Het is 17 mei 2025 17:12

Auteur Tips? body/objectief
 Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 12:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo lezers,

Ik ben nog een beginnende hobby fotograaf en heb zelf nog geen eigen camera, tot nu toe altijd de camera van mij moeder gebruikt de Nikon D5100 met zoomlens tot 270mm. Nu wil ik een eigen kit gaan aanschaffen en mijn oog is gevallen op de body van Nikon D7200. Maar daarbij hoort natuurlijk ook een objectief.

Hebben jullie tips over welk objectief ik erbij kan nemen. Of misschien wel een hele ander merk camera?

Ik vind zoomen belangrijk maar ik wil het stukje portretfotografie mijzelf ook eigen gaan maken.
Prijs moet ik nog even bekijken/inschatten (natuurlijk niet al te duur)

Bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 13:23 
Lid
Fotografie

Ik zou gewoon een kittens nemen. Alle andere lenzen zijn flink duurder. Vervolgens kun je gewoon eens rustig bekijken waar je voorkeur echt naar uit gaat.

Kitlenzen zijn trouwens (net als vele andere lenzen) tweedehands goedkoop aan te schaffen op Marktplaats. Het voordeel van scherp inkopen via Marktplaats is dat als de lens je toch niet bevalt (je bent bijvoorbeeld meer van de groothoek en minder van het telebereik), je de lens ook voor hetzelfde bedrag wel weer kwijtraakt (voorwaarde is wel dat je hem niet beschadigd tijdens het gebruik).

Trouwens, het nadeel van de superzooms (zoals je moeder die heeft) is dat er brandpuntsafstanden zijn waarop ze iets minder goed presteren. Helemaal niet erg, want als je dat weet kun je er rekening mee houden. Het voordeel van een superzoom is dat je bijna "alle" brandpuntsafstanden binnen bereik hebt en goed kunt kijken waar je voorkeur nu echt naar uit gaat.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 17:18 
Lid
Fotografie

de d7200 is wel een hele mooie body om mee te beginnen!

Je wil zo te zien hetzelfde merk als je moeder kopen en ik zou daarom juist niet een lens (of iets in het bereik) kopen die er op lijkt. Ik zou dan iets totaal anders kopen. Een eigen kitlens lijkt me voor een beginner wel handig of ga voor de 50mm 1.8G

Zelf heb ik de kitlens in de winkel achtergelaten en met wat extra bijbetalen een 50mm meegenomen. Geen spijt van! Je kan heerlijk creatief fotografie mee uitvogelen..

Als je wil zoomen leen je de lens van je moeder.. (er van uit gaande dat dit zomaar mag)

Succes!

Wilbert

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 17:39 
Lid
Fotografie

Een 50mm f/1.8 lens kost ongeveer €50,- tot €100,- op Marktplaats (nieuw kost deze zo'n €200,-).
Let op: de G is veel duurder dan de D.

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 19:59 
Lid
Fotografie

Wat ik ervan lees heeft je moeder een Sigma of Tamron 18-270.
Als je deze regelmatig mag/kan lenen kan je inderdaad iets compleet anders nemen.
Maar als je iets voor jezelf wilt hebben, zou ik de Nikon 18-105 aanbevelen, of net als je moeder een zogenaamd reis-objectief.
Deze zitten doorgaans in het bereik 18-200(tot 270)

Maar wil je liever een mooi en goedkoop zoom objectief, dan zou ik eens kijken naar een Tamron 17-50 F2.8.
Deze kosten zonder ingebouwde AF motor niet veel op marktplaats, en de D7200 heeft al een ingebouwde motor.
Voorbeeldje: klik

Wil je meteen een goede lichtsterke zoom kopen met snelle af, dan ontkom je bijna niet aan de Nikkor 17-55 , maar deze kost toch wel ongeveer 600,- tweedehands.

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 01:09 
Lid
Fotografie

Ik vermoed dat je echt wel iets wil doen met fotografie en niet zomaar kiekjes wil produceren.
Vergeet niet dat je lens eigenlijk HET belangrijkste is in fotografie. Alle bodys zijn tegenwoordig goed maar alle lenzen niet.

Normaal is een goed advies te starten met een kitlens maar gezien je al wat ervaring hebt en duidelijk een doel voor ogen hebt zou ik toch adviseren naar een lens te gaan dat past bij je doelstelling nml portrets.

En als daar het woord goedkoop in de buurt komt dan kom je snel uit op de 50mm prime wat je zeker het echte werk zal leren.

Ik zie de Tamron 17-50 2.8 ook als advies passeren en kan dat ook beamen.
dat is een goede lens. En iets meer all-round.

Maar als je creatief wil inspelen op kleine scherptediepte dan kom je weer terug op die 50mm prime. En daar zou ik zelfs de 1.4 aanraden.
Als de body 1000 euro mag kosten dan mag de lens ook wat kosten toch?

Van merk zou ik niet veranderen omdat je dan ook wat "stukken" kan lenen bij mama ;-)
Aan die body kan je je niet miskopen.
En later kan je eventueel een duurder lens bijkopen.

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 11:50 
Lid

Bedankt allemaal voor de goeie tips! Hier kan ik wat mee :) Ik heb inderdaad wel al wat ervaring, dus ben niet op zoek naar een standaard lens.

omdat me wil gaan richten op portretten ga ik denk ik voor de 50 mm 1,8 ( 1,4 wordt me iets te duur op het moment)... en daarbij de hoop dat ik af en toe moeders haar lens mag lenen.

En dan maar doorsparen voor de wat duurdere 'speeltjes'

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 11:52 
Lid

Henry schreef:
Een 50mm f/1.8 lens kost ongeveer €50,- tot €100,- op Marktplaats (nieuw kost deze zo'n €200,-).
Let op: de G is veel duurder dan de D.

Bedankt Henry voor de tip! Is er ook nog een groot verschil tussen de G en de D?

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 14:00 
Lid
Fotografie

De G-lens is de nieuwste lens met autofocus motor, waarbij je het diafragma alleen maar via de camera kunt instellen. Op een D-lens zit nog een diafragma-ring en de D heeft dus geen autofocus-motor aan boord. Er zit nauwelijks verschil in kwaliteit van de foto's gemaakt met de G of de D.

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 14:31 
Lid

Henry schreef:
De G-lens is de nieuwste lens met autofocus motor, waarbij je het diafragma alleen maar via de camera kunt instellen. Op een D-lens zit nog een diafragma-ring en de D heeft dus geen autofocus-motor aan boord. Er zit nauwelijks verschil in kwaliteit van de foto's gemaakt met de G of de D.

Oke super! Bedankt voor je uitleg!

Tips? body/objectief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 00:37 
Lid

Geslacht: Vrouw
Dit vind ik dit ook een interessant topic.
Heb dezelfde body als je moeder, met de hierboven genoemde 18-105 lens. Veelzijdig genoeg voor mij. Een enkele keer zou ik meer willen kunnen inzoomen maar in 9 van de 10 gevallen voldoet deze prima. Heb interesse in een portret lens, om wat meer met de scherptediepte te kunnen spelen, ze zijn wat lichtsterker. Tweedehandsprijzen vallen inderdaad mee.

Dus de volgende keer gaan we met ons vieren op pad :D (Ik ken Jasper ook irl ;))

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp