Het is 18 mei 2025 01:23

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Ring flitser of....?
 Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 14:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik gebruik er geen. Dat geeft het mooiste licht in een foto vind ik.
Heb de geleende ringflitser heel vlug teruggebracht :)
Dat was een Metz mecablitz 15 MS-1 digital.
Ik vond het een ramp

Ow, je vraagje, dat mag je helemaal naar eigen goeddunken invullen :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 14:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Matthijs de twee foto's van margrieten kunnen nu wel wat verscherping gebruiken in de nabewerking.
Zou leuk zijn als je in paintshoppro de foto's verscherpt en die hier erbij zet.

Waarom? Omdat bij verkeerd verscherpen ruis kan ontstaan in egaal verlichte delen.

De d van Paula. Duvel, donder, darmen, ....

Profiel op dit foto forum
 Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 15:26 
Lid
Fotografie

Matthijs, bij Nikon kun je kiezen uit drie lichtmeetmethodes:
- matrixmeting
- centrumgerichte meting
- spotmeting

Zoek even in de handleiding op wat de camera in deze gevallen doet (hoeveel beeld laat de camera meewegen in de berekening voor een juiste belichting).
Jij hebt nu de centrumgerichte meting in de camera staan. Zet de camera maar eens op matrixmeting en kijk maar eens naar het verschil. Ik denk dat de foto dan wat lichter zal worden (als de situatie nog hetzelfde is...).

Tot slot nog iets over het opslaan van het fotobestand nadat je klaar bent met de bewerking op de foto.
Als ik dit bij Photoshop doe, kan ik kiezen met welke kwaliteit ik de foto op wil slaan. Ik denk dat dit bij andere pakketten ook zo is. Kijk maar eens goed naar de schermpjes van Paintshop Pro in plaats van heel snel door te klikken ;)

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 15:45 
Lid
Fotografie

Waar/hoe kun je die lichtmeetmethodes aanpassen Henry?

Ik heb de laatste foto wat verscherpt + penseel verscherpt. Maar de originele foto was 4,54 mb, de foto opgeslagen vanuit Paintshop is hij nog maar 867 kb.. :dk

Frans schreef:
De d van Paula. Duvel, donder, darmen, ....

:rof :haha

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 15:56 
Lid
Fotografie

Pagina 102 van de handleiding. :)

Ik gebruik gaan Paintshop, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik kan me niet voorstellen dat je Paintshop niet kunt vertellen met welke kwaliteit je de foto op wilt slaan.
Dit heb ik net gevonden op het internet.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 16:02 
Lid
Fotografie

bedankt Henry! Ik dacht altijd dat het voor de scherpstelpunten waren, maar het is dus blijkbaar voor de lichtmeeting?

Ik vind het ook maar raar... :dk :)

EDIT: Ik zie u linkje nu ook, ik ga er even naar kijken.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 16:20 
Lid
Fotografie

Matthijs, achter deze link vind je de icoontjes van de lichtmeetmethode en de uitleg. Het is wel van een andere camera, maar dat maakt voor het verhaal niet uit. Kijk even in jouw handleiding naar de teksten die bij deze icoontjes en jouw camera horen.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 18:07 
Lid
Fotografie

Nogmaals dank Henry!!

ik heb nog wat test foto's gemaakt, die zal ik straks ook nog even plaatsen zodat je goed het verschil kan zien of je hem op Matrix, Centrum of Spot hebt staan. :)

Ik weet alleen niet op hoeveel ik die compressiewaarde moet instellen.. Kan iemand mij daar mee helpen?

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 18:32 
Lid
Fotografie

Compressiewaarde? Van Corel Paintshop Pro X7? Op de pagina's 69-70-71 en 72 van de handleiding (...) vind je de volgende tekst:

Bedenk voordat u een afbeelding opslaat in welke bestandsindeling u deze wilt opslaan en zorg ervoor dat u geen originele afbeelding overschrijft die u in de toekomst nog nodig kunt hebben.
...

In deze lijst vindt u basisinformatie over gebruikelijke bestandsindelingen:
• JPEG — een standaardbestandsindeling voor digitale foto's, geschikt voor e-mail en internet. Dit maakt gebruik van compressie met verlies, dat wel een kleine bestandsgrootte oplevert maar brengt ook gegevensverlies met zich mee, elke keer dat u een bestand opslaat. Om deze reden wordt deze bestandsindeling niet aanbevolen voor het bewerken van foto's, tenzij u een kwalitatief hoge instelling gebruikt. Deze bestandsindeling ondersteunt EXIF- en IPTC-gegevens, die kunnen worden gebruikt om informatie te verschaffen over de foto, bijvoorbeeld wanneer deze is genomen.
• TIFF — een standaardbestandsindeling voor het afdrukken en delen van afbeeldingen tussen programma's. Deze bestandsindeling ondersteunt bestandscompressie zonder verlies. Hoewel u geen afbeeldingsgegevens kwijtraakt wanneer u het bestand opslaat, is de grotere bestandsgrootte minder geschikt voor e-mailen en internet. Met TIFF kunt u gegevens opslaan in CMYK-kleurmodus voor afdrukken en deze ondersteunt EXIF- en IPTC-gegevens.
• PNG — een bestandsindeling die veel wordt gebruikt voor afbeeldingen op internet. Deze maakt gebruikt van bestandscompressie zonder verlies waardoor de bestandsgrootte wordt verkleind zonder verlies aan afbeeldingsgegevens
• RAW-camera-indelingen — een bestandsindeling die doorgaans wordt gebruikt door professionele fotografen. RAW-camera- indelingen leveren ongecomprimeerde, onverwerkte afbeeldingsgegevens op en geven u optimale controle over de manier waarop een afbeelding wordt verwerkt. U moet beschikken over een camera waarmee digitale foto's met een RAW-indeling worden genomen en u hebt software nodig waarmee u het bestand kunt openen en er mee kunt werken, bijvoorbeeld Corel PaintShop Pro.
U kunt een PspImage-bestand met of zonder compressie opslaan. Beide compressiemethoden die in Corel PaintShop Pro worden gebruikt, zijn verliesvrij en reduceren de bestandsgrootte zonder dat er afbeeldingsgegevens verloren gaan. Voor ongecomprimeerde bestanden is meer vrije schijfruimte vereist.
Corel PaintShop Pro maakt gebruik van de volgende compressiemethoden:
RLE (Run Length Encoding) — een snelle compressiemethode die de meeste afbeeldingen met meerdere lagen comprimeert tot ongeveer 75 procent van hun oorspronkelijke grootte. Deze methode is bijzonder geschikt voor afbeeldingen die grote gebieden met dezelfde kleur bevatten.
LZ77-compressie — een langzamere compressiemethode waarmee de meeste afbeeldingen verder worden gecomprimeerd dan met de RLE-methode. Deze methode is erg geschikt voor fotorealistische afbeeldingen.

etc. etc.

Ik heb hier een artikel gevonden over compressiewaarde en kwaliteit bij JPG bestanden.
Mijn vraag aan jou: waarom wil je de bestanden comprimeren? Als je te weinig ruimte hebt op je harde schrijf, dan kan dat een reden zijn. 1 TB harde schijf kost tegenwoordig € 90,-
Als je een bestand eenmaal hebt gecomprimeerd, kun je het afhankelijk van de compressie methode later niet nog eens groter maken (tot de oorspronkelijke afmetingen). Dus... bezint eer je er aan begint. :)

Ik zou de compressiewaarde dus op 0% zetten.

Laatst bijgewerkt door Henry op 10 aug 2015 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 19:03 
Lid
Fotografie

Ja, die bedoel ik.

ik heb die nu op o,1 gezet maar als ik dan een foto opsla vanuit mijn bewerkingsprogramma dan blijft het een klein bestand, dus daar ligt het niet aan..... :dk :dk

Spot meting:
Fotografie

Matrix meting:

Fotografie

Centrum gericht:

Fotografie

Allen op ISO-800 en f/6.3.. De ISO kan misschien wel lager maar goed.. :)

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 19:11 
Lid
Fotografie

Dit is niet zo'n goede opstelling om de verschillende meetmethodes te demonstreren.

Matrix is de standaardinstelling.

Centrum gericht bij tegenlicht.

Spotmeting in situaties waarbij je een grijskaart kunt gebruiken.

Je ziet op dit forum wel vogelaars die spotmeting gebruiken maar meestal maken die het zich onnodig moeilijk.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 19:16 
Lid
Fotografie

Ik ben het met Frans eens. Ik dacht dat je meer last zou hebben gehad van hard licht, maar dat is dus niet het geval. Het is wel goed dat je van het bestaan van deze verschillende lichtmeetmethodes weet en hoe je ze kunt instellen. Ik gebruik bij het maken van mijn sportfoto's vaak de centrumgerichte lichtmeting. Het gaat immers om de speler en bij een zonnetje willen ze er met een matrixmeting nog wel eens te donker op de foto komen.

Ik heb de hele post nog eens doorgelezen en we hebben heel wat onderwerpen aangestipt. Ik denk dat het probleem een combinatie is van je instellingen in de camera maar ook de wijze waarop je de foto bewerkt en opslaat.

Zoals het er nu naar uitziet kun je wel degelijk ruisarme foto's maken met je D300s op iso 800. Op basis van eigen ervaringen denk ik dat je ook nog op iso 1000 ruisarme foto's moet kunnen maken. Vanaf iso 1600 zul je wat meer ruisonderdrukkende maatregelen op je foto moeten loslaten.

Ik denk dat het verstandig is om je camera terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en de parameters stuk voor stuk aan te passen. Als je niet weet wat ze doen, dan kun je dat altijd hier vragen.

Frans heeft enkele posts terug gevraagd of je de twee foto's van margrieten wilt verscherpen in de nabewerking omdat bij verkeerd verscherpen ruis kan ontstaan in egaal verlichte delen en dat is waar je enorm veel last van had: RUIS...

Daarnaast denk ik dat de enorme reductie in bestandsgrootte niet goed is voor de kwaliteit van je foto. Omdat ik Coral Paintshop Pro X7 niet ken (net zo min als de vorige versies), kan ik je hier verder niet bij helpen. Een flinke reductie in grootte leidt eerst tot een onscherp beeld en bij nog verder reduceren van de bestandsgrootte zelfs tot een vlekkerig beeld.

Mijn advies: verscherp eerst de margrieten, sla ze op als JPG en laat ze hier zien. Compressiewaarde bij voorkeur 0 of zoveel als mogelijk in de buurt van de 0.

Oh ja, als je het bestand Coral Paintshop Pro X7 binnenhaalt, hoe groot is het bestand dan?
En hoe groot is het bestand geworden nadat je deze hebt opgeslagen met CPPX7?

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 21:21 
Lid
Fotografie

Dan heb ik verkeerd begrepen..

Het is verschillend, soms heb ik last van hard licht en soms weer van te weinig licht..

Nog even over de ISO, ik weet niet precies hoe hoog ik de ruisonderdrukking moet zetten. Weet iemand wat het beste is? En die ruisonderdrukking werkt toch pas vanaf ISO-800?

Ik pak hier zomaar even een fotootje, 4,39 mb.. Dan sla ik zonder wat te doen de foto weer op in JPG is de foto nog maar 636 kb.. :dk

P.S. Op de vorige pagina staat een verscherpte foto. ;) :D

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2015 21:38 
Lid
Fotografie

Voor digitale spiegelreflexcamera's zijn twee soorten ruisonderdrukking beschikbaar: ruisonderdrukking voor lange sluitertijden en ruisonderdrukking voor hoge ISO. Raadpleeg ook de gebruikshandleiding van je camera.

Wat is ruis? Ruis is een vorm van elektronische storing in de vorm van willekeurig verspreide, helder gekleurde pixels of spikkels (een voorbeeldje van ruis vind je in een link in een eerdere post van mij). Deze ruis kan optreden in foto's die zijn gemaakt met een lange sluitertijd of met een hoge ISO-instelling. Hoe langer de belichting of hoe hoger de ISO-instelling, hoe groter de kans is dat dit effect zichtbaar is in het beeld. Dit effect kan worden verminderd door toepassing van een van de onderstaande twee vormen van ruisonderdrukking.

Ruisonderdrukking bij lange sluitertijden.
Dit type ruisonderdrukking kan worden toegepast bij lange tijdopnamen. Afhankelijk van de gebruikte camera knippert 'Job nr' in de sluitertijd- en diafragmaweergave gedurende een tijdsduur die ongeveer gelijk is aan de huidige sluitertijd. Als je dit dus aanzet, betekent dit dat de camera de ruisonderdrukking voor zijn rekening neemt direct nadat de foto gemaakt is. Je zult dan ook een tijdje geen foto kunnen maken.
Als de functie voor ruisonderdrukking is ingeschakeld, wordt een 'zwarte foto' (een foto met gesloten sluiter) gemaakt na de normale foto. Deze zwarte foto wordt vergeleken met het origineel en vervolgens wordt de ruis elektronisch 'afgetrokken' van de foto. Bij gebruik van dit type ruisonderdrukking duurt het vanwege de extra verwerking dus ongeveer tweemaal zo lang om beelden op de geheugenkaart op te slaan. Als deze vorm van ruisonderdrukking in het cameramenu is geactiveerd, wordt deze alleen toegepast op beelden die worden gemaakt met een sluitertijd van langer dan circa acht seconden.

Ruisonderdrukking bij hoge ISO (en daar hebben we het hier in dit draadje over)
Deze functie vermindert ruis die vaak optreedt in foto's die zijn gemaakt met een gevoeligheid vanaf ISO 400 of 800 of hoger. Dit is afhankelijk van de camera en volgens mij is dat bij jouw camera vanaf ISO 1600.
In camera's met ruisonderdrukking voor hoge ISO kunnen verschillende onderdrukkingsniveaus worden toegepast, waaronder Hoog, Normaal en bij sommige camera's ook Laag. Je kiest het niveau voor ruisonderdrukking dat de camera toepast voordat je de opname maakt. Na de opname wordt de ruisonderdrukking toegepast. Als je van plan bent om elke foto via een fotobewerkingspakket "af te leveren", dan zou ik de ruisonderdrukking op laag (of uit) te zetten. Je bekijkt toch nog elke foto en kunt dan de ruis desgewenst verwijderen.

M.b.t. het opslaan van je foto: de oplossing zit echt in het pakket wat je gebruikt. Die doet immers de JPG-compressie.

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 11 aug 2015 18:51 
Lid
Fotografie

En Matthijs? Heb je de instelling binnen Paintshop pro X7 al gevonden?

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 11 aug 2015 19:37 
Lid
Fotografie

Mathijs een foto van 900 pixels aan de langste zijde met een grootte van 600 KB (kilobyte) is prima.

Van 600 kb (kilobit) is niet zo best. De hoofdletters zijn dus belangrijk!

Ring flitser of....?
BerichtGeplaatst: 11 aug 2015 21:51 
Lid
Fotografie

Ik heb er nog niet echt naar gekeken, Henry :blush Ga ik morgen doen als ik tijd heb! :)

Sorry Frans, ik zal er voortaan op letten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3