Henry schreef:
Tja... voor de camera, de lenzen en het statief geldt 1 regel: de beste camera/lens/statief is degene die je bij je hebt. Je hebt niks aan mooi spul dat te groot/te zwaar/te ingewikkeld/te etc. etc. is.

Inderdaad, koop gewoon wat je bevalt. Wat is het beste? Wat heb je aan een kwalitatief fantastische camera als je hem toch niet altijd bij je hebt? Er is niks zo erg als het plaatje dat je altijd had willen maken te moeten missen omdat de camera thuis ligt.
En echt slechte camera's worden er niet meer gemaakt.
Al die verhalen over DOF, die je bijna dwingen om een full frame aan te schaffen. Dan weet ik nog iets beters.......neem gewoon een Phase One of een digitale Mamiya, nog beter DOF. Maar wanneer gebruikt je alleen dat streepje scherptediepte? Goeie lens, goed brandpuntsafstand en goeie afstand en je komt ook met een Micro Four Thirds in de buurt.
Degene die denkt de beste camera in handen te hebben hoeft niet de beste fotograaf te zijn...........
Ook de jacht naar meer megapixels, ik doe er niet meer aan mee. Waarom meer megapixels? Wil je echt zo groot afdrukken?
Kies een camera die je lekker in de hand vindt liggen. Als het een verlengstuk van jezelf is (geworden) maak je de beste foto's. Dat lijkt me eerder een criterium.