Het is 08 jun 2025 00:55

Auteur Welke filters voor mijn lens
 Welke filters voor mijn lens
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 01:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

een vraagje voor u allen:
Ik wil filters halen voor mijn 24-105mm F4 L (77mm); een polarisatie- en een 10stops ND filter.
Maar graag zou ik deze filters ook met elkaar kunnen combineren, en indien mogelijk ook nog eventjes kunnen gebruiken i.c.m. de originele zonnekap die bij de lens hoort.

Ook ben ik benieuwd of ik filters deze via een verloopstukje op mijn 70-200mm F4 L(67mm) kan gebruiken (+ wederom ook hier graag i.c.m. zonnekap, al weet ik niet of dit überhaupt mogelijk is).

Qua budget heb ik iets van 100 euro in totaal in gedachten (excl.verloopstukjes).
Is dit realistisch? Haal ik hiermee goede kwaliteit in huis? Ik heb overigens geen problemen met 2ehands, indien onbeschadigd. Dus noem ook gerust de duurdere filters.

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 11:07 
Lid
Fotografie

Een polarisatiefilter kan al makkelijk die €100,- kosten, de 10 stops ND filter kun je ook voor zo'n bedrag aanschaffen. Uiteraard zijn er ook goedkopere te vinden, maar de kwaliteit is dan ook minder. Bij een 10 stops ND filter is het belangrijk dat de grijstint over het hele oppervlak mooi gelijk verdeeld is. Bij een echte groothoek (10-16mm) zal dit nog belangrijker zijn dan bij een 24mm. Op tweedehands markten (als Marktplaats) vind je met enige regelmaat dit soort filters en kun je ze dus goedkoper aanschaffen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 11:10 
Lid
Fotografie

Dank je wel. Dat die prijzen makkelijk naar de 100 euro per stuk gaan weet ik wel, maar er zijn zoveel verschillende en wie weet zijn er voor 50 euro ook goede filters te koop, al dan niet tweedehands. Maar waar het mij met name om gaat is dat ik ze kan combineren met elkaar en met een zonnekap.

Dus als je een paar filters weet die aan deze voorwaarden voldoen dan hoor ik het graag :)

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 11:22 
Lid
Fotografie

Ik heb enkel een 10 stops filter. Omdat ik deze op mijn verschillende lenzen wil kunnen plaatsen, heb ik de grootste maat genomen en voor de kleinere maten een verloopring gekocht.

Als je verschillende filters gaat stapelen (stacken), dan zul je zien dat je op een gegeven moment vignettering krijgt, afkomstig van de ring. Je zult hier bij groothoekbereiken eerder last van hebben dan bij telebereiken. Om dit zo lang mogelijk uit te stellen zijn er zogenaamde "slim"-filters. Deze ring is minder breed, maar daardoor ook weer wat duurder.

Of je zonnekap er na het plaatsen van de filters er nog op kan is afhankelijk van de constructie van de zonnekap en de gebruikte filters. Als het ronde opschroeffilters zijn, dan verwacht ik dat dit nog steeds kan. Neem je echter de vierkante filters met filterhouder, dan kun je dit wel vergeten.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 11:57 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik heb enkel een 10 stops filter. Omdat ik deze op mijn verschillende lenzen wil kunnen plaatsen, heb ik de grootste maat genomen en voor de kleinere maten een verloopring gekocht.

Als je verschillende filters gaat stapelen (stacken), dan zul je zien dat je op een gegeven moment vignettering krijgt, afkomstig van de ring. Je zult hier bij groothoekbereiken eerder last van hebben dan bij telebereiken. Om dit zo lang mogelijk uit te stellen zijn er zogenaamde "slim"-filters. Deze ring is minder breed, maar daardoor ook weer wat duurder.

Of je zonnekap er na het plaatsen van de filters er nog op kan is afhankelijk van de constructie van de zonnekap en de gebruikte filters. Als het ronde opschroeffilters zijn, dan verwacht ik dat dit nog steeds kan. Neem je echter de vierkante filters met filterhouder, dan kun je dit wel vergeten.

Het moet sowieso een ronde opschroeffilter worden inderdaad.
Als je een 77mm filter met een verloopring op een 67mm lens zet, zou dan de zonnekap er nog op kunnen?

Nu moe ik ook nog weten wanneer een filter een goeie is.
Is bijvoorbeeld een Hoya Pro1 multi-coated slim circulair polarisatiefilter een goede filter? Of moet je echt naar de B+W filters kijken?

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 12:58 
Lid
Fotografie

Als de filtermaat van je lens 67mm is en je neemt een 77mm filter met verloopring, dan past je zonnekap er niet meer op. Deze heeft immers een filtermaat van 67mm en niet van 77mm :)

Volgens mij is de Hoya Pro wel een goed filter. Er zijn diverse testen op het internet te vinden. Hier vind je bijvoorbeeld zo'n test.

Hans Braakhuis heeft een uitvoerig document geschreven wat gaat over filters

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 13:03 
Lid
Fotografie

Dank u dank u, ik ga even lezen.
En zijn er misschien ook verloop stukjes voor een zonnekap? :P

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 13:48 
Lid
Fotografie

Ik ken ze niet :)

BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 20:29 
Lid
Fotografie

Hier ook veel info over polarisatie filters: http://www.lenstip.com/115.1-article-polarizing_filters_test.html

Ik heb vanwege deze test voor een Kenko gekozen.
Was 77mm voor (ik geloof) 80 euro.

Een 67mm zal ook goedkoper zijn, waarschijnlijk ben je daar beter mee af.
Step-up ringen zijn toch een vorm van behelpen.

Je kan ook kijken naar een Cokin of Lee filtersysteem.
Lee verkoopt een systeem waarbij een eigen zonnekap (in de vorm van een balg) bij zit.
Deze kan je met een 77mm adapter op je 77mm objectief zetten, en de 67mm... idd.

Fotografie

Ik weet dan weer niet hoe je met een circulair pola filter uitkomt...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp