Even mijn beperkte ervaring meegeven met ND filters van op ebay.
"van op ebay" is alomvattend, er kunnen daar betere en slechtere tussen zitten.
Wat ik gekocht had valt behoorlijk goed mee wat kleurvervorming betreft.
Net even nagezien en er staat nergens een merk of referentie op.
Ik heb er twee: een ND4 en een ND8 Kostprijs zal ergens rond de 15 a 20 euro het stuk geweest zijn.
De reden dat ik ze gekocht had was om portretten te kunnen maken in volle zon met volopen diafragma en inflitsen op lage sluitersnelheid omdat de synctijd van mijn flitsen toen maar 1/250 ste was +-
De filters passen in een cokin houder. (model P als ik het goed heb)
Wat de kleuren betreft had ik het er al over.
Maar er zijn ander nadelen aan.
Zo had ik vooral problemen met veel flare/inwendige reflecties. Licht dat binnenkomt kaatst tussen lens en filter heen en weer en zorgt voor flares als er een felle lichtbron in beeld komt maar sowieso altijd een soort onscherpte wat wel storend was.
Met tegenlicht (zonsondergang bv) zijn die filters eigenlijk onbruikbaar. Met licht in de rug was het "ok" maar zeker niet meer.
Finaal liggen ze daar stof te verzamelen en gebruik ik ze voorlopig niet meer.
Na wat opzoeken in de tijd herinner ik mij iets als zouden de goedkope filters op een ander (en goedkoper) manier vervaardigt worden.
De dure filters (lee) ondergaan een behoorlijk complex en duur productieproces vanwaar de hoge prijs.
Ik heb wel weet van een bepaald merk dat ergens tussenin zit. Kostprijs rond de 100 euro +- en die zouden behoorlijk goed zijn volgens kenners. Het merk is nisi
http://www.nisidigital.com/en/home#Je kan ND filters op ebay proberen maar ik zou er geen wonderen van verwachten inzake beeldkwaliteit/scherpte en mogelijks kleurvervorming.
Maar er zijn nog alternatieven.
Zo bestaan er goudfolies dat ze gebruiken om tegen de zon in te kijken. Die zijn zeer goedkoop doch met kleurvervorming.
Anderzijds hebben ze ook al geexperimenteerd met "lasglaasjes". Die kosten 1 euro in de bouwmarkt. Het zijn glaasjes dat ze gebruiken om te plaatsen in laskappen bij electrodelassen. Doch het een zeer scherp beeld opleverd is er wel een zeer sterke groen kleurvervorming.
Voor alle filters dat ernstige kleurvervorming geven kan je wel goede zwart/wit omzettingen maken.
Bij matige kleurvervorming kan je mogelijks veel rechttrekken in programmas als photoshop als je daar goed mee overweg kan.