Het is 20 jul 2025 12:52

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde

Auteur Canon lanceert de EOS 500D
 Canon lanceert de EOS 500D
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 09:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Met de EOS 500D komt elke kant van uw verhaal tot leven. Leg elk detail vast met een indrukwekkende resolutie van 15,1 Megapixel of schakel over naar Full HD videoregistratie.

Kenmerken
15,1 Megapixel CMOS sensor
Full HD (1080p) video
High ISO tot 12800
3,4 bps met max. 170 JPEG reeksopname
3,0” Clear View LCD met Live View mode
9-punts AF systeem
DIGIC 4
Geïntegreerd EOS reinigingssysteem
EF/EF-S en EX Speedlite compatibiliteit

De Canon 15,1 Megapixel CMOS sensor is ideaal voor iedereen die grote, posterformaat prints wil maken of haarscherpe beelduitsnedes wil selecteren om zonder verlies aan details te vergroten. Deze sensor is perfect in situaties met weinig omgevingslicht en produceert beelden met onvoorstelbaar weinig beeldruis.

Full HD videobeelden
De EOS 500D combineert hoogwaardige fotografie met de mogelijkheid om Full HD (1080p) videobeelden vast te leggen. Zodra meer beeldmateriaal op een geheugenkaart moet worden opgeslagen, hebben gebruikers de keuze uit 720P of VGA resolutie. Een HDMI aansluiting maakt het mogelijk de HD videobeelden en opnamen te bekijken op elke HDTV.

High ISO bij weinig licht
Zodra de lichtintensiteit minder wordt, biedt de EOS 500D een ISO bereik tot 3200 – uitbreidbaar tot 12800 voor omgevingen waar het gebruik van een flitser ongewenst is.

3,4 bps met max. 170 JPEG reeksopname
De EOS 500D maakt met 3,4 bps reeksopnamen tot 170 grote JPEG beelden (9 RAW).

3,0” Clear View LCD met Live View mode
Gedetailleerde controle van foto's en videobeelden op een 3,0” ClearView LCD scherm met 920.000 dots voor extra duidelijkheid. Schakel over naar Live View mode en gebruik de real-time beeldweergave om onder ongebruikelijke hoeken te fotograferen of videobeelden vast te leggen.

9-punts AF systeem
Een nauwkeurig AF systeem gebruikt 9 AF punten. De AF punten zijn verspreid over het beeld om beter te worden gebruikt voor onderwerpen die zich niet in het midden bevinden. Voor nauwkeurig scherpstellen met objectieven met een groot diafragma, gebruikt het middelste AF punt een uiterst gevoelige cross-type sensor zodat de camera geschikt is voor objectieven met een diafragma van f/2.8 of sneller.

DIGIC 4
De Canon DIGIC 4 processor maakt samen met de CMOS sensor een 14-bits beeldverwerking mogelijk voor vloeiende gradaties en natuurlijke kleuren. DIGIC 4 zorgt naast bijna onmiddellijk starten en directe weergave na het fotograferen tevens voor geavanceerde beeldruisreductie bij fotografie met hogere ISO waarden.

Geïntegreerd EOS reinigingssysteem
Het ingebouwde Canon systeem om stof te voorkomen, biedt drie manieren om opnamen te beschermen tegen de invloed van stof: verminderen van stofvorming in de camera zelf; een reinigingsmechanisme in de camera om de sensor te reinigen; en de mogelijkheid hardnekkige stofdeeltjes te registreren en later te verwijderen met de meegeleverde Digital Photo Professional software.

Volledige EF/EF-S en EX Speedlite compatibiliteit
De EOS 500D is compatibel met het gehele assortiment Canon EF en
EF-S objectieven en EX-serie Speedlites. Dit maakt het mogelijk een systeem samen te stellen dat net zo uniek is als de fotograaf die het gebruikt.

De Canon EOS 500D is verkrijgbaar vanaf mei 2009

Bron: Canon.nl

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 09:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Zo... dat ziet er niet slecht uit :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 12:44 
Lid
Fotografie

Beetje boel te vergelijken met de 50D zelfde digic, en net zoveel pixels. Ik ben alleen bang dat die alleen maar slechter presteerd met de ruis.

Deze lancering zat er al wat weken aan te komen, en de foto's en de specs waren dan ook al uitgelekt.

Misschien moeten camera's minder bezig zijn met meer pix, maar betere beeld kwaliteit.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 12:52 
Lid
Fotografie

Ik lees net de prijs:
De losse body krijgt een adviesprijs van 869 Euro. De camera met 18-55mm IS kitlens gaat 969 euro kosten.

Is die kitlens nog 100 euro waard? :shock

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 13:19 
Lid
Fotografie

die IS (overigens een erg goede lens) kost nieuw in orginele doos 129 en bulk kost die nu 90 euro. De Bulk is een overgebleven lens uit de kit, dus het kan goedkoper, bend aarom benieuwd waar bijvoorbeeld Kamera-express hem voor gaat aanbieden.

Okee gezien die hebben hem voor 799 en met lens 889 Dan is het dus niet echt voordeliger om de kit te kopen omdat de lens los ook 90 kost.
Het verschil van 90 euro tussen de 500 en de 50D vind ik erg weinig, als ik voor de keus stond had ik die 90 euro er wel bij gedaan.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 13:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een vraagje, hebben wij al die MP's wel nodig? om te :foto

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 13:34 
Lid
Fotografie

Nee hoor. Alleen om héle grote afdrukken te maken...

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 13:40 
Lid

vind die 170 jpg's achter elkaar wel veel, daarintegen de 9 RAW's erg weinig.
misschien mogen ze daar wel eens iets aan gaan doen.
ben benieuwd hoe de ruis onderdrukking is.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:09 
Lid
Fotografie

de ruis onderdrukking zal puur software matig zijn, en daardoor net als bij de 50D hel erg soft zijn.
Die pixels heb je in 99% van de gevallen helemaal niet nodig. Ik heb nog gewoon 8mp en ik heb nu 1 keer gehad dat ik hem graag groter had gehad. Als ik echt wil kan ik het nog oppompen en dan kom ik ook op ongeveer 15mp uit.

Die 170 jpeg is logisch, dit is namelijk de film modus. en tjah in raw filmen wordt een flinken opslag.
Ik denk in dit geval een beetje dat Canon wat terug naar de basis zal moeten gaan, en een camera met 'gewoon'10 mp moet maken, maar waar je zonder ruis onderdrukking gewoon naar iso 1600 kan, en een buffer van 30 raw foto's en alles wat we willen.

Tuurlijk is filmen leuk, of het kantelen van het scherm, maar dat zijn allemaal geen dingen waar we echt niet zonder kunnen. Een beter ruis iso verhouding, en een grotere buffer dat zijn nu wel dingen waar we volgens mij echt iets aan hebben.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:34 
Lid

helaas beredeneer je het nu vanuit jou standpunt.
hoe dan ook de xxxD van Canon is nog altijd een instapper.
dus zullen ze richten op beginnende fotografen.
en wat is er dan mooier om te beginnen met een 15MP fotocamera die ook 1080p kan filmen?

uiteraard voor de mensen die wat hogere eisen willen is er een hogere segment. (ook duurder)

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:41 
Lid
Fotografie

André schreef:
Een vraagje, hebben wij al die MP's wel nodig? om te :foto

Ik zal je nog sterker vertellen: ik heb eigenlijk die 500D niet eens nodig om mooie foto's te maken ;)

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 19:52 
Lid
Fotografie

typisch geval van voldoen aan de eisen van het publiek wat steeds meer en meer wil.. Canon heeft nu wel een HEEL erg druk programma... De 450d, de 1000d, de 5DMKII, de 40d, de 50d,en nu de 500d..... ik had liever gezien, dat ze de bestaande camera´s wat zouden aanpassen, en niet mee zouden gaan met de Mp/film-optie rage...Het lijkt erop alsof alle camera-fabrikanten wat overspannen reageren op de markt..Het is bij sony precies hetzelfde, meer en meer Mp, ipv wat te doen aan de (te grote) hoeveelheid ruis bij hoge ISO... Kijk maar es naar de a900, veel mp, maar bij hogere iso is het een ruisbak pur sang geworden... het lijkt erop alsof canon mee wil gaan met nikon, die de d90 uitbracht met de videofunctie.. Heeft m.i. niets met fotografie te maken, het lijkt me meer een marketingstunt, voor de gemiddelde consumer, die een dslr wil voor niet al te veel, met alle mogelijke opties die er zijn.. Ik gruwde al van live-view, en nu nog video-mogelijkheid,met liefst zoveel mogelijk Mp.. :nee De gemiddelde fotograaf zal al deze Mp nooit of te nimmer nodig hebben.. Maar ja, as long as it sells... :unsure Ik zou liever zien dat ALLE fabrikanten es de bestaande dslr's es gingen 'fine-tunen' ipv ieder jaar met alweer een nieuw model te komen.. Ik merk het nu al bij de gemiddelde foto-boer, over een nieuwe camera hebben ze een heel leuterverhaal, alle uitleg die je wilt, maar als je later terugkomt met meer specifieke vragen,of iets wilt kopen wat de gemiddelde consument nooit koopt , dan geven ze niet thuis.. (je wordt te woord gestaan door de typische verkoop-muts, die net zoveel verstand heeft van fotografie als een kind van 4 jaar oud..)alleen nog maar zoveel mogelijk dslr's verkopen met kit-lens-setjes lijkt nu de mores te zijn.. (en ik spreek uit ervaring), BAH!!! Vitrines vol met die rotzooi!!

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 20:25 
Lid
Fotografie

Ik heb ook besloten dat mijn huidige camerabody voldoet aan de eisen die ik stel aan een goede body. Mij zul je dus voorlopig niet zien in een winkel om een nieuwe body aan te schaffen. Ook ik zou veel liever zien dat de fabrikanten hun research zouden steken in:
- minder ruis bij hogere iso-waarden,
- snellere camera's, wat zich vertaalt in:
--- meer beelden per seconde) via meer intern geheugen en meerdere processoren
--- sneller en nauwkeuriger scherpstellen
- aansturen van grotere geheugenkaartjes
- aansturen van meerdere geheugenkaartjes
- een goede anti-stof / -vuil oplossing
- betere kwaliteit CCD's (dus minder kans op dode pixels)

10-12 MPixels zijn meer dan voldoende pixels...

:)

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 21:29 
Lid
Fotografie

Ik heb recent foto's gezien, van goede fotografen, gemaakt met een eos 20d, 30d,350d of 300d, met een goede lens, en natuurlijk het nodige talent, en daar kan ik met opengevallen mond naar kijken..Nu heb ik zelf een sony a200, maar afgelopen weekend, tijdens een meeting met honden-enthousiastelingen, mocht ik es een canon 400d vasthouden en uitproberen.. (is volgens de marketing-freaks en fotoboertjes 'zgn' al een 'gedateerd'modelletje, maar WAT een fijne camera zeg!! ) Binnen een paar minuutjes had ik de andere layout qua knoppologie in de gaten, en kon er ff mee 'shooten' ... en dat met een standaard lensje.. Heel fijn ding, wat heeft een mens nu nog meer nodig?? Het zou idd veel beter zijn om eea op bestaande modellen aan te passen, zoals firmware updates e.d stuff, of (maybe wishfull thinking :blush ) meer investeren in nieuwe lens-technologie, en mss ook ietsiepietsie goedkoper?? hihihihihi!!

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 21:57 
Lid
Fotografie

ik vraag mij af of de 500D de micro adjust bla bla heeft die de 50D heeft.
Dat is namelijk wel echt een super techniek, daar zou canon dan ook wel meer reclame voor mogen maken. Het zorgt er namelijk voor dat je per lens een back/front focus correctie kan instellen, dit is wat werk, maar daarna sla je het op en iedere keer als je die lens erop zet doet die dan die correctie, ik weet alleen niet wat die doet als je het zelfde merk en type lens er op zet.

Maar jah ik baal een beetje, ik wil over zeg maar een jaar een andere camera gaan kopen, maar als Canon deze lijn doorzet, en de camera's steeds wat slechter gaat maken, ben ik toch genoodzaakt een overstap te maken, of gelijk doorsparen voor een stap verder, en denkende aan een 1d, maar dan red ik het niet in een jaar ook niet in 6 jaar.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2009 22:00 
Lid
Fotografie

Die micro adjust bla bla techniek in de 50D zit ook in de duurdere Nikons, dus zo onderscheidend is dat niet ;)

BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 11:47 
Lid
Fotografie

Eerste test van hetbesteproduct.nl: KLIK

BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 13:28 
Lid
Fotografie

zou toch opteren voor een 40d, die ook nog es goedkoper is, en meer semi-pro is..dus wat robuuster gebouwd e.d...hou je nog wat geld in je zakken, waamee je al een beginnetje gemaakt hebt om b.v. een fijn L-lensje te kunnen kopen..

BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 00:33 
Lid
Fotografie

De 40D is geen semi pro lens! Het is een consumenten camera, en daarvan een van de beste. De 5D is een semi pro camera, en de 1d en de 1ds is een pro camera. Dit kun je ook zien aan de service die canon bij een camera aanbiedt.

Laatst bijgewerkt door Niels op 28 maart 2009 11:19, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 00:58 
Lid

Nagtie schreef:
De 40D is geen semi pro lens!

dat weet zelfs een nikon gebruiker...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende