Ik sluit me graag bij de reactie van Frans aan.
Daarnaast heeft het weinig zin om in de onmogelijkheden te gaan denken, maar meer te kijken naar de mogelijkheden van je eigen apparatuur en daar maximaal gebruik van te maken. Waarom zou je bijvoorbeeld die paar graden extra beeldhoek missen? Wordt het beeld dan plotseling niet meer mooi? Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in. Met een 17-40mm kun je namelijk ook hele mooie foto's maken.
Om die reden heb ik mijn groothoek weggedaan. Als ik een nu supergroothoekfoto wil hebben dan maak ik met mijn vaste 35mm-lens vertekeningsvrij een paar foto's die ik in photoshop aan elkaar plak.
Sinds ik de groothoeklens heb weggedaan heb ik nog geen één keer de behoefte gehad om in photoshop zo'n foto te maken, omdat... .... ....juist, ik kijk naar de mogelijkheden kijk en niet naar de onmogelijkheden.
Voor landschapsfotografie heb je juist geen kleine f-waarde nodig. Een f/4 lens is dan ook uitstekend inzetbaar omdat je zeer waarschijnlijk de foto's toch met een f/8 tot f/11 gaat maken. Behalve dat de scherptediepte dan lekker groot is, presteert de lens in die range ook veel beter.