Dank je Frans. Bloemen aan de muur zijn in mijn huis ook verboden
Wil ik best verklappen hoor, Wilbert. Maar laat ik vooropstellen dat ik me altijd verwonder over de opmerking dat dit "eigenlijk geen fotografie meer is", ik krijg dat nogal eens te horen. Maar ik ben juist iemand die probeert alles rechtstreeks uit zijn camera te laten komen, zonder verdere trucages (behalve dan standaard Lightroom bewerkingen, zoals hier de witbalans en de verzadiging). Dat het resultaat niet altijd eruitziet als iets wat je ook met je blote ogen kunt zien is weer wat anders. Maar als je een rechtstreekse RAW (to JPEG) geen foto kunt noemen dan ben ik los.
Deze serie is 's nachts in het donker vanaf statief gemaakt, het onderwerp zijn (plastic) bloemen die in een verlichte kamer voor het raam staan en van buitenaf door het glas heen zijn gefotografeerd. Zowel het feit dat er geen natuurlijk binnenvallend licht is als het feit dat het bewerkt (reliëf, niet gebrandschilderd) glas betreft zorgen voor het effect wat je hier ziet. Ik heb ook overdag wat soortgelijke foto's geschoten (geen statief nodig) maar die sloegen helemaal dood.