Het is 28 maart 2024 13:26

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Auteur Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 22 okt 2015 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Sandra: Neem maar drie onderwerpen en zet ze maar op een willekeurige plek neer. Vervolgens pak je je camera en binnen no-time heb je een leuke foto :)

@Paula: Ik heb het volste vertrouwen in je.

@AJL: Zondag om 18:00 uur zal ik die posten.


@Iedereen: wat zijn nu de echte compositieregels? We hebben er al twee en een aantal waarover we nog twijfelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 22 okt 2015 17:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13040
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik denk dat de eerst genoemde twee regels klassieke compositie regels zijn.
Alle andere regels die genoemd worden zijn er denk ik om een foto aantrekkelijker te maken of om de nadruk ergens op te leggen of om de balans te versterken.

Ik denk dat als een foto voldoet aan een van de eerste twee regels er al een goede compositie basis is gelegd, wat dus niet betekend dat het dan automatisch een goede foto is.

Maar dat zijn slechts mijn gedachtes.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 22 okt 2015 17:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1919
Woonplaats: Assen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ga met Fran mee, een compositieregel zou nog kunnen zijn dat het onderwerp (kijk) ruimte heeft?? Maar dat kan ook vallen onder de negatieve ruimte.

Maar ik ben hierin een groentje...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 22 okt 2015 22:28 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na wat googelen kan ik mededelen dat er talloze sites zijn die compositietips geven, vooral voor fotografie. Populair is het 10-tips format, waardoor het lijkt alsof er 10 methodes zijn. Maar er zijn er natuurlijk veel meer, ze wijken onderling ook wel wat af. De meeste tips lijken vooral een analyse te zijn van wat wel of niet werkt (bv. een drukke achtergrond werkt niet als je een onderwerp op de voorgrond wilt benadrukken).

Het is daarom de vraag wat we met dit projekt willen bereiken. Het is gestart wegens een topic van Paula waarin aangehaald werd dat het soms goed is het hoofd leeg te maken, de regeltjes te laten voor wat ze zijn, en er gewoon dwars tegenin te gaan. Dit kan tot verassende en frisse resultaten leiden, waarbij de originaliteit het wint van de gangbare aanpak, vertaald in de regeltjes. Met andere woorden, geen formule-werk afleveren maar foto's met karakter.

Het mooie van dit projekt is dat velen van ons zich daar nu weer even een stuk bewuster van zijn, en dat we leren wat die regeltjes nu eigenlijk zijn. Daarom denk ik dat het nuttiger is om al die regeltjes eens op een rij te zetten dan om een theoretische discussie te beginnen over wat nu wel en wat niet regels zijn. (Sorry dat ik daar zelf over begonnen ben, heb ik alweer spijt van).

Als we nu eens gewoon aannemen dat er geen "regels" zijn, maar uitsluitend "tips over wat werkt in een compositie", dan zijn we af van die discussie. Wat ik als tips bij elkaar sprokkel in een korte rondgang over het internet zijn:

1. Regel van derden (en gulden snede - niet hetzelfde maar lijkt er wel op).
2. Gulden curve
3. Gulden driehoek
4. Diagonaal methode
5. Balans
6. Leidende lijnen
7. Grafische elementen (lijnen, cirkels, driehoeken, stellen van 3 of oneven, patronen, herhaling, symmetrie)
8. Diepte en perspectief, of juist ruimte, weglaten

En daarnaast heb ik drie interessante regels gevonden waarvan de (kritische) auteur Andreas Feininger in zijn boek "Principles of Composition" stelt dat hij daar nooit een uitzondering voor heeft gevonden:

A. De kleine witte gebieden van het onderwerp of van de achtergrond in de buurt van de randen van de foto geeft de indruk van een afdruk “aangevreten door ratten”. Deze gebieden dienen te worden verbrand (zwart) in de donkere kamer (of afgesneden).
B. Curves en ronde vormen mogen nooit de randen van de foto raken, maar moet dapper worden uitgesneden, zodat een niet te verwaarlozen deel van de curve buiten beeld blijft
C. De rechte lijnen moeten niet eindigen in een hoek van de foto, maar op een bepaalde afstand daarvan.

Zo, ik heb weer wat geleerd :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 23 okt 2015 05:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Peter, ik denk dat je aardig compleet bent met je opsomming. Ook ik heb gisteren nog even gezocht op het internet en dan met name in de hoek van de kunstacademies en schilderkunst. Daar kwam ik slechts enkele regels tegen.

Het overgrote deel van de regels vond ik, net als jou, in opsommingslijstjes die gaan over fotografie, waarbij er tussen de schrijvers onderling geen consensus lijkt te bestaan over de top-10 regels voor compositie in de fotografie. Ook kreeg ik heel sterk de indruk (niet wetenschappelijk vastgesteld...) dat eigen ervaring een grote invloed heeft op het eigen top 10 lijstje.

De "roep om buiten de regels te treden", moeten we wellicht dan ook zien als een aanmoediging om eens "wat anders" te proberen in plaats van gebruik te blijven maken van een succesvol concept, bestaande uit een of meerdere compositie-tips. Dit kan namelijk tot verrassende resultaten leiden, die (en nu wijken we een beetje af van vele berichtjes op het internet) met de bij jou bekende compositieregels hebben gebroken. Vele schrijvers van dit soort stukjes tekst hebben om hun verhaal wat op te luisteren enkele foto's geplaatst, maar vervolgens zelf onvoldoende gekeken of ze toch niet uitgekomen zijn op andere compositie-tips voor het maken van een mooie/perfecte foto. Een foto waar rust in zit en waarvan de verschillende beeldelementen in de foto het onderwerp ondersteunen.

Mijn persoonlijke mening is dat met de tips in jouw opsomming het zo goed als onmogelijk is om een beeld te produceren dat mooi is (de beeldelementen ondersteunen het onderwerp), maar dat tegelijkertijd niet aan die compositie-tips voldoet.

Ik deel dan ook jouw conclusie dat je bij het nemen van een foto best wel eens wat meer de tijd mag nemen om een mooi beeld vast te leggen: "Het is soms goed het hoofd leeg te maken, de regeltjes te laten voor wat ze zijn, en er gewoon dwars tegenin te gaan. Dit kan tot verassende en frisse resultaten leiden, waarbij de originaliteit het wint van de gangbare aanpak, vertaald in de regeltjes. Met andere woorden, geen formule-werk afleveren maar foto's met karakter".

Denk hierbij dus niet te vaak in je eigen vaste patronen, maar probeer ook eens wat anders. Bekijk het onderwerp vanuit verschillende gezichtspunten, maak maximaal gebruik van de beschikbare technische hulpmiddelen (je lenzenvoorraad, maar wellicht ook de mogelijkheid om je instellingen van je camera eens anders te gebruiken) en probeer eens een ander resultaat te realiseren dan waarmee je altijd thuiskomt. ....en aan het eind van de dag ben uiteindelijk jij de persoon die met zijn eigen compositieregels heeft gebroken.

Just my 2 cents. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 23 okt 2015 16:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Denk wel eens dat de moderne mens wars is van regels en geboden.
We weten zelf of we nog veilig tussen de slagbomen bij een naderende trein kunnen. Daar hebben we geen rood licht voor nodig.

In de gildentijd werd je opgeleid tot schilder. Je leerde als leerling alles over verven maken en kleuren mengen, perspectief en regels voor compositie, welke onderwerpen in waren bij wie in de tijd dat je leefde etc.
Klom op tot gezel en uiteindelijk was je meester en kon je jezelf meester schilder noemen en je eigen stijl ontwikkelen.

Of je ook succes zou hebben was een tweede.

Misschien vinden we ons in deze tijd met 14.000.000 fotografen in ons land wel zelf te snel meester fotograaf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 23 okt 2015 18:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Citaat:
We weten zelf of we nog veilig tussen de slagbomen bij een naderende trein kunnen. Daar hebben we geen rood licht voor nodig.


Hoop dat dit figuurlijk bedoeld is......of voor te lachen is..... ;) ....

Ik ga er vandaag trouwens eens werk van maken....... :( :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Compositieregels: opdracht week 2 (ma 19 okt t/m zo 25 okt)
BerichtGeplaatst: 24 okt 2015 10:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4752
Woonplaats: Moerdijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel interresant allemaal. :super

denk dat deze "bagage" altijd helpt om een beter beeld te maken.

maar uieindelijk is "de onderbuik" of het "thee water" toch de bepaler :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed