Het is 18 mei 2025 01:38

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Schoonmaken lens na strandsessie
 Schoonmaken lens na strandsessie
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 00:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je @ Annemiek voor de deskundige uitleg! :good2

Ga dit zeker noteren want ik ga binnenkort aan zee foto's maken. Zonder filter ervoor dus ga ik extra goed opletten dat mijn lens niet bezoedeld wordt met opspattend zeewater.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 08:44 
Lid
Fotografie

Ook zonder opspattend water (ik had prachtig weer en bijna geen wind) moet je blijkbaar voorzichtig zijn met de zoutaanslag. Veel plezier in ieder geval!

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 19:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Op die tijd ben ik naar zeeland geweest en heb ik mijn cam schoon gemaakt :rof

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 19:55 
Lid
Fotografie

kirsten_dl schreef:
Dank je @ Annemiek voor de deskundige uitleg! :good2

Ga dit zeker noteren want ik ga binnenkort aan zee foto's maken. Zonder filter ervoor dus ga ik extra goed opletten dat mijn lens niet bezoedeld wordt met opspattend zeewater.

zand is een veel grotere boosdoener aan zee.
zo'n objectief schoonmaken is een fluitje van een cent.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2014 02:44 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
Op die tijd ben ik naar zeeland geweest en heb ik mijn cam schoon gemaakt :rof

Ben er gisteren nog naartoe geweest, tussen Emmadorp en Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) en heb een hele fijne fotografie namiddag gehad.
Waar ga jij naartoe dan ?

Annemiek schreef:
Ook zonder opspattend water (ik had prachtig weer en bijna geen wind) moet je blijkbaar voorzichtig zijn met de zoutaanslag. Veel plezier in ieder geval!

Frans schreef:
zand is een veel grotere boosdoener aan zee.
zo'n objectief schoonmaken is een fluitje van een cent.

Of je kiest voor een Pentax lens zoals mijn DA*300/4, is WR en zit nou ook nog een lenscoat op. :upc

BerichtGeplaatst: 23 aug 2014 06:11 
Lid
Fotografie

Het hele fijne stuifzand zou ik ook niet in of op een WR-lens of camera willen hebben.. :)

BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 15:53 
Lid
Fotografie

Haha, leuk dat dit topic weer omhoog komt.
Na mijn reis naar Afrika en dus veel woestijn en zand... denk ik dat ik het schoonmaken maar aan een pro ga overlaten. De camera en lenzen hebben moeten afzien kan ik je zeggen ;)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 20:08 
Lid
Fotografie

Annemiek, heb jij weleens vlekken op je sensor?
gezien de 70d automatische sensorreiniging heeft. (kheb hem nog bijna niet gebruikt...)
vroeg me af of dit voldoende is of dat ie dan toch nu en dan schoongemaakt moet worden. (niet zolang die in de kast ligt in elk geval :P )

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 20:26 
Lid
Fotografie

ik ben op zoek naar een schoonmaaksetje, en vraag me af of het nodig/handig is om iets voor sensorreiniging erbij te kopen. kben graag op alles voorbereid namelijk...

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 20:40 
Lid
Fotografie

Ik heb het lef nog niet gehad om zelf schoon te maken. En ja, na mijn afrika avontuur had ik een sensorvlek. De gehele set ligt nu bij de fotowinkel om schoongemaakt te worden. Kost me wel iets, maar kan ik iig niets slopen :P

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 21:12 
Lid
Fotografie

hmm

sensor heb ik me nooit aan gewaagd.
terwijl ik best technisch ben en wel vaker met optische spullen in mijn handen sta en schoon maak.
waarschijnlijk is het reinigen van de sensor een koud kunstje maar durf het gewoon niet.
lensen gebruik ik gewoon een vezelloos doekje en veel geduld.
en vooral niet teveel repeterende bewegingen om krassen te voorkomen.

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 23:39 
Lid
Fotografie

een setje voor lensreiniging aangeschaft: blaasbalgje met opzetborsteltje, doekje, staafjes en vloeistof. de sensor zien we dan wel weer kost toch best wat die spullen.
of ik de sensor zelf durf gaan we bij de eerste vlek bezien ;)

BerichtGeplaatst: 12 sep 2014 07:59 
Lid
Fotografie

Ik heb de sensoren van mijn camera's (Nikon D80, D300 en nu de D4) altijd zelf gereinigd. Niet zo bang zijn, er kan (als je voorzichtig aan doet) niks gebeuren. Voor de sensor zit immers nog een glasplaatje. Met andere woorden: je bent niet rechtstreeks op de sensor bezig.

Met het risico dat anderen me helemaal voor gek verklaren: Ik heb het bij de Nikon D80 ook geprobeerd met scotch tape (jawel, zoek maar op het internet. Het is de goedkoopste methode om stofjes er vanaf te krijgen. Ander vuil krijg je er niet vanaf), maar dit is een risicovolle aangelegenheid, want als de tape wat ouder is kunnen er lijmresten achterblijven... Deze kun je trouwens weer met wat scotch tape verwijderen (is mijn eigen ervaring, gebruik dan wel nieuwe scotch tape!!). Als er trouwens wat onverwachts gebeurt bij het schoonmaken, dan is mijn advies: niet in paniek raken, denk eerst goed na voordat je gaat handelen. Overhaastig handelen kan leiden tot onnodige schade!

Na het scotch tape avontuur heb ik alleen maar de bekende swabs gebruikt met originele vloeistof.

Een sensor swab is een klein stokje met een speciale punt die precies de breedte heeft die nodig is voor het soort sensor dat er mee moet worden schoongemaakt. Er bestaan dus verschillende maten swabs.

Ook bestaan er verschillende soorten swabs, maar de meest bekende zijn die van Photographic Solutions (het rood blauwe doosje) en die van Green Clean. In het ene geval heeft u te maken met een systeem waarbij je zelf een vloeistof op de swab moet druppelen om deze nat te maken als je de swab gaat gebruiken, in het andere geval koop je tegelijkertijd twee swabs waarvan er een al nat verpakt is en de andere wordt gebruikt om de sensor weer droog te maken na gebruik van de natte swab.

Een swab heeft per definitie een flexibel stokje dat je kunt gebruiken om gedoseerd kracht uit te oefenen op de sensor. Je mag uiteraard nooit teveel kracht op een sensor zetten, maar met te weinig kracht haal je het vuil niet van de sensor af. Een goed gebruik van de swab is als je deze onder een kleine schuine hoek gebruikt waarbij de swab lichtjes doorbuigt. Op deze manier kun je nooit teveel kracht zetten en dus ook niet je sensor beschadigen.

Om bij de sensor te komen, moet je trouwens wel de sensor spiegel opklappen. De camera heeft hiervoor in het menu een speciale optie. Gebruik deze optie en ga niet experimenteren met de BULB-stand van de camera.

De vloeistoffen:
1) Eclipse is een 100% Methanol vloeistof die gebruik wordt op een groot aantal, voornamelijk oudere modellen digitale spiegelreflex camera's. Eclipse is de meest agressieve vloeistof van de twee aangeboden typen.
2) E2 is een vloeistof die bestaat uit een mengsel van Methanol, Ethanol en Isopropanol en is minder agressief dan Eclipse. Deze vloeistof wordt voornamelijk gebruikt bij nieuwere typen sensoren waarbij een TinOxide coating is gebruikt op het filter.

Gebruik ook nooit schoonmaak alcohol <96% Ethanol, omdat dit veel agressiever is dan Eclipse of E2.

Er is wel een goedkopere variant alcohol die je wel kunt gebruiken. Het gaat hier om isopropyl-alcohol, te koop op internet of bij de drogist. Dit schijnt net zo goed te zijn en veel goedkoper. Omdat mijn vloeistof nog niet op is, heb ik nog geen isopropyl-alcohol bij de drogist hoeven te halen. Over het percentage zijn de experts op het internet verdeeld. Sommigen vinden dan je 99% IPA moet nemen, anderen geven aan dat het al vanaf 70% goed te gebruiken is. Als je besluit om IPA te kopen, bestel dan niet een hele liter. Je hebt per sensor schoonmaakbeurt maar een paar druppels nodig...

De swabs gebruik ik trouwens meerdere keren, ook al wordt door de leverancier aangeraden om de swab na 1 schoonmaaksessie te hebben gebruikt weg te gooien.

Er zijn trouwens genoeg Youtube filmpjes te vinden waar het schoonmaken van de sensor wordt voorgedaan. Ik heb er ter illustratie maar gewoon eentje van het internet geplukt.

:)

Laatst bijgewerkt door Henry op 12 sep 2014 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2014 19:51 
Lid
Fotografie

zo Henry, je hebt je uitgeleefd...;) :) dank

je bedoelt de spiegel opklappen neem ik aan (niet de sensor) en sluiter moet openstaan.
tzt zal ik dit artikel weer eens opzoeken als het zover is. ik doe ook liever dingen zelf als het kan, EN een flinke duit bespaard.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2014 20:05 
Lid
Fotografie

tziet er ook niet echt moeilijk uit

BerichtGeplaatst: 12 sep 2014 20:43 
Lid
Fotografie

Hannart schreef:
zo Henry, je hebt je uitgeleefd...;) :) dank

je bedoelt de spiegel opklappen neem ik aan (niet de sensor) en sluiter moet openstaan.
tzt zal ik dit artikel weer eens opzoeken als het zover is. ik doe ook liever dingen zelf als het kan, EN een flinke duit bespaard.

Klopt, de spiegel opklappen. Ik zal de tekst even veranderen, voor het geval een volgende lezer niet verder leest en jouw opmerking mist, waardoor er een vreselijke schade aan de body ontstaat. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. ;)

Als je de sensor zelf gaat schoonmaken, bespaar je jezelf een hoop duiten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3