@Frans, bij "scherptecorrectiegebied" wat loopt van -8 tot +10, ligt de in te stellen waarde op +1.
Want: (-8) + (+10) = +2, halverwege is (+2) / 2 = +1

Ik heb een van mijn lenzen volgens deze methode maar opnieuw gekalibreerd. Er zat (gelukkig) niet veel verschil (maar wel een klein verschilletje) in met de andere methode (de methode waarbij je een foto moet beoordelen, een foto waarop je op een lineaal hebt scherpgesteld). Deze methode is handiger. Mijn ervaring met het beoordelen van een gemaakte foto is dat je op een gegeven moment de lineaal niet meer scherp gaat zien

Hoe om te gaan met de verschillende brandpuntsafstanden?
- gewoon kijken wat de range is per brandpuntafstand en deze noteren
- let er wel op dat je als je gaat inzoomen de camera naar achteren moet verplaatsen. Als je gaat uitzoomen moet je de camera naar voren verplaatsen (de afstand tot de testkaart = 50 x de brandpuntsafstand).
Vervolgens heb je dus een tabel waar de gemeten waarden in staan, bijvoorbeeld voor een 24-70mm lens, gemeten op de waarden 24mm, 50mm en 70mm:
24mm: -2 -18, halverwege (de ideale correctiewaarde bij deze brandpuntafstand) is hier -10
50mm: 00 -17, halverwege (de ideale correctiewaarde bij deze brandpuntafstand) is hier -8.5
70mm: +4 -13, halverwege (de ideale correctiewaarde bij deze brandpuntafstand) is hier -4.5
Ik zou bij deze tabel voor deze lens de waarde -5 instellen. Je valt dan in alle gemeten bereiken in het gebied waar de lens scherpe foto's produceert.