Dank jullie wel

Paula Loonen schreef:
Heel mooi! Fragiel hoe het pluisje naar beneden dwarrelt...
Paula, dat lijkt maar zo.... Het is slechts een illusie

Hieronder "The making of..." in dit geval "het vliegende zaadje van de paardebloem" uit de doeken gedaan.
1. Gewapend met camera en lens-arsenaal wilde ik een dwarrelend zaadje fotograferen. Als snel trok ik de conclusie dat het erg moeilijk was om een dwarrelend zaadje scherp te fotograferen. Wellicht lukt het nog als je hulp van anderen hebt, maar als je alles alleen moet doen is het een mission impossible (= een onmogelijke opgave).
2. Ik moest ook de conclusie trekken dat het zaadje er alleen met een macrolens met een redelijk formaat op zou komen te staan. Je kunt natuurlijk een flinke crop op je foto loslaten, maar dat komt de eindkwaliteit niet ten goede.
3. Het vangen van een bewegend onderwerp met een macrolens op korte afstand van een onderwerp is iets voor super-vergevorderde macrofotografen. Iets wat ik zeker niet ben. Ik heb vroeger in een vakantie geprobeerd vliegende hommels van dichtbij met een macrolens te fotograferen. Mij is het toen niet gelukt. Een macrolens is een "trage" lens, scherpstellen duurt een eeuwigheid. Deze uitdaging ligt in dezelfde orde. Daar komt nog eens bij dat je dan de achtergrond en het licht niet voor het uitzoeken hebt. Je mag al blij zijn dat het zaadje er scherp op komt te staan.
Al met al: het werd tijd voor denkwerk en een "list". De oplossing zie je hieronder.

De foto is een combinatie van twee foto's. In foto 1 hangt het zaadje onder een stokje (in dit geval een sate-stokje). Door het zaadje even nat te maken blijft hij gewoon hangen. Sate-stokje vastgezet.
Camera op statief gezet, een goede compositie gezocht en scherpgesteld.
Camera in burstmode en alles (scherpstellen en belichting) in de manual-stand gezet.
Vervolgens in burstmode foto's gemaakt, waarbij ik gedurende de serie het stokje snel uit beeld verwijderd heb.
Waarom de foto's in borst mode maken? Het licht verandert immers snel. Ik wilde niet tijdens de montage hier last van hebben (dat ik dus nog kleur- of contrastcorrecties moest toepassen).
De twee opeenvolgende foto's gepakt: een foto met het zaadje en stokje en de eerstvolgende gelukte foto zonder zaadje en stokje.
Deze foto's in Photoshop als aparte lagen boven elkaar geplaatst. In de bovenste laag zit het stokje. Stokje weggepoetst uit de bovenste laag, waarna de onderste laag zichtbaar werd. Vanwege het feit dat ze heel kort na elkaar genomen zijn, minimaal kleur- en contrast verschil.
De lagen samengevoegd.
Vervolgens de foto twee keer gespiegeld (horizontaal en verticaal), waardoor het zaadje van linksonder in het vlak rechtsboven kwam.
Nog even wat gespeeld met de levels en klaar is de foto.
Update: Typo's verwijderd