik tijdens het fotograferen al zien of er delen overbelicht zijn.
Misschien is het handig om een spotmeeting in te stellen[heb het zelf nog nooit geprobeerd], maar ik denk dat je dan weer veel kans hebt op overbelichte delen in de achtergrond[lucht en zo] en bij bijv. de Amerikaanse Zeearend dat het wit ook snel overbelicht is als ie het licht meet op z'n donkere veren en natuurlijk andersom als ie het licht meet op de witte veren. :dk
Ik heb zelf de lichtmeeting altijd centrum-gericht staan en regel het tussendoor een beetje bij met de + en - knopjes.....sluitertijd sneller of langzamer.

Wat denk ook wel een voordeel is is als je een lens hebt die niet al te zwaar is, met een lichtere lens is het denk makkelijker de vogels in de zoeker te houden dan met een zware lens, waarbij je op een gegeven moment toch ook een beetje een lam armpje krijgt met het uit de hand fotograferen.
Ook is het makkelijker om te gaan staan, hoewel het zittend natuurlijk ook kan, maar meest ben je dan wat beperkter met bewegen, zeker vanuit bijv. de auto.

Hoop het zo een beetje duidelijk uitgelegd te hebben, maar als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel en als ik het antwoord daarop weet zal ik erop terug reageren. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 14 jul 2016 13:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weer een mooie bijdrage Ron.

Vanochtend las ik het volgende advies.
1. Bij gelijkblijvende lichtomstandigheden plus wisselende achtergronden Manuele instellingen.
2. Bij wisselende lichtomstandigheden, zoals Hollandse luchten, Diafragmavoorkeuzestand met spotmeting op het onderwerp.
3. Diafragma afhankelijk van de scene voldoende scherptediepte.
4. ISO zo laag mogelijk maar wel hoog genoeg om actie te bevriezen.
5. Autofocuspunten 1 tenzij onderwerp langs een heldere lucht beweegt.

Wat vind je daar van Ron?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed