@Frans, met alle respect, in technisch opzicht zul je zonder twijfel op alle fronten gelijk hebben.
Maar fotografie is een visuele kwestie, niet van graadmeters en getallen die zich met elkaar verhouden.
Neem me niet kwalijk als ik zeg dat ik zelf in mijn eigen uitoefening van Z/W, toch één van mijn favoriete disciplines waar ik een ongebreidelde passie voor heb, deze concepten geheel aan mijn laars lap.
Z/W is een kunst waar bij uitstek de nadruk gelegd word op sfeer en karakter.
Het is zelfs meer dan een onderdeel van fotografie op zich, maar een heel aparte discipline waarin alles draait om de juiste toonzetting, de sfeer en nuance.
Niet voor niets zijn er ontelbare aparte boeken over geschreven met relaas over grijstonen, contrasten en benadering van onderwerpen.
Het vereist zelfs een aparte manier van kijken.
Ben ik een expert? neen, welzeker niet.
Maar ik meen wel te kunnen zeggen dat ik thuis ben in de materie en kan beoordelen hoe ik zelf een foto graag wil zien.
Aangezien TS in zijn profiel te kennen geeft geen bezwaar te hebben tegen bewerken heb ik hier een voorbeeld van wat ik bedoel.
Het zwerversleven is grimmig en grauw, aldus de contrasten ook.
Werkwijze: In PSP X7 éénstapsfotocorrectie toegepast en een dosis lokale tonemapping toegevoegd.
Als accentuering als laatste vingetering rondom de zijkanten en in de hoeken, maar dat is slechts een extra touch.
Hoewel dit een bewerking is naar mijn eigen persoonlijke inzicht en smaak is het toch duidelijk dat men meer met deze foto kan en met de juiste workflow de bedoelde boodschap en sfeer zodoende aanzienlijk dichterbij kan halen?
Origineel:

Bewerking: