Het is 18 mei 2025 23:17

Auteur Nikon P900
 Nikon P900
BerichtGeplaatst: 30 jun 2015 09:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Altijd al flink willen zoomen? Met de Nikon P900 kan dit. De Nikon P900 heeft een 83x optical zoomlens aan boord :shock De Nikon Coolpix P900 heeft een 16 megapixel 1/2.3-inch BSI-CMOS sensor en een 24-2000mm (35mm equivalent) f/2.8-6.5 lens.

Naast vogeltjes kun je er bijvoorbeeld ook de maan mee fotograferen.

Hier een review van deze camera

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon P900
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 05:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb ooit de P500 gehad en wist niet hoe snel ik hem weer kwijt wilde.
Daarom ben ik echt wel huiverig voor de kwaliteit van de foto's. Zeker met een telemogelijkheid als bij deze.
Nu ben ik een echte pixelpeeper en niet snel tevreden met een compact. Maar de Nikon vond ik veel te gladdig en ik miste zo teveel detail.
Het klapschermpje hebben ze wel anders dan bij de P500 gedaan. Dit is een fijner schermpje. Dat kun je draaien zoals je het hebben wilt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon P900
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 07:49 
Lid
Fotografie

Ik denk dat de toepasbaarheid van deze mega optische zoom erg klein zal zijn en de foto's gemaakt met deze camera in de praktijk erg tegen zullen vallen (tenminste... als je kritisch naar de foto's kijkt). Je zal volgens mij bij maximaal inzoomen snel last hebben van bewegingsonscherpte omdat óf het onderwerp beweegt óf omdat je camera beweegt.

Bij maximaal inzoomen zul je de camera heel stevig moeten verankeren (bijvoorbeeld met een duur statief) om bewegingsonscherpte door je camera te voorkomen. Ik denk eerlijk gezegd dat je de foto bij flink inzoomen met de camera-timer moet maken of met een extra afstandsbediening om bewegingsonscherpte veroorzaakt door het indrukken van de ontspanknop te voorkomen.

Met het verhogen van de iso-waarde (het standaard recept) om aan de "juiste sluitertijd" te komen, zul je al snel ruis in de foto gaan introduceren. Iets wat de kwaliteit van de foto niet ten goede komt. Daarbij gaat een hoge iso-waarde ten koste van de details.

Voor een erg korte sluitertijd heb je ook nog eens flink wat licht nodig, wat de kwaliteit van de foto vaak ook niet ten goede komt. Veel licht betekent in het algemeen een lekker zonnetje. Een lekker zonnetje betekent vaak hard licht met een grote kans op overbelichting en harde schaduwen.

Zoals een oud Amerikaans spreekwoord zegt: "There ain't no such thing as a free lunch". :)

______
Update: Typefouten verwijderd en tekst een wat geüpdate

Laatst bijgewerkt door Henry op 01 jul 2015 09:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Nikon P900
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 08:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ja, ben ik het mee eens

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nikon P900
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 09:23 
Lid
Fotografie

Ik had zes jaar geleden een p90 gekocht... liet me ook verblinden door de 24x optische zoom (wat in 2009 al heel veel was).
Keerzijde van de medaille: kleine sensor, al veel ruis bij iso400 enz. ...

Nikon P900
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 14:07 
Lid
Fotografie

Tsjonge, Wat was ik blij toen ik m'n compact camera (al dan geen Nikon maar de Sony HX300) in mocht leveren voor mijn D3000+Sigma 150-500mm. Wat een verschil van scherpte en ruis ect.! En nog blijer was ik toen ik mijn D3000 had vervangen voor de D300s. :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp