Henry schreef:
Ik heb enkel een 10 stops filter. Omdat ik deze op mijn verschillende lenzen wil kunnen plaatsen, heb ik de grootste maat genomen en voor de kleinere maten een verloopring gekocht.
Als je verschillende filters gaat stapelen (stacken), dan zul je zien dat je op een gegeven moment vignettering krijgt, afkomstig van de ring. Je zult hier bij groothoekbereiken eerder last van hebben dan bij telebereiken. Om dit zo lang mogelijk uit te stellen zijn er zogenaamde "slim"-filters. Deze ring is minder breed, maar daardoor ook weer wat duurder.
Of je zonnekap er na het plaatsen van de filters er nog op kan is afhankelijk van de constructie van de zonnekap en de gebruikte filters. Als het ronde opschroeffilters zijn, dan verwacht ik dat dit nog steeds kan. Neem je echter de vierkante filters met filterhouder, dan kun je dit wel vergeten.
Het moet sowieso een ronde opschroeffilter worden inderdaad.
Als je een 77mm filter met een verloopring op een 67mm lens zet, zou dan de zonnekap er nog op kunnen?
Nu moe ik ook nog weten wanneer een filter een goeie is.
Is bijvoorbeeld een Hoya Pro1 multi-coated slim circulair polarisatiefilter een goede filter? Of moet je echt naar de B+W filters kijken?